انتخاب برگه

بلندترین برج جهان، برج خلیفه، برج دبی سابق

تیر ۲۶, ۱۴۰۰ | صنعت ساختمان | ۰ دیدگاه

برج خلیفه آسمانخراشی است که در شهر دبی در امارات متحدهٔ عربی قرار دارد. این برج با ۱۶۰ طبقه و ارتفاع ۸۲۸ متر، در حال حاضر عنوان بلندترین سازه ساخته شده به دست بشر را به خود اختصاص داده‌است. برج خلیفه در روز چهارم ژانویهٔ ۲۰۱۰ گشایش یافت.

این برج در خیابان شیخ زاید در دبی واقع شده و دارای بخش‌هایی با کاربردهای تفریحی، مسکونی، تجاری و اداری می باشد و بخشی از آن نیز به عنوان هتل درنظر گرفته شده‌است.

شیخ محمد بن راشد آل مکتوم حاکم دبی چهارم ژانویه ۲۰۱۰ بلندترین برج جهان در این شهر را به ارتفاع ۸۲۸ متر افتتاح کرد.

مراسم افتتاح  این برج تاکنون دو مرتبه به تعویق افتاده بود.

 هزینه ساخت این برج که ساخت آن پنج سال طول کشید، حدود یک و نیم میلیارد دلار اعلام شده است.
حاکم دبی در این مراسم نام بلندترین برج دنیا را از “برج دبی” به “برج خلیفه” تغییر داد.  نام خلیفه از “شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان” حاکم ابوظبی و رئیس دولت امارات برگرفته شده است.
پس از برج خلیفه، برج ۱۰۱ در پایتخت تایوان، شهر تایپه تنها ۵۰۸ متر ارتفاع دارد.


شرکت” اعمار” سازنده بلندترین برج دنیا اعلام کرده است که ۹۰ درصد از واحدهای این برج را پیش فروش کرده است.
این برج ۲۰۰ طبقه ای شامل یک هزار و ۴۴ واحد آپارتمان است که ۱۶۵ واحد آن کاربری مسکونی دارند.
در برج خلیفه همچنین ۳۳۰ هزار متر مکعب بتن ریزی، ۳۹  هزار تن فولاد ، ۱۰۳ هزار مترمربع شیشه، ۱۵ هزار و ۵۰۰ مترمربع فولاد ضد زنگ استفاده شده است.
به طور کلی مساحت زیربنای این برج ۵۲۶ هزار و ۷۶۰ مترمربع است. برج خلیفه دارای مرتفع ترین سکو برای استقرار افراد و مشاهده مناظر، بلندترین پلکان و مرتفع ترین رستوران، فوراره و استخر در جهان است.
همچنین ۹۰۰ واحد هتل آپارتمان علاوه بر هتل مجزا در این برج تعبیه شده است که در آینده افتتاح خواهند شد. این برج با ۲۴ هزار و ۳۴۸ پنل عایقی برای درامان ماندن از گرمای امارات نیز پوشیده شده است.
در روند عملیات اجرایی ساخت برج خلیفه  حدود ۱۲ هزار کارگر از ۱۰۰ کشور جهان مشغول به کار بوده اند. این برج را می توان از مسافت ۹۵ کیلومتری رویت کرد. شکل معماری آن نیز از بالا به شکل هندسی حلزونی و گل کریستالی است.
برج خلیفه همچنین دارای سریعترین آسانسور جهان است که سرعت آن ۴۰ کیلومتر در ساعت است. ۵۷ آسانسور در این برج فعال خواهند بود و از پارکینگ زیرزمینی برای استقرار سه هزار خودرو برخوردار است.


العبار ، رئیس هیئت مدیره شرکت سازنده برج خلیفه نیز گفت که پیش بینی می شود پس از افتتاح این برج، در هر ساعت ۲۸۰ نفر برای بازدید از این ساختمان وارد آن شوند. قیمت بلیط نیز ۱۰۰ درهم (۲۷ هزار تومان) برای بزرگسالان و ۷۵ درهم (۲۰ هزار و ۲۵۰ تومان) برای کودکان زیر ۱۲ سال است. همچنین افرادی که خواهان بازدید فوری از برج باشند و نمی خواهند در صف بازدیدکنندگان معطل شوند می بایست بلیط های ۲۱۰ درهمی (۵۶ هزار و ۷۰۰ تومانی) را تهیه کنند.
براساس برآوردها پس از افتتاح کامل تمامی بخش های برج خلیفه، ۱۲ هزار نفر با مقاصد مختلف در این برج مستقر خواهند شد که می توان آن را “شهر عمودی” توصیف کرد.
همچنین بیش از ۶۰ شرکت پیمانکار و مشاوره در پروژه ساخت برج خلیفه از کشورهای مختلف جهان مشارکت داشتند.
ساخت برج خلیفه ۲۲ میلیون ساعت، کار برده است.


یکی از بازرگانان فلسطینی نیز به خبرگزاری فرانسه گفته است در سال ۲۰۰۸ یک واحد آپارتمان مسکونی دارای یک اتاق خواب در طبقه ۸۰ برج خلیفه به قیمت سه میلیون دلار پیش خرید کرده است. البته قیمت ها هم اکنون به دلیل بحران جهانی اقتصاد کاهش یافته است.گفتنی است هم اکنون بازدیدکنندگان تنها می توانند تا طبقه ۱۲۴ برج بروند و مدت زمان بازدید از آن نیز ۴۵ دقیقه است. سکویی برای استقرار افراد و مشاهده مناظر در طبقه ۱۲۴ برج تعبیه شده است.

طراحی برج خلیفه توسط آدریان اسمیت و شرکت SOM آمریکا و با الهام از معماری اسلامی و طبیعت صحرا انجام شده‌است. گل صحرایی Hymenocallis اصلی‌ترین ایده‌های طراحی برج دبی را به معماران آن داده‌است. این طراحی نه تنها از نظر شکل فیزیکی نیروی وارده توسط باد در طبقات آخر را مهار می‌کند، بلکه به ساکنان هر کدام از طبقات نمایی منحصر به فرد و بدون اشراف به سوی سایر واحد‌ها می‌دهد.همچنین استفاده از طاق در نمای برج نشان دهنده الهام گرفتن طراحان برج خلیفه از معماری اسلامی است.

فواره دبی

در بیرون برج یک فواره ۲۱۷ میلیون دلاری قرار دارد که طراحی شرکت WET Design است و توانایی پرتاب آب به ارتفاع ۱۵۰ متری را دارد.  این فواره با داشتن ۶۶۰۰ لامپ در ۵۰ رنگ مختلف مناظری زیبا در محوطه بیرون برج خلیفه ایجاد می‌کند.

۰ دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *