انتخاب برگه

آیا سقوط آسانسور امکان پذیر هست؟

خرداد ۲۴, ۱۳۹۵ | آموزشی | ۳ دیدگاه ها

سقوط آسانسور

سقوط آسانسور تقریبا غیر ممکن است ، با خواند این مطلب نوید بخش آن به دیگران باشید:

در فیلم های بسیاری دیده اید که مثلا آسانسور از طبقه دهم یک ساختمان سقوط ایمنی آسانسورکرده است و یا اینکه با قطع شدن برق ها آسانسور سقوط میکند و امثال اینها…

قبل از هر چیز بگوییم که یک آسانسور این روزها به ندرت سقوط میکند.

حالا در اینجا به نکاتی قابل توجه در مورد آسانسور اشاره می نماییم:

۱- هر آسانسور دارای یک ترمز فوق العاده قویست : به این صورت که ترمز در مواقع عادی همیشه فعال است و ایستادن آسانسور در مقابل هر طبقه، به واسطۀ همین ترمزهاست.

۲- سیستم ایمنی (پاراشوت) : که در واقع همان ترمز دوم و ترمز اضطراری می باشد، دقیقا در لحظه ای که سرعت آسانسور از مقدار تعیین شده بیشتر شود و یا اینکه کابل های کشنده شل شده باشند فعال شده و به این صورت است که مانند دو فک عمل کرده و بصورت مکانیکی جلوی حرکت را میگیرد. ترمز نوع دوم به برق هیچ ارتباطی ندارد و لحظه قطع برق خودبخود عمل می نمایند.

۳- هر آسانسور دارای حداقل ۴ کابل کشنده قوی (بگسل) می باشد که این کابلها از همدیگر جدا بوده و هر کدام به صورت مستقل عمل می کند.

۴- در پایینترین قسمت آسانسور (چاهک) چهار ضربه گیر به چهارچوب آسانسور متصل هستند که از جنس پلی اورتان، فنری و یا هیدرولیکی می باشند و در صورتیکه آسانسور از حد تعیین شده پایینتر آمد به ضربه گیرها برخورد می کند.

۵- دربهای آسانسور در هر لحظه و هر کجا قابل باز شدن توسط مسئول می باشند لذا امکان حبس وجود ندارد.

تنها چیزی که در آسانسورها ایجاد نگرانی میکند، قطعی برق و یا نقص فنی آسانسور است که آن هم حداکثر به مدت ۱۰ دقیقه قابل تعمیر است و در صورتیکه تعمیر شدنی نبود، مسئول آسانسور بصورت دستی توسط اهرم مخصوص، کابین آسانسور را به نزدیکترین طبقه می رساند.

با خیال راحت از آسانسور استفاده کنید اما همیشه از ایمنی آن خاطر جمع سپس از آن استفاده کنید. سقوط آسانسور به دلیل عمل نکردن ترمز و یا پاره شدن کابل ممکن است که معمولا بسیار کم پیش می آید.

?بد نیست بدانید که طبق آمار ،بیشتر حوادث آسانسور برای زحمت کشان آسانسور یعنی تعمیر کاران، سازنده، سرویسکار و تکنسین های این صنعت پیش می آید و تمام تلاش این است که مصرف کنندگان عزیز در رفاه و ایمنی کامل از این وسیله استفاده نمایند.

ایمنی آسانسور1

ایمنی در اجرای آسانسور و پله های برقی:

۱- طراحی و اجرای آسانسور در داخل دوربندی پلکانها ممنوع میباشد، همچنین درب آسانسورها نباید در مسیر راه خروج (از یک پلکان به پلکان دیگر) باز شود. (بند ۴-۱-۴-۳ نشریه ۱۱۲ سازمان برنامه و بودجه)

۲- ضروریست ایستگاه مشترک پلکان و آسانسور درپارکینگ و سایر طبقات به منظور جلوگیری از ورود دود و گازهای سمی ناشی ازحریق به دستگاه پلکان و آسانسور، توسط مصالح مقاوم در برابر حریق و دود دور بندی گردد.

۳- دیوارهای جانبی آسانسورخود ایستا و مقاوم در برابر حریق اجراء گردد. (بند ۱۵-۲-۳-۳-۱ مبحث ۱۵ مقررات ملی ساختمان)

۴- استفاده از داکت آسانسور جهت عبور لوله های آب، گاز، کابلهای برق، فاضلاب و هرگونه روزنه و دریچه به چاه آسانسور به غیر از درب ورودی به چاه غیر مجاز می باشد. (بند ۱۵-۲-۳-۳-۵ مبحث ۱۵ مقررات ملی ساختمان)

۵- موتورخانه آسانسور باید دارای اتاق مستقل با درب مجهز به قفل سوئیچی و پنجره باشد. ضمنا بر روی درب آن پنجره مشبک ۲*۲ سانتیمتر باشد.

۶– در نظر گرفتن سیستم ارتینگ برای آسانسور الزامیست. (بند ۱۵-۲-۷-۲۹ مبحث ۱۵ مقررات ملی ساختمان)

۷- نصب کفپوش لاستیکی به ضخامت حداقل ۶ میلیمتر و به ابعاد مناسب بصورت ثابت مقابل تابلو کنترل آسانسور ضروریست. (بند ۴-۱۰-۴-۶ نشریه ۱۱۲ سازمان برنامه و بودجه)

۸- دستورالعمل نحوه عملکرد سیستم آسانسور در اتاقک نصب گردد.

۹- کابل تغذیه برق آسانسور می بایست مستقل باشد تا چنانچه بر اثر بروز هرگونه حادثه احتمالی و قطع جریان برق قسمتهای مختلف، سیستم برق آسانسور همچنان برقرار و فعال باشد. (بند ۱۵-۲-۸-۳ مبحث ۱۵ مقررات ملی ساختمان)

۱۰ -چاه آسانسور به عنوان یک کانال هوائی عمل می کند لذا راهروی طبقات باید توسط درهای ضد حریق محفوظ گردد تا از نفوذ دود و آتش به چاه آسانسور و عمل نمودن چاه آسانسور به عنوان دودکش جلوگیری شود. (بند ۱۵-۲-۸-۲ مبحث ۱۵ مقررات ملی ساختمان)

۱۱- نصب علائم ایمنی بمنظور پیشگیری از سقوط افراد به داخل چاه آسانسور و پله برقی ضرروی میباشد.

۱۲- نصب علائم راهنمای آسانسور و پله برقی در مکانهای مناسب بنحوی که در تمامی ساعات شبانه روز و با قطع برق بسهولت قابل رویت و تشخیص باشد.

۱۳- آسانسورها و پله های برقی می بایست علاوه بر اتصال به شبکه برق شهری به ژنراتور برق اضطراری نیز متصل گردند تا در صورت قطع برق از شبکه شهری، ژنراتور برق مورد نیاز آسانسورها و پله های برقی را تامین نماید. (بند ۱۵-۲-۹ مبحث ۱۵ مقررات ملی ساختمان)

۱۴- فضای موتورخانه آسانسور می بایست به اندازه ای در نظر گرفته شده باشد که امکان جای دادن کلیه تجهیزات مربوط به آسانسور و همچنین تردد ایمن افراد مسئول جهت تعمیرات احتمالی را دارا باشد. (بند ۱۵-۲-۳-۵-۱مبحث ۱۵ مقررات ملی ساختمان)

۱۵- استفاده از دیوارهای کاذب یا غیر مقاوم در برابر حریق جهت ساخت اتاقک آسانسور اکیدا ممنوع میباشد.

۱۶- اخذ گواهی ایمنی کیفیت از اداره استاندارد یا شرکت بازرسی و کنترل کیفیت یا مراجع ذیصلاح به هنگام اتمام کار ضروریست و ارائه تصویر گواهی اخذ شده به سازمان آتش نشانی جهت ثبت در سوابق الزامیست.

۱۷- انبارکردن و گذاشتن هر نوع مواد قابل اشتعال یا غیر قابل اشتعال درچاه آسانسور ، موتورخانه و یا چاهک آسانسور ممنوع است. (بند ۱۵-۲-۸-۸ مبحث ۱۵ مقررات ملی ساختمان)

۱۸- در نظر گرفتن تجهیزات کامل ایمنی آسانسور (از قبیل گاورنر، پاراشوت، میکروسوئیچ های کنترل کننده)

۱۹- استفاده از آسانسور در زمان آتش سوزی ممنوع بوده و بایستی متن زیر در داخل کابین آسانسور جهت استفاده کنندگان نصب گردد :( در زمان آتش سوزی به هیچ عنوان از آسانسور استفاده ننمایید)

۲۰- توصیه می شود آسانسور در مواقع حریق فقط در اختیار افراد ذیصلاح یا آتش نشان ها قرارگیرد تا بتوانند با راندمان بیشتر عملیات تخلیه را انجام دهند. (بند ۱۵-۲-۸ مبحث ۱۵ مقررات ملی ساختمان)

۲۱- نصب خاموش کننده دستی مناسب، مطابق نظر کارشناسان سازمان آتش نشانی در موتورخانه آسانسور

۲۲- کابین آسانسور مجهز به آیفون، زنگ خطر، تهویه و سنسور هدایت کابین تا مقابل طبقات در صورت قطع برق باشد.

۲۳- رعایت مبحث ۱۵ مقرارت ملی ساختمان دراین خصوص الزامی میباشد.

۳ دیدگاه ها

  1. حميد

    یکی از سیرجانی ها به نام علامحسین محمودابادی در اثر سقوط آسانسور در یکی از مراکز درمانی تهران در ۵/۱۱/۹۶ جان باخت( منبع روزنامه نگارستان سیرجان تاریخ )۹۶/۱۱/۷

    پاسخ
    • محمد

      اقای محمود ابادی در اثر بی حواثی فوت شدن بنده خدا کابین نیومده بوده در رو باز میکنه سقوط میکنه به چاه

      پاسخ
  2. علی

    سلام
    شاید سقوط آسانسور در کشور های دیگر غیر ممکن باشد ولی در ایران سقوط آسانسور داریم . من خودم شخصا شاهد سقوط آسانسور در یکی از شهر های ایران هستم و اتفاق هم افتاده . لطفا سر تیتر مطلب را عوض کنید . بهتر است بنویسید سقوط آسانسور بقیر از ایران غیر ممکن است .

    پاسخ

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *