انتخاب برگه

نکات مهم برای آزمون رشته معماری (طراحی) – ۲۳ تیرماه ۱۴۰۱ اعلامی از طرف دفتر مقررات ملی ساختمان

تیر ۲۰, ۱۴۰۱ | معماری طراحی | ۰ دیدگاه

نکات مهم برای آزمون رشته معماری (طراحی) – ۲۳ تیرماه ۱۴۰۱ اعلامی از طرف دفتر مقررات ملی ساختمان
نکات مهم برای آزمون رشته معماری (طراحی) – ۲۳ تیرماه ۱۴۰۱ اعلامی از طرف دفتر مقررات ملی ساختمان

از آنجا که در بازبینی برگه‌های طراحی معماری مشاهده می‌شود که علیرغم تاکیدات صورت مساله و تشریح خواسته‌ها، همچنان بسیاری از داوطلبان به نکات و خواسته‌های اصلی توجه نکرده و بیشتر زمان خود را به موضوعات غیرضروری معطوف می‌کنند و در نتیجه با از دست دادن زمان مفید، موفق به ارائه مناسب طرح نمی‌شوند لذا دفتر مقررات ملّی و کنترل ساختمان با هدف راهنمایی هر چه بیشتر آن دسته از داوطلبان که از توانمندی‌های بالقوه در طراحی معماری برخوردارند رعایت موارد زیر را تاکید می‌نماید:

  1. توجه دقیق به صورت مساله و خواسته‌های مطرح شده در صفحه اول دفترچه و برنامه‌ریزی مناسب برای تحقق آن‌ها در چارچوب محدوده طراحی به نحوی که زمان مناسب برای طراحی و ترسیم را از دست ندهند.
  2. رعایت ضوابط و نکات فنی ذکر شده در مباحث مقررات ملی ساختمان به ویژه مباحث ۳، ۴ و ۱۵
  3. داشتن درک کلی از سیستم تاسیساتی پیشنهادی و تامین نیازهای آن (از قبیل داکت‌ها و رایزرها)
  4. داشتن درک کلی از سیستم سازه‌ای پیشنهادی و تامین نیازهای آن (از قبیل محل قرارگیری ستون‌ها و ابعاد آن‌ها، ضخامت سقف و سایر موارد)
  5. رعایت نکات مهم در طراحی اجزای طرح از جمله:

۵-۱- ورودی:

محل ورود به محدوده مالکیت و تعداد این ورودی‌ها، عرض و ارتفاع ورودی (بستگی به اینکه ورودی کاربران یا خودرو باشد)، تامین حداقل فضای مناسب در ورودی واحدهای مسکونی و ورودی اصلی ساختمان، دسترسی مناسب برای کم‌توان‌های جسمی نکاتی هستند که انطباق آنها با الزامات مبحث چهارم مقررات ملی ساختمان و ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری برای افراد دارای معلولیت تعیین‌کننده است.

۵-۲- توقفگاه‌ها:

شیب و عرض مناسب شیبراهه‌ها برای تردد خودرو، اطمینان از سرگیر نبودن در طول مسیر شیبراهه، شعاع و فضای چرخش مناسب خودرو، تراز محوطه یا معبر و تراز طبقات مخصوصاً زیرزمین و همکف بسیار مهم و تعیین‌کننده است. زیرا اگر امکان ورود به فضای توقفگاه و حرکت خودرو در توقفگاه صحیح نباشد، امکان تامین تعداد مناسب توقفگاه‌ها نیز مقدور نخواهد بود و حتی اگر پلان‌های طبقات ساختمان هم بی‌نقص باشد، این ساختمان امکان دریافت مجوز ساخت را نخواهد داشت. همچنین بدون قرارگیری صحیح توقفگاه‌ها امکان مشخص‌کردن نظام سازه‌ای و محل ارتباطات عمودی (پله و آسانسور) امکان‌پذیر نیست و طراحی فضاهای طبقات تحت تاثیر مستقیم از محل ارتباطات عمودی و نظام سازه‌ای می‌باشد.

۵-۳- مقررات اختصاصی تصرف‌ها:

در مبحث چهارم مقررات ملی ساختمان مقررات اختصاصی تصرف‌ها بیان شده است و رعایت این نکات الزامی است. همچنین رعایت نکات مهمی از جمله عمق نورگیری فضاهای اقامتی، اشراف و ابعاد حداقل نورگیرهای مستقل و مشترک بین دو یا چند واحد و تامین تهویه و نور مناسب الزامی است و باید حداقل‌های مشخص‌شده در مقررات ملی ساختمان در آن‌ها رعایت شود.

۵-۴- سایر نکات درخواستی:

از آنجاییکه در مقررات ملّی ساختمان حداقل‌های کمّی مطرح شده‌اند جا دارد علاوه بر آن‌ها چنانچه چند نکته کیفی دیگر در صورت مساله مطرح شده، حتماً آن نکات نیز رعایت شوند. که از جمله می‌توان به مواردی به شرح ذیل اشاره نمود:

۵-۴-۱- حداقل ابعاد برخی از فضاهای اقامتی همچون اتاق‌خواب یا نشیمن (حتی اگر کمی بیشتر از آنچه به‌عنوان حداقل در مقررات ملی ساختمان ذکر شده است) در مورد ترازها، مخصوصاً ترازهای ورودی به ساختمان یا به‌عنوان مثال تراز پیلوتی نیز در صورت درخواست مشخص در دستور نقشه، رعایت آن الزامی است و در تائید طرح تاثیرگذار است.

۵-۴-۲- رعایت حداقل ابعاد آسانسور و حداقل فضای مورد نیاز جلوی آسانسور

۵-۴-۳- نظام سازه‌ای منطقی و قابل اجرا

۵-۴-۴- شیب‌بندی صحیح بام (مستوی یا شیب‌دار)

۵-۴-۵- تراز پاگردها و تعداد پله‌ها

۵-۴-۶- پرهیز از طراحی فضاهای نامتناسب و غیرقابل استفاده حتی اگر حداقل عرض مشخص شده برای آن فضا رعایت شده باشد.

تذکر: هر چند دقت در چگونگی ترسیم و اندازه‌گذاری و مشخص‌کردن ترازها حائز اهمیت است ولی اگر نکات کلی فوق رعایت شده باشد حتی به منظور استفاده حداکثری از زمان، ترسیم با دست آزاد نیز می‌تواند برای ارائه طرح کافی باشد.

با آرزوی موفقیت

دفتر مقررات ملّی و کنترل ساختمان


محصولات مرتبط:

۰ دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *