انتخاب برگه

تفاوت پارکت با لمینت در چیست؟

بهمن ۱, ۱۴۰۱ | مصالح شناسی | ۱ دیدگاه

تفاوت پارکت و لمینت
تفاوت پارکت و لمینت

ر این مطلب قصد داریم تفاوت پارکت و لمینت را یکبار برای همیشه توضیح دهیم. کف پوش پارکت  (parquet)  به عنوان کف پوش خانه برای اولین بار در قرن ۱۶ میلادی در یک قصر در فرانسه مورد استفاده قرار گرفت و بعد از آن بقدری محبوب شد که بسیاری از قصر ها و خانه های مجلل ، به جای سنگفرش از آن استفاده کردند. یکی از دلایلی که باعث شد تا محبوبیت پارکت نسبته به سنگ بیشتر شود،بخاطر طرح های زیبا و سبک های متنوع آن است. تخته های پارکت همواره اندازه های یکسانی دارند . با این وجود پارکت یکی از شیک ترین،منحصر بفردترین و زیباترین طرح های کفپوش در خانه ها به شمار می آید و معمولا با هر دکوراسیون ونقشه های مختلف در خانه سازگار است.

معمولا از کفپوش چوبی در اتاق های بزرگ و رسمی مانند نشیمن، سالن های غذاخوری یا حتی اتاق خواب های بزرگ هم استفاده می کردند . استفاده از پارکت در اتاق های کوچک چندان مرسوم نیست زیرا در صورت استفاده از پارکت در اتاق های که فضای محدود دارند حالت آشفته ای به دکوراسیون اتاق می دهند. یکی از اصلی ترین تغییرات در فضای داخلی منازل که می تواند روی حال و هوای دکوراسیون خانه اثر زیادی داشته باشد، عوض کردن پوشش کف می باشد. پوشش کف اگر به درستی انتخاب شود می تواند هماهنگی خاصی با مبلمان و نور پردازی خانه پیدا کند و محیطی گرم و دوست داشتنی را برایتان به ارمغان بیاورد اما مانند سایر موارد برای انتخاب نوع کف پوش گزینه های متفاوتی پیش روی شماست. در ادامه به تفاوت ظاهری پارکت و لمینت می پردازیم. این نکات مهم تفاوت ظاهری پارکت و لمینت می تواند به شما در دوره آموزش دکوراتور چوبی کمک کند.

انتخاب کفپوش مناسب

اگر کفپوش مناسب خودتان را انتخاب نکنید ممکن است خیلی زود از تغییر دکوراسیونتان سر خورده شوید. در این فصل می خواهیم برایتان از تفاوت پارکت و لمینت و کف پوش های PVC گفته و چگونگی نصب آن ها را آموزش دهیم. در ایران همه کسانی که در این صنف مشغول به کار اند  همه این نوع کف پوشها را با نام پارکت می شناسند، در صورتی که پارکت کاملا از جنس چوب طبیهی می باشد ولی لمینت از چندلایه چوب و کاغذ فشرده ساخته می شود و مستقیما از جنس چوب طبیعی نمی باشد کف پوش های PVC هم آنگونه که از اسمش پیداست ، از جنس پلاستیک می باشد. درانتخاب کفپوش مناسب باید بدانید که تفاوت پارکت و لمینت چیست.

پارکت چیست؟

پارکت نوعی از کف پوش ها هستند که از جنس چوب طبیعی اند.برای تولید پارکت ها از فرآیند خاصی استفاده نمی شود، تنها چوب درختان را به الوار و سپس به ابعاد کوچکتر برش می دهند و هنگام نصب آن را به کف با چسب مخصوص می چسبانند ، در انتها هم روی آن را ساب و لاک می زنند. تفاوت در بین پارکت ها در نوع درختی است که چوب پارکت از آن تهیه شده است. پارکت کفپوش لوکس و گران قیمتی محسوب می شود. این نوع کف پوش از اواخر قرن هفدهم میلادی باب شد و بیشتر به خانه اشراف و طبقه مرفه جامعه اختصاص داشت. پارکت ها می توانند گرما و حس طبیعت را به خانه شما بیاورند و برای دکوراسیون هایی که می خواهند خانه را تاریخی جلوه دهند بسیار مناسب است.با این حال به علت قیمت بالا و معایب دیگری که این نوع کفپوش نسبت به انواع جدید کف پوش دارد استفاده اش زیاد نیست و کمتر در بازار یافت می شود.پارکت به خاطر قیمت بالا و مشکلات در نصب ونگهداری اش  چندان در بازار محبوب نیست و این نوع بیشتر مناسب دکوراسیون های داخلی لوکس می باشد. شما با فهم جنس کفپوش می توانید متوجه شوید که فرق پارکت و لمینت چیست .مهم ترین تفاوت ظاهری پارکت و لمینت در زیبایی که کلی آن هاست که پارکت در این مرحله برنده است.

لمینت چیست؟

لمینت چیست؟

لمینت که در بازار به پارکت یا پارکت لمینت معروف است به نوعی از کف پوش ها گفته می شود که از چند لایه چوب فشرده ساخته شده و بر خلاف پارکت از چوب درختان تهیه نمی شوند. هر چند که سطح خارجی آن ، طرح و نگار چوب را دارد. لمینت ها مانند MDF های موجود در بازار کاملا مصنوعی بوده و می توان گفت که مغز داخلی از جنس MDF و روکش بیرونی از جنس HDF یا HPL می باشد . لمینت یکی از محبوب ترین انواع کف پوش است و فراوانی بیشتری نسبت به پارکت چوبی دارد که آن را تبدیل به یکی از بهترین انتخاب ها برای پوشش کرده است. فرق پارکت و لمینت بیشتر جنس ماده به کار رفته می باشد.

تفاوت پارکت و لمینت به صورت کلی

  • نحوه نصب
  • مقاومت در برابر اجسام نوک تیز
  • مقاومت در برابر آب
  • دوام
  • قیمت
  • قابلیت تعویض
  • تنوع رنگ و طرح
  • زیبایی
  • دوست دار محیط زیست
  • نگهداری

فرق پارکت و لمینت در نحوه نصب

اگر شما یک نصاب باشید به راحتی میدانید که تفاوت پارکت و لمینت چیست. نحوه نصب مهم ترین تفاوت پارکت و لمینت در نحوه نصبشان است.برای نصب پارکت از چسب مخصوص استفاده می شود و کثیف کاری زیادی دارد. بعد ازینکه چسب خشک شد سطح پارکت را ساب زده و بعد از ساب زدن یک لایه لاک روی آن اجرا می کنند . تقریبا ۲۴ ساعت بعد از اجرای پارکت می توان وسایل منزل را روی آن چید اما لمینت برای اجرا هیچ نیازی به چسب ندارد. لمینت ها دور تا دورشان شیارهایی بنام کلیک دارند که بصورت نر و ماده درون هم قرار گرفتند و قفل می شوند.

در نتیجه می توان سطح وسیعی را خیلی سریع و بدون کثیف کاری لمینت کرد، از طرفی به خاطر اینکه برای نصب آن ها از چسب استفاده نمی شود و به راحتی می توان آنها را جمع و در جای دیگری دوباره نصب کرد قبل از اجرای لمینت روی کف فوم های مخصوص پهن می کنند که هم نقش هم بار کردن کف را بازی کی کنند و هم عایق مناسبی برای صدا و حرارت هستند عدم استفاده از چسب در نصب لمینت باعث می شود که استفاده از این کف پوش صدمه ای به کف اصلی اتاق نزند. مصلا اگر کف اتاق سنگ فرش باشد و بعد از مدتی بخواهید لمینت ها را جمع کنید ، هیچ مشکلی ندارید و سنگ فرش های زیرین کاملا سالم خواهند ماند. پس با این نتیجه ، نحوه نصب مهم ترین تفاوت بین پارکت و لمینت است.

مقاومت در برابر آب

پارکت ها چون از چوب خالص تشکیل شده اند،بشدت به آب واکنش نشان می دهند و در صورت خیس شدن ورم می کنند به همین دلیل استفاده از آن ها در محیط های مرطوب مانند آشپزخانه اصلا مناسب نیست. در مقابل لمینت در مقابل آب مقاومت بیشتر و بالاتری دارند.

 مقاومت در برابر اجسام نوک تیز

پارکت ها نسبت به اجسام نوک تیز حساسند و خیلی زود آسیب می بینند.بنابراین برای خانواده هایی که بچه های پر جنب و جوش دارند ، اصلا مناسب نیست . در مقابل لمینت،مقاومت بهتری نسبت به اجسام نوک تیز دارد و سخت تر آسیب می بیند. شاید تفاوت ظاهری پارکت و لمینت به راحتی قابل تشخیص نباشد ولی مقاومت آن به راحتی قابل تست است.

تفاوت پارکت و لمینت در دوام

پارکت نسبت به لمینت دوام و طول عمر بیشتری دارد،در صورت نگهداری مناسب پارکت بین۴۰ تا ۸۰ سال عمر می کند در حالی که عمر مفید لمینت حدود ۱۰ سال می باشد، ضمن اینکه به خاطر طبیعی بودن پارکت به راحتی طرح و نقش خود را از دست نمی دهد.

قیمت پارکت و لمینت

همان طور که پیش از این گفته شد یکی دیگر از موارد تفاوت پارکت و لمینت این است که پارکت کفپوشی لوکس به شمار می آید و قیمتش اختلاف بسیار زیادی با لمینت دارد ولی لمینت نسبت به پارکت و حتی دیگر کف پوش ها مانند سنگ و سرامیک قیمت پایین تری دارد.

قابلیت تعویض

دیگر تفاوت پارکت و لمینت در آن است که اگر قطعه ای از لمینت آسیب ببیند می توان به راحتی آن را تعویض کرد در حالی که پارکت چنین قابلیتی را ندارد.

تنوع در طرح و رنگ

یک تفاوت ظاهری پارکت و لمینت تنوع در رنگ و طرح است. پارکت ها طرح اصلی چوب درخت را دارند و به همین دلیل طرح هایشان تنوع کمتری نسبت به لمینت دارند.

زیبایی پارکت

یک تفاوت ظاهری پارکت و لمینت که به وضوح قابل فهم است زیبایی است. پارکت نسبت به لمینت حس بهتر و طبیعی تری را به شما القا میکند ، دلیلش هم مشخص است،پارکت کاملا طبیعی است.

دوست دار محیط زیست

اگر به محیط زیست اهمیت می دهید باید بدانید که که از این نظر پارکت ها نسبت به لمینت ها بسیار بهترند به خاطر استفاده از رزین و فشار در تولید لمینت،این کف پوش ها به سادگی در طبیعت تجزیه نمی شوند در حالی که پارکت به خاطر طبیعی بودن خیلی راحت به طبیعت باز می گردد.

نگهداری لمینت

نگهداری لمینت از پارکت بسیار راحت تر است، شما می توانیدبا پارچه ای مرطوب یا تی سطح لمینت را تمیز کنید اما برای پارکت باید از موادی خاص استفاده کنید تا به پوشش محافظ آن آسیبی نرسد و ورم نکند در عوض پارکت را می توان سنباده زد اما لمینت چنین قابلیتی ندارد. در مجموع و با توجه به مواردی که باعث تفاوت پارکت و لمینت می شوند،لمینت مزیت های بیشتری نسبت به پارکت دارد و پر استفاده تر و محبوب تر است . هرچند که پارکت هم در شرایط خاص می تواند انتخابی مناسب برای کف پوش خانه یا محل کار باشد. برای پاکیزگی بهتر باید بدانید که فرق پارکت و لمینت چیست.

تفاوت پارکت و لمینت چیست,تفاوت ظاهری پارکت و لمینت,تفاوت کفپوش لمینت و پارکت چیست؟,

معایب و مزیت های پارکت و لمینت

امیدوارم که به راحتی متوجه شدید که تفاوت پارکت و لمینت چیست ولی ما در ادامه مزایا و معایب آن ها را با هم بررسی می کنیم.

معایب پارکت: نصب سخت و زمان بر، واکنش سریع به آب،مقاومت پایین در برابر اجسام نوک تیز، قیمت بسیار بالا نداشتن قابلیت تعویض، کمیت در تنوع طرح رنگ، نگهداری سخت.

مزیت پارکت: دوام و طول عمر زیاد، قابلیت ترمیم، زیبایی، تجزیه شدن در طبیعت، القا کننده طبیعت

معایب لمینت: دوام کمتر از پارکت چوبی، نداشتن قابلیت ترمیم تجزیه نشدن در طبیعت دور ریز و پرت شدن بیشتر نسبت به پارکت چوبی

مزیت لمینت: نصب آسان، مقاومت لایه رویی در برابر آب، مقاومت در برابر اجسام نوک تیز قیمت مناسب آن، قابلیت تعویض/ تنوع در طرح و رنگ، نگهداری و نظافت آسان ضد حساسیت، مناسب برای سیستم گرمایش از کف، مقاوم در برابر سائیدگی و فشار و ترک خوردن.

۱ دیدگاه

  1. هادی

    پی وی سی را فراموش کردید؟!!!

    پاسخ

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *