انتخاب برگه

مباحث مقررات ملی ساختمان به صورت منطقه‌ای تدوین شود

آبان ۲۲, ۱۳۹۵ | صنعت ساختمان | ۰ دیدگاه

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی اظهار کرد: بنابراین باید برخی از مباحث مقررات ملی ساختمان به صورت بومی و استانی و یا بومی منطقه ای تدوین شود.
به گزارش روابط عمومی شورای مرکزی به نقل از ایسنا منطقه خراسان جنوبی، مهدی جعفری عصرگذشته (۱۸ آبان) در همایش فرصت‌ها و چالشهای مقررات ملی ساختمان با بیان اینکه بیشترین زلزله بزرگتر از هفت ریشتر کشور در ۱۰۰ سال اخیر در خراسان جنوبی رخ داده است، بیان کرد: بزرگترین شکستگی سطحی ثبت شده در اثر زلزله مربوط به استان در زلزله اردکول به طول ۱۲۵ کیلومتر بوده است.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی افزود: علاوه بر این مجموعه گسل‌های باقران، بجد، امیرآباد و شکراب در اطراف شهر بیرجند را به صورت جدی تهدید می‌کند، بنابراین در استان ساخت و ساز و رعایت مقررات ملی دارای اهمیت زیادی است.
جعفری با اشاره به تصویب قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان  در سال ۷۴، عنوان کرد: هدف از تدوین مقررات ملی ساختمان تضمین ایمنی، بهداشت، بهره وری مناسب، آسایش و صرفه اقتصادی در جهت حمایت از مردم است.
وی با تأکید بر اینکه در قانون و اطلاعات کمبودی نداریم و مشکل عمل نکردن به قوانین است، گفت: مباحث مقررات ملی ساختمان به صورت تیپ تهیه و ابلاغ می‌شود که برای تمامی پهنه‌های کشور قابلیت اجرایی ندارد.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی اظهار کرد: بنابراین باید برخی از مباحث مقررات ملی ساختمان به صورت بومی و استانی و یا بومی منطقه ای تدوین شود.
جعفری با انتقاد از عدم اجرای مقررات ملی ساختمان به صورت یکسان و مشابه در سطح کشور، افزود: در برخی از استان‌ها مشاهده می‌شود روش‌های اجرای این قوانین  مانند الزام ساختمان به مجری با یکدیگر متفاوت بوده و این موضوع سبب بی‌اعتمادی مردم شده است.
وی عدم شفافیت میزان مسئولیت ها و دوره مسئولیت ها در حوزه مقررات ملی ساختمان را یکی دیگر از مشکلات این حوزه عنوان کرد و گفت: در برخی از موارد مرز مسئولیت بین ناظر، مالک و مجری متمایز و شفاف نیست.
تعارض مفهومی مقررات ملی ساختمان و ماده ۱۰۰ قانون شهرداری ها
جعفری با اشاره به اینکه خراسان جنوبی دارای گسل‌های فعال بوده و زلزله های رخ داده خود گواه این موضوع است، گفت: بنابراین مسئولیت مهندسین استان در حوزه ساخت و ساز حساس بوده و باید با دقتی مضاعف خدمات خود را ارائه دهند.
وی  افزود: تعارض مفهومی مقررات ملی ساختمان و مفاد ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها سبب شده برخی مالکین بدون مراجعه به سازمان مهندسی با مراجعه به کمیسیون ماده ۱۰۰و پرداخت جریمه نسبت به اخذ مجوز مربوطه اقدام کنند.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی ادامه داد: در این رابطه پیشنهاد می‌شود کمیسیون ماده ۱۰۰ یکی از مدارک لازم برای طرح پرونده در کمیسیون را تایید سازمان مهندسی ساختمان مبنی بر تعیین تکلیف مباحث فنی اعلام کند.
صنعت ساختمان استعداد تحقق اقتصاد مقاومتی را دارد
محمد فرهادی سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی نیز با اشاره به ارتباط مستقیم ۱۲۰ صنعت با صنعت ساختمان،گفت: صنعت ساختمان بیش از سایر صنایع استعداد تحقق اقتصاد مقاومتی را دارد.
وی با اشاره به مطرح شدن واژه اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری، اظهار کرد: با توجه به رویدادهای جاری کشور این نگاه ویژه ادبیات اقتصادی کشور را با راهبرد هوشمندانه‌ای رو به رو کرد.
وی، صنعت ساختمان را زیربنای توسعه استان و کشور دانست و گفت: رویکرد اقتصاد مقاومتی در این حوزه بسیاری از مشکلات را حل می کند.
سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان‌جنوبی با بیان اینکه پیاده‌سازی اقتصادی که ضمن پویا بودن به هیچ جا وابسته نباشید می‌تواند در گستره ساخت و ساز نیز نمود پیدا کند، افزود: می‌توان ادعا کرد که صنعت ساختمان بیش از سایر صنایع استعداد تحقق اقتصاد مقاومتی را دارد.
فرهادی با اشاره به ارتباط مستقیم ۱۲۰ صنعت با صنعت ساختمان، عنوان کرد: بنابراین رسیدن به شکوفایی این صنعت جایگاه ویژه‌ای در اقتصاد کشور دارد.
سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی تأکید کرد: دقت نظر در هر کدام از این موارد ما را در صنعت ساختمان‌سازی بر مبنای اقتصاد مقاومتی موفق خواهد کرد.
وی با بیان اینکه از سوی دیگر رشد و توسعه صنعت ساختمان با اتکا بر مولفه‌های اقتصاد مقاومتی منوط به گرمی و رونق بازار مسکن خواهد داشت، گفت: این در شرایطی امکان‌پذیر است که دهک‌های کم درآمد نیز امکان انجام معاملات مسکن را داشته باشند.
سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: این در حالی است که طی چند سال اخیر رکود سنگینی بر صنعت ساختمان حاکم شده که امیدواریم با تدابیر دولت مردان بتوانیم این بحران را پشت سر بگذاریم.
وی با بیان اینکه برای تحقق اقتصاد مقاومتی در حوزه مسکن ساختمان قبل از هر چیز نیاز به شناخت بسترها و زمینه‌های تحقق این اقتصاد داریم، یادآورشد: ساختمان‌سازی نماد فرهنگ، اقتصاد و مدیریت و رفاه یک کشور بوده و بنابراین فرهنگ‌سازی در زمینه اصول ساخت و ساز لازم است.
منبع خبر: http://www.irceo.net/fullstory.aspx?id=7912

۰ دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *