انتخاب برگه

مبحث ۲۴ بیست و چهارم مقررات ملی ساختمان | معماری ایرانی اسلامی

آبان ۶, ۱۳۹۵ | مباحث مقررات ملی | ۰ دیدگاه

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر شیراز خواستار آن شد که مبحث ۲۴ مقررات ملی ساختمان به معماری ایرانی ـ اسلامی اختصاص یابد. 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استانها،محمودرضا طالبان نائب رئیس شورای اسلامی شهر شیراز، در حاشیه همایش معماری ایرانی ـ اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: ما یک مقدار در بحث معماری ایرانی اسلامی کم‌کاری کرده‌ایم و عمده بحث‌هایی که در فضای معماری ایرانی – اسلامی مطرح می‌شود در حد ایده، تئوری و نظر است. 

وی افزود: ما در مباحث مهندسی مواردی مانند زلزله، ایمنی، تأسیسات و سایر مباحثی که نظام‌ مهندسی و جامعه پویای مهندسی به آن ورود کرده را در اختیار داریم که منتج به آئین‌نامه و قوانین و مقرراتی شده که مباحث یک تا ۲۳ را در برمی‌گیرد.

این عضو شورای شهر شیراز ادامه داد: از سویی اما به نظر می‌رسد در بحث معماری ایرانی اسلامی آن‌ چنان‌ که باید نتوانسته‌ایم این تئوری‌ها را به آیین‌نامه و ضابطه تبدیل کنیم. 

طالبان تصریح کرد: شورای اسلامی و شهرداری شیراز و سازمان نظام‌ مهندسی فارس در فضای مهندسی کشور پیش‌رو بوده‌اند و اوایل که بحث شناژ و مهندسی‌سازی مطرح‌ شده بود یکی از استان‌های پیش‌رو که به‌ سرعت سازمان نظام‌مهندسی خود را تشکیل داد فارس بود .

وی متذکر شد: امیدواریم خروجی‌های این همایش را به وزارت راه و شهرسازی، انعکاس دهیم تا منتج به این شود که مبحث معماری ایرانی اسلامی را مانند مباحث ۲۳ گانه در سازمان نظام‌‌مهندسی داشته باشیم و برای آن تدوین آیین‌نامه و مقررات شود و این مقررات برای تمام مهندسان و معماران که می‌خواهند طراحی ساختمان را انجام دهند در نظر گرفته شود تا آیتم‌هایی را در اختیار داشته باشیم که ما را به شاخصه‌های معماری ایرانی اسلامی نزدیک کند .

نایب‌رئیس شورای شهر شیراز بیان کرد: برخی گمان می‌کنند اگر یک ساختمان آجر سنتی داشته باشد یا از قوس و گنبد در آن استفاده شود معماری اسلامی است درحالی‌که ایده‌ها و طرح‌های ما باید به نگارش آئین‌نامه منتج شود و آئین‌نامه سرفصل کار مهندسان قرار گیرد و به‌مانند مباحث دیگری که در سازمان نظام‌مهندسی به‌عنوان مقررات ملی ساختمان داریم در دستور کار قرار گیرد که امید داریم مانند مباحث دیگر، شیراز در این زمینه هم پیشتاز باشد. 

طالبان عنوان کرد: حضور شورای مرکزی نظام‌ مهندسی در شیراز فرصت خوبی است و ما علاقه‌مند هستیم نشست‌هایی با آنها داشته باشیم چرا که معماری امروز ما در نما و فضای داخل ساختمان‌ها چندان رضایت‌بخش نیست و هر چه به گذشته بازمی‌گردیم آن فضا را معقول‌تر می‌بینیم.

وی ادامه داد: اگر به خانه‌های سنتی شیراز و دیگر شهرها دقت کنیم پی می‌بریم آن آرامشی که در خانه به‌عنوان مکان اسکان باید باشد غیبت دارد و لازم است در این همایش خروجی‌ها به سمت اصلاح این موارد برود.


صفحه ویژه دانلود مباحث

۰ دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *