انتخاب برگه

آجر شیل چیست؟ بررسی ویژگی های آن

دی ۲۱, ۱۴۰۱ | آموزشی | ۰ دیدگاه

آجر شیل از انواع پرکاربرد آجر نما برای نماکاری های پست مدرن به شمار می آید. استفاده از آجر برای نمای ساختمان ها و حتی در ساخت و ساز یکی از مصالح پرکاربرد به شمار می آید. از همین رو تولیدکنندگان آجر با ایجاد خلاقیت بر  افزایش کیفیت و تنوع آن می افزایند. در صورتی که می خواهید در نمای ساختمان خود زیبایی طرح های مدرن و سنتی را  نشان دهید استفاده از آجر شیل بهترین گزینه است.

خاک شیل چیست؟

آجر شیل تولید شده از خاک شیل تولید می شود. خاک شیل در واقع  نوعی سنگ رسوبی آسیاب شده است، که ترکیبات کانی متنوع مثل کوارتز و کلسیت است که با یک دیگر ترکیب و این ساختار را ایجاد کرده اند.

به طور کلی می توان مهمترین کانی های موجود در خاک شیل اینگونه بر شمرد:

  • مونت موریلونیت
  • کوارتز
  • کلسیت
  • آلبیت
  • دولومیت

از مهمترین ویژگی های خاک شیل نیز می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دارای مقاومت فشاری بسیار بالایی است
  • میزان جذب و ضریب اشباع کمی دارد
  • استحکام و پایداری بالایی در خاک شیل مشاهده می شود
  • بهترین متریال برای ساخت آجرهای شیل به شمار می آید

آجر شیل چیست؟ رنگ های آن کدام است؟

آجر شیل از جمله آجرهای پرکاربرد در صنعت ساخت و ساز است که پایه اصلی تشکیل دهنده آن خاک شیل است. نوع ساخت و قالب بندی آن مناسب طراحی های نماهای مدرن و کلاسیک است از همین رو اگر طرفدار این مدل نماها باشید آجرهای شیل برای شما بسیار مناسب است.  نکته مهم اینکه آجرهای شیل بهترین جایگزین برای آجرهای قزاقی قدیمی به شمار می آید. علاوه بر اینکه ویژگی های منحصر به فرد  و شکل ظاهری و رنگ بندی آن بر انواع دیگر آجر نماکاری برتری دارد.

آجر شیل در رنگ های مختلفی تولید می شود. اگرچه همه تولیدی های آجر همه رنگ ها را پوشش نمی دهند اما در مجموع حدود ۴۲ رنگ غیرطبیعی برای این نوع آجرها در نظر گرفته شده و می توانید به تناسب نیاز خود هر رنگی که تمایل داشتید تهیه کنید. در صورتی که تمایل به تهیه آجر شیل در رنگ های طبیعی باشید حدود ۷ رنگ طبیعی از این نوع آجر در بازار وجود دارد.

به طور خلاصه می توان ویژگی های زیر را برای این نوع آجر برشمرد:

  1. مقاوم در برابر جذب آب
  2. مقاومت دمایی بالا در سرمای زیاد و یخبندان و گرمای زیاد
  3. مناسب برای نمای  ساختمان ها
  4. دوستدار محیط زیست
  5. پروسه تولید سالم و بدون تولید آلاینده ها
  6. عدم جذب آلودگی های محیطی
  7. مقاوم در برابر تغییر رنگ به دلیل تابش نور شدید خورشید
  8. مقاوم در برابر  فشار و ضربه

آجر شیل انواع مختلفی دارد که شما می توانید برای تهیه هر کدام از این انواع براساس دسته بندی های موجود درباره آن تحقیق و برای خرید آجر  اقدام کنید.

دسته بندی آجر براساس ابعاد: یکی از انواع دسته بندی آجرهای شیل براساس ابعاد استانداردی است که در بازار شناخته شده است. در این دسته بندی دو نوع پلاک و فرشی شناخته شده هستند. مدل پلاک برای نما و مدل فرشی عمدتا برای ساخت دیوار و کف مورد استفاده قرار می گیرد.

دسته بندی براساس طرح: آجرهای شیل عمدتا کاربری تزیینی دارد که هر کدام به نام های مختلف در بازار عرضه می شود. آجر نمای روستیک، آنتیک و… از جمله این موارد است.

دسته بندی براساس رنگ: رنگهای آجر شیل از جمله مواردی است که برای بسیاری از مشتریان اهمیت دارد. عمده رنگ های این آجر قرمز، گلبهی، زرد، سفید است. مابقی رنگ ها در طیف های این رنگ ها تعریف شده است.

قیمت آجر شیل در مقایسه با انواع دیگر آجر شاید کمی تفاوت داشته باشد. اما در زمان خرید در نظر داشته باشید که میزان آجر مورد نیاز، جنس و رنگ، ابعاد و درجه بندی آجر در میزان قیمت نهایی تاثیر مستقیم خواهد داشت.

کاربرد آجر شیل

آجر شیل بیشترین کاربرد را در انجام پروژه های ساختمانی دارد. استفاده از این آجر برای نمای ساختمان ها یکی از بهترین انتخاب ها به شمار می آید. عمر زیاد و ماندگاری بالای این آجرهای باکیفیت می تواند تا سالیان سال زیبایی نمای ساختمان را حفظ کند.

علاوه بر نمای ساختمان، می توان از این آجر به دلیل مقاومت ضربه ای بالایی که دارد به عنوان کفپوش برای خیابان ها و معابر نیز استفاده کرد.

مزایای آجر شیل

استفاده از آجر شیل دارای مزیت های زیادی است که در ادامه به مهمترین آن ها اشاره می شود:

  1. ضد شوره است: این آجرها به دلیل ساختار مناسب  با قابلیت جذب پایین آب از جمله آجرهای ضد شوره به شمار می آید. از همین رو به راحتی و با خیال راحت می توانید از آن برای نمای ساختمان حتی در مناطق مرطوب و توام با بارندگی استفاده کنید. نکته جالب تر اینکه باران های اسیدی بر این آجرها بی تاثیر هستند.
  2. رنگ ثابت دارد: از دیگر مزیت های آجر شیل می توان به ثبات رنگی آن طی سالها اشاره کرد. این آجر در تماس با آب و رطوبت و نیز تابش نور خورشید تغییر رنگ نمی دهد و زیبایی اولیه خود را پس از سال ها حفظ می کند.
  3. استحکام و مقاومت در برابر فشار زیاد دارد: از آنجا که در ترکیبات تشکیل دهنده این آجرها آهن وجود دارد از همین رو مقاومت بسیار بالایی در برابر فشار دارد. در مقایسه با انواع آجر رسی می توان گفت آجر شیل بیش از دو برابر مقاومت دارد. از همین رو در برابر ضربات خارجی نیز آسیب پذیری کمتری دارند. از این نوع آجر علاوه بر نمای ساختمان حتی می توان برای کف پوش خیابان ها و معابر نیز استفاده کرد.
  4. میزان جذب آب آن کم است: این آجر تا حد زیادی میزان جذب آب کمی دارد. از همین رو ضد شوره است. پس از بارندگی های طولانی نیز آب کمی به آجر نفوذ می کند. از دیگر مزیت های بسیار قابل تامل این آجرها مقاومت دمایی در سرما و یخبندان است که دچار شکستگی و ترک خوردگی نمی شود.

۰ دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *