انتخاب برگه

خانه خود را در برابر زلزله ایمن کنید

شهریور ۱۳, ۱۴۰۰ | آموزشی | ۰ دیدگاه

خانه خود را در برابر زلزله ایمن کنید
خانه خود را در برابر زلزله ایمن کنید

مقاوم سازی یک ساختمان شامل دو مرحله است:

  1. مقاوم سازی سازه‌ای
  2. مقاوم سازی غیرسازه‌ای

برای مقاوم سازی سازه‌ای باید حتما با یک مهندس عمران مشورت نمایید.اما برای مقاوم سازی غیر سازه ای خودتان با کمی دقت و مهارت می توانید مراحل زیر را دنبال کنید:
خطرات بالقوه در خانه یتان را شناسایی کنید و شروع به رفع آنها نمایید
ایمنی در برابر زلزله تنها مقاوم سازی ساختمان ها نیست؛ برای کاهش خسارات جانی و مالی ناشی از زلزله باید وسایل داخل ساختمان مان را نیز ایمن کنیم.

شما باید وسایل زیر را ایمن کنید.
۱) اجسام سنگینی که افتادن آنها می تواند به شما صدمه بزند
۲) اجسام گران قیمت یا شکستنی که از بین رفتن آنها برای شما از نظر اقتصادی اهمیت زیادی دارد. علاوه بر وسایل داخل منزل ، لوازم موجود در جاهای دیگر مثل گاراژ را برای جلوگیری از صدمه زدن به وسلیه نقلیه یا مواد اشتعال زا ایمن کنید.
حالا کارهای ساده ای را انجام دهید که اگر فردا زلزله رخ دهد می تواند شما را در برابر آن محافظت کنند. با کارهایی مثل دور کردن کتاب خانه از رختخواب ، مبل ودیگر جاهایی که می خوابید یا می نشینند، شروع کنید. اجسام سنگین را به طبقات پایین تر کمد یا کتابخانه انتقال دهید.بعد شروع کنید به جستجوی دیگر وسایل موجود در منزلتان، که ممکن است در هنگام زلزله برایتان خطرناک باشند.

در آشپزخانه
در کابینت ها که خوب چفت نشده باشند در هنگام زلزله به شدت باز شده و باعث ریختن ظروف شیشه ای و چینی روی زمین می شوند. بهتر است از قفلهای مناسب(قفل بچه ها، قلابدار) برای جلوگیری از این اتفاق استفاده شود . برای جلوگیری از آتش سوزی، وسایل گازی باید رابط های نرم داشته باشند. یخچال و وسایل بزرگ را با بستن آنها بوسیله تسمه به دیوار ایمن کنید.

وسایل روی قفسه ها و میز های بلند
وسایل دکوری ، چینی ، ظروف سفالی و لامپ ها می توانند درهنگام زلزله تبدیل به وسایلی مرگبار شوند. بهتر است از چسبها یا بتونه هایی که به وسایل آسیب نمی رساند برای محکم کردن آنها استفاده کنید. وسایل سنگین و شکستنی را به قفسه های پایین انتقال دهید

اشیاء آویزان کردنی
آیینه ها ، قاب عکس ها و دیگر اشیاء بایستی بوسیله قلاب بسته آویزان شوند. با انجام اینکاردر هنگام زلزله از دیوار پرتاب نمی شوند. عکس ها و آیینه ها را می توان با زدن بتونه به گوشه های آنها ایمنتر کرد.فقط از پرده های نرم ولطیف در بالای تخت خواب ها و مبل ها استفاده کنید


وسایل خانه
وسایلی همچون کتابخانه و بوفه¬ راا زبالا به دیوار متصل کنید. اطمینان حاصل کنید که وسایل به خوبی محکم شده¬اند. اتصالهای نرمی مثل تسمه های پلاستیکی که اجازه می دهند اشیاء بلند بدون افتادن، تاب بخورند ، باعث کاهش تغییر شکل میخ ها می شود .
قفسه های سست را می توان با بکارگیری بتونه در گوشهای آن ایمن

آبگرمکن
آبگرمکن نا امن ممکن است سقوط کند و همزمان موجب ترکیدگی اتصالات آب وگاز گردد. بوسیله دو تسمه اطراف آبگرمکن را به دیوار وصل کنید. شکل یکی از روشهای بستن آبگرمکن را نشان می دهد . داشتن ابزارهای معمولی شما را در این کار کمک میکند؛ بایستی یک لوله رابط مسی نرم به عنوان یدک داشته باشید؛ تا در صورت خرابی لوله اصلی مورد استفاده قرار گیرد

شیشه ها
یک لایه چسپ مخصوص شیشه که سرتاسر شیشه را می پوشاند و به زیبایی آن نیز لطمه نمی زند، روی شیشه بچسپانید

۰ دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *