انتخاب برگه

لوله و اتصالات تاسیسات ساختمان

آبان ۳, ۱۴۰۱ | آموزشی | ۰ دیدگاه

لوله و اتصالات یکی از اصلی ترین بخش ها در پروژه ها و تاسیسات ساختمانی می باشند که در قسمت های مختلف هم چون فاضلاب، سیستم تهویه و آب رسانی از آن ها استفاده می شود.

مرکز خرید لوله و اتصالات ساختمان
مرکز خرید لوله و اتصالات ساختمان

انواع لوله و اتصالات ساختمانی و فاضلابی

  • پی وی سی

لوله PVC یا لوله پلیکا از نوع لوله های پلیمری است که کاربردهای فراوانی در صنعت ساختمان دارد. از لوله پلیکا برای لوله کشی ساختمان ، انتقال کابل و انتقال اسیدها و بازها استفاده می شود و علت آن این است که قیمت لوله پلیکا ارزان می باشد و دارای قابلیت انعطاف پذیری زیادی است. پی وی سی (PVC) یا پلی وینیل کلراید، نوعی پلاستیک است که در صنایع پتروشیمی تولید و برای موارد مختلف از آن استفاده می شود. در حال حاضر بیشترین مورد استفاده PVC در صنعت ساختمان است.

زیرا به سادگی می توان آن را به اشکال مختلف تولید نمود که از نظر اقتصادی مقرون به صرفه می باشد. در ساخت لوله PVC، پیشرفت های زیادی در سالهای اخیر صورت گرفته است. این پیشرفت ها هم در زمینه دستگاه های تولید لوله پلیکا و هم در مواد اولیه این لوله ها بوده است. اگر در فرمولاسیون لوله های PVC استانداردهای لازم بکار گرفته شود، می توان از این لوله ها برای لوله کشی آب آشامیدنی نیز استفاده کرد.

  • پوش فیت

لوله و اتصالات پوش فیت از جمله پرکاربردترین مصالح در صنعت، تاسیسات و طراحی ساختمانی است که به دلیل قابلیت‌ها و ویژگی‌هایی که دارا می‌باشد، مورد توجه بسیاری از مهندسین قرار گرفته است. در واقع لوله های پوش فیت نسل جدیدی از لوله های پلی اتیلن می باشد که برای سیستم‌های فاضلابی مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

پوش فیت از جدید ترین سیستم های لوله کشی است که کارایی و عملکرد بسیار بهتری نسبت به لوله های قدیمی دارد. این سیستم لوله کشی به دلیل اتصالات محکم و قوی که به کمک سوکت به یکدیگر متصل می شوند نیازی به چسب و جوش ندارد و هزینه ی نصب و اجرای آن بسیار کم می باشد. از طرف دیگر استحکام این لوله باعث شده تا عمر طولانی تری نیز داشته باشند و مقاومت آن در برابر ضربه و تنش های فیزیکی و شیمیایی بسیار زیاد است. پوش فیت ایمنی بالایی نسبت به حریق دارد و برای ساخت آن از پیشرفته ترین فناوری های دنیا استفاده می شود. از ویژگی های مهم این لوله قابلیت اتصال به سیستم لوله کشی های قدیمی است که می توان آن را به لوله های فلزی نیز متصل کرد.

  • ۵ لایه و تک لایه

 لوله های پنج لایه ترکیبی از لوله های فلزی و پلیمری تک لایه هستند. در تولید این لوله ها لایه فلزی میانی مابین دو لایه پلیمری قرار می گیرد و اتصال آنها توسط دو لایه چسب صورت می پذیرد و در مجموع محصولی تولید می شود که معایب لوله های فلزی و تک لایه پلیمری را با هم حذف می کند.

انواع لوله و اتصالات ساختمانی و فاضلابی
انواع لوله و اتصالات ساختمانی و فاضلابی

همچنین لوله ۵ لایه مجموع مزایای لوله های فلزی و پلیمری تک لایه را نیز در خود جای می دهد. به عنوان مثال دقت داشته باشید که لوله های فلزی مقاومت بالایی در دما و فشارهای مختلف دارند اما وزن سنگین و نصب دشوار آنها نقصانی در کاربردشان محسوب می شود، همچنین لوله های فلزی به سرعت دچار خوردگی شده و زنگ می زنند.

در مقابل لوله های تک لایه پلیمری وزن سبک دارند و نصب شان آسان است اما مقاومت زیادی در نوسانات دمایی ندارند. حالا لوله های پنج لایه نسل جدید وزن متعادلی داشته، به سبب تماس لایه پلیمری آنها با سیال درون لوله و هوای بیرون، دچار خوردگی و زنگ زدگی نمی شوند، نصبشان آسان است و مقاومت خوبی در برابر تغییرات دما از خود نشان می دهند.

در حقیقت همانطور که می بینید لوله های ۵ لایه ضمن حذف مزیت های لوله های فلزی و تک لایه در کنار هم، معایب آنها را حذف می کند و این موضوع باعث پرکاربرد بودن آن در حوزه فعالیت های ساخت و ساز و ساختمانی می شود.

  • گالوانیزه

لوله گالوانیزه لوله ای است که سطح آن با لایه نازکی از فلز پوشیده شده تا در برابر آسیب های محیطی مقاومت بیشتری داشته باشد. لوله های گالوانیزه از جنس آهن و یا فولاد می باشد که در بخش های آب رسانی، گاز رسانی و انتقال بخار و هوا از آن استفاده می شود. گالوانیزه کردن روشی است که می تواند مقاومت لوله را در برابر خوردگی و خراشیدگی افزایش دهد. لوله گالوانیزه در دو نوع فولادی و آهنی تولید می شود که لوله های فولادی بیشتر در بخش سیستم های تهویه کاربرد دارد و وزن آن ها سبک تر از لوله های آهنی است.

  • پلی اتیلن

لوله پلی اتیلن از مواد پلی اتیلن ساخته می شود و با توجه به کیفیا مواد اولیه آن انواع مختلفی دارد. برخی از این لوله ها از مواد ضایعاتی ساخته می شوند که از بازیافت لوله های استفاده شده به دست می آید. لوله پلی اتیلن دارای مواد ضایعات یکیفیت پایین تری نسبت به لوله هایی با مواد مرغوب دارند که به آن ها لوله پلی اتیلن درجه دو گفته می شود و در غلاف کابل های برق و فیبر های نوری استفاده می شوند. 

قیمت لوله و اتصالات ساختمان
لوله و اتصالات ساختمان

۰ دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *