انتخاب برگه

پیچ و رولپلاک، محکم سازی سنگ های نما

آذر ۲۵, ۱۴۰۱ | مصالح شناسی | ۰ دیدگاه

پیچ و رولپلاک، محکم سازی سنگ های نما

پیچ و رولپلاک نمای ساختمان موجب مستحکم سازی و مقاوم سازی سنگ های شل شده و در حال زیرش از نمای ساختمان می شود.

در این روش تک به تک سنگ های نما را با بهره گیری از پیچ و رولپلاک ، مقاوم سازی و تحکیم میبخشند تا از ریزش سنگ های نما و همچنین از وقوع هرگونه خطرات برای دیگر افراد از سقوط و ریزش سنگ از نما جلوگیری گردد.

پیچ رولپلاک کردن نمای ساختمان باعث زیباسازی و بهتر دیده شدن نمای ساختمان میگردد و به نوعی با این عمل بازسازی سنگ های نمای ساختمان انجام می شود.

منظور از زیبا سازی و بهتر دیده شدن جلوگیری از ریزش سنگ های نما و نصب سنگ های ریزش کرده از نمای ساختمان می باشد که این عمل موجب میشود نمای شما مانند روز اول کاملا بی نقص و بی عیب باشد و زیبا نمایان شود.

قبل از پیچ و رولپلاک نمای ساختمان بازرسی های متفاوتی همچون بازرسی بصری از نمای رو به خیابان توسط معماران ، مهندسان یا پیمانکاران گرفته تا بازرسی های دستی که توسط مهندسان و معماران دارای مجوز انجام می شود ( به گونه ای که تمام طبقات ساختمان را به صورتی دستی بررسی کرده و در صورت نیاز اقدامات لازم را انجام می دهند ) ، صورت می گیرد. به طور معمول برای ساختمان های بیش از پنج طبقه بازرسی لازم است که تناوب بازرسی بین دو تا پنج سال متغیر می باشد.

پیچ و رولپلاک ترکیبی از پیچ ها و رولپلاک ها می باشد، که در مرحله اول به صورت دستی یک دیک دیگر متصل می شوند. سپس پس از متصل کردن پیچ ها و رولپلاک ها به یک دیگر به تعداد مورد نیاز فرآیند اجرای پیچ و رولپلاک نمای ساختمان شروع می شود.

در مرحله اول با توجه به سایز پیچ و رولپلاک تهیه شده اندازه مته و نوع مته را انتخاب می شود. سپس با اندازه اصولی و میزان فاصله استاندارد که هر یک ۴۰ سانت می باشد، جای پیچ را سوراخ میکنند و پیچ رولپلاک هایی که تهیه شده بود را نصب کرده و به وسیله پیچ بند سفت و محکم میکنند.

پیچ و رولپلاک نمای ساختمان
پیچ و رولپلاک نمای ساختمان

مزایای بازرسی نما ساختمان

برای صاحبان ساختمان مهم است که مزایای بازرسی نما را درک کنند. در مرحله اول بازرسی هر گونه شل شدگی ، افتادگی و یا آسیب دیدگی اجزای ساختمان که نیاز به تعمیر و یا تعویض دارد ، تشخیص داده می شود. این امر به حفظ یک ساختمان ایمن برای ساکنین و کاربران و همچنین محافظت از رهگذران در پیاده روها یا جاده های مجاور ساختمان از هرگونه احتمال ریزش آوار کمک می کند. دوما ، بازرسی نما می تواند موارد ظریف تری از نفوذ آب یا سایر نقص های نمای ساختمان را برای صاحب ساختمان تشخیص دهد. این کار باعث می شود تا مشکلات کوچک حل شده و به مشکلات بزرگ تری تبدیل نشود. تعویض درز آب بند ها در ارتفاع نمای ساختمان ها و یا بازجوری کردن فلزات داخل قسمت های باز نما به جای تعمیرات گران قیمت قالب و یا تعمیرات داخلی مربوط به نفوذ آب ، خیلی مقرون به صرفه تر و آسان تر خواهد بود.

سوما ، بازرسی های نما به کاهش مسئولیت صاحب ساختمان کمک می کند. با شناسایی نگرانی های اولیه ساختمان ، خطر ریزش آوار و نفوذ ناشناخته آب کاهش می یابد. این به نوبه خود می تواند هزینه حق بیمه مربوط به املاک را کاهش دهد. همچنین برخی دیگر از مزایای بازرسی نما به شرح زیر است :

  • افزایش کیفیت نمای ساختمان
  • رعایت قوانین ایمنی و بهداشت
  • محافظت از عابران سطح خیابان و اموال

با افزایش سن ساختمان ، ممکن است نمای ساختمان ها به دلیل سایش طبیعی و گسیختگی و قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی دچار تخریب شود. رطوبت ، به خصوص اگر به قسمت داخلی و خارجی ساختمان نفوذ کند ، منجر به زنگ زدگی و خرابی نمای ساختمان ها می شود. فشار بخار آب به دام افتاده در روکش همراه با عمل انجماد / ذوب می تواند منجر به ایجاد ترک و لکه شود. انبساط و انقباض مختلف ناشی از تغییر دما و رطوبت ، همچنین می تواند منجر به خرابی نما گردد. شروع ریزش یک تکه سنگ از نما ، نشانه فرا رسیدن زمان پیچ و رولپلاک نمای ساختمان می باشد.

پیچ و رولپلاک نما ساختمان برای چه سنگ هایی قابل استفاده است ؟

پیچ و رولپلاک نمای ساختمان برای انواع سنگ های تیشه ای ، تراورتن ، رومی ، مرمر چینی ، سرامیکی گرانیت و مرمریت قابل انجام خواهد بود ، البته روش اجرای هر یک از آن ها با توجه به ابعاد و جنس سنگ متفاوت خواهد بود. به منظور ایجاد استحکام بیشتر ، فاصله اجرای سوراخکاری در سنگ های مختلف باید محاسبه شود. در انتهای کار پیچ و رولپلاک نما ساختمان ، جهت جلوگیری از نفوذ آب به داخل سنگ از بتونه های مخصوصی که همرنگ سنگ است ، به منظور قرار دادن در پشت پیچ استفاده می شود.جهت پیچ و رولپلاک نمای ساختمان ( محکم کردن سنگ های افتاده ) ، پس از اندازه گیری سنگ افتاده از نما ، سنگ جایگزین را برش داده و سطحی که دارای ملات است را تمیز می کنیم. سپس سنگ جایگزین را با استفاده از چسب های مخصوص بر روی ملات می چسبانیم و روی آن را پیچ و رولپلاک می نماییم. در نظر داشته باشید که شخصی که این کار را انجام می دهد ، باید مهارت و تخصص کافی در این زمینه داشته باشد تا از شکسته شدن و آسیب دیدن و ترک خوردن سنگ جلوگیری شود. این کار در تمام فصل های سال قابل اجرا است ، فقط در روزهای بارانی و برفی امکان پذیر نمی باشد!

ابزارهای مورد نیاز پیچ و رولپلاک نما ساختمان

  • پیچ بند جهت بستن پیچ
  • چکش
  • بتونه ضد آب همرنگ با سنگ مورد نظر
  • پیچ های گالوانیزه ۶ سانتیمتری و رولپلاک با جنس مرغوب
  • دریل معمولی و یا دریل هیلتی جهت سوراخکاری
ابزارهای مورد نیاز پیچ و رولپلاک نما ساختمان
ابزارهای مورد نیاز پیچ و رولپلاک نما ساختمان

علت پیچ و رولپلاک نما ساختمان چیست ؟

پیچ و رولپلاک نمای ساختمان و اسکوپ سنگ برای جلوگیری از سقوط سنگ و جدا شدن آن است نه تحمل بار. اما در مواقع نشست ساختمان و زلزله همین پیچ و اسکوپ نقش تحمل بار را نیز بازی می کنند. در نتیجه پیچ و رولپلاک کردن سنگ نمای ساختمان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

  • پیچ و رولپلاک نما ساختمان باعث جلوگیری از ریزش سنگ نما شده و در نتیجه خطرات جانی برای مردم پیش نخواهد آمد.
  • مجری پیچ و رولپلاک سنگ نما باعث جلوگیری از سقوط سنگ بر روی وسایل نقلیه پارک شده می شود و کاهش هزینه های مالی را در پی دارد.
  • افزایش زیبایی ظاهر ساختمان
  • خاک حاصل از برش سنگ در هنگام فرزکاری ، از پشت سنگ کاملا پاک شود.
  • برای سنگ کاری نما بین دو سنگ گرانیت و سنگ تراورتن، باید سنگ تراورتن انتخاب شود.
  • از سنگ کاری نما در هوای سرد که امکان یخ زدن آب هست خودداری شود.
  • از نخاله برای پر کردن فضای پشت سنگ استفاده نشود و فقط از دوغاب سیمان استفاده شود.
  • از سیمان خشک بر روی دوغاب به منظور افزایش سرعت استفاده نشود.
  • از ماسه در پشت سنگ استفاده شود.
  • در قسمت هایی که در سنگکاری باید برجسته کاری شود ، حتما از اسکوپ و رابیتس کاری استفاده شود.
  • از قسمت های ترک خورده شروع به پیچ کردن سنگ نشود.
  • از چکش به جای دریل در پیچ و رولپلاک سنگ نما برای سفت کردن پیچ استفاده نشود.
  • تعداد پیچ های مورد استفاده در سنگ به اندازه کافی باشد.

ابتدا با دریل بزرگ سنگ های مجاور و جلوی دست را سوراخ می کنیم. پس از سوراخ کردن ، پیچ ها را درون سوراخ می گذاریم و با چکش نصف پیچ رولپلاک را درون سوراخ قرار می دهیم. سپس با استفاده از یک دریل کوچک و یا پیچ سفت کن ، پیچ ها را داخل سنگ سفت می کنیم. مرحله بعدی بتونه کردن روی پیچ ها با بتونه همرنگ سنگ می باشد. طناب راپل از جنس ابریشم بسیار مرغوب می باشد که وزن چندین تن را در هر ارتفاعی نگه می دارد.

نحوه نصب سنگ های افتاده از نمای ساختمان

حوه نصب و پیچ و رولپلاک نما بدین صورت است که ابتدا تمام سنگ های نما پیچ و رولپلاک می گردد و پس از اینکه کل سنگ های نما مستحگم گردید ، ابعاد دقیق سنگ های افتاده اندازه گیری شده و سپس توسط سنگ فرز به ابعاد سنگ های افتاده برش داده می شود. پس از برش سنگ ، راپل کار در محل سنگ افتاده مستقر می شود و سنگ را در محل مورد نظر نصب می کند. مهم ترین نکته برای پیچ و رولپلاک سنگ نما انتخاب و استفاده مصالح و متریال مناسب برای نما می باشد که اغلب با این سوال مواجه می شویم که پیچ مورد استفاده شما چند سانتیمتری است.

اغلب سنگ های مورد استفاده در ایران چه تراورتن چه گرانیت و یا دیگر سنگ های نما عمدتا دارای ضخامت ۱.۶ الی ۱.۹ سانتیمتر هستند. برای این سنگ ها حداقل سایز پیچ باید ۴ سانتیمتر باشد. به عنوان مثال استفاده از پیچ ۵ سانتیمتری برای مهار سنگ جهت پیچ و رولپلاک سنگ نما مناسب نمی باشد ، زیرا عمق گیرایی این پیچ ها حدودا ۳.۵ بوده که مناسب برای مهار سنگها نیست. همچنین استفاده از پیچ های بزرگتر نیز مناسب نمی باشد ، زیرا پیچ های بزرگتر نیاز به سایز بزرگتر مته برای سوراخ ‌کاری هستند که به سنگ ها آسیب بیشتری وارد می کند. به طور کلی این مراحل به شرح زیر است :

  1. مشخص کردن اندازه سنگ های افتاده و معیوب جهت تهیه سنگ جایگزین
  2. برشکاری و اندازه کردن سنگ ها با مینی فرز
  3. سوراخ کاری سنگ ها بر روی زمین
  4. پاکسازی محل قرار گرفتن سنگ بر روی نما
  5. چسب زدن پشت سنگ ( با استفاده از چسب سنگ مخصوص ) و پیچ و رولپلاک کردن سنگ نما
  6. پوشاندن کلیه پیچ های استفاده شده در نصب سنگ ها با بتونه همرنگ سنگ جهت مخفی کردن محل پیچ و رولپلاک سنگ نما
  7. به کارگیری چسب های ضد زلزله برای چسباندن سنگ هایی با عرض کم که امکان پیچ و رولپلاک کردن آن ها وجود ندارد
  8. چسبکاری بین سنگ های باریک کمتر از ۱۰ سانتی متر ( سنگ های مستعد ریزش ) با چسب ضد زلزله
  9. بند کشی سنگ های نصب شده با ملات همرنگ جهت جلوگیری از ورود آب

امروزه نمای ساختمان ها از متریال های مختلف مانند سنگ ، کامپوزیت ، شیشه و آجر و غیره طراحی و ساخته شده اند که هر کدام از این انواع نماها نقاط ضعف و قوت مخصوص خود را دارند برای مثال شیشه زود کثیف می شود و تمیز کردن آن هزینه بر است و همچنین در مواقع زلزله و باد احتمال شکست و ریزش زیادی دارد. نماهای سنگی عمر و ماندگاری بالایی برروی نما دارند و همچنین رنگ و زیبایی خاصی به ساختمان می بخشد ،اما تنها ضعف استفاده از سنگ در نما وزن و چگالی زیاد و همچنین جذب کم سیمان است که این ها در کنار هم موجب ریزش سنگ نما در دراز مدت شده و همین امر باعث می شود که نیاز به پیچ و رولپلاک نمای ساختمان افزایش یابد!

۰ دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *