انتخاب برگه

چوب سخت در مقابل چوب نرم

آذر ۲۷, ۱۴۰۱ | مصالح شناسی | ۰ دیدگاه

چوب سخت در مقابل چوب نرم
چوب سخت در مقابل چوب نرم

نژاد بشر همیشه رابطه نزدیکی با درختان داشته است.چوب درطول تاریخ یکی از موادضرری برای ادامه زندگی شناته میشد، از وشن کردن آتش برای گرم شدن تا ساختن وسایل مورد نیاز زندگی و تکامل صنعت.

چوب یک ماده ایده آل با کاربردهای زیاد در زندگی ما مثلا در مبلمان های چوبی خانه هایمان است. از طریق مدیریت پایدار، ما می توانیم به استفاده از چوب ادامه دهیم بدون این که بیش تر آن ها را در معرض خطر قرار دهیم. ما می توانیم با کسب اطلاعات بیش تر در مورد انواع مختلف چوب و کیفیت آن ها به محیط زیست کمک کنیم. راهنمای زیر جزئیاتی در مورد انتخاب انواع چوب، خصوصیات و کاربردهای آن ها ارائه می دهد.در واقع اصطلاحات “سخت” و “نرم” بیش تر توصیف گیاه شناسی است تا ایده دقیق چگالی و احساس چوب. اگر چه به طور کلی درست است که اکثر چوب های سخت در واقع سخت هستند و چوب های نرم، نرم تر هستند، منتها چندین استثنا وجود دارد که در ادامه این راهنما خواهیم دید.

بطور کلی برخی از سخت‌چوبان از همه چوب‌های نرم، سخت‌تر (بنا به تست جنگا) و متراکم‌تر هستند. این دلیل نامگذاری چوبها در این تقسیم بندی است. ولی از لحاظ علمی تعریف این دو گونه بگونه ای دیگر است. درختان پهن برگ که سخت چوبها از آنها گرفته میشود سالانه برگ‌هایشان را از دست می‌دهند. این درختها به آرامی رشد می‌کنند و الیاف چوب متراکم‌تری حاصل میشود. سخت چوبها دارای آوند هستند.

نرم چوبها (Softwood):

نرم‌چوب یا چوب نرم اصطلاحی است برای نامیدن چوب و الوار درختان سوزنی‌برگ. درختان سوزنی‌برگ معمولاً همیشه‌سبز هستند .مثالهایی از این درختان و برخی کاربردهای آنها در زیر آمده است:

صنوبر داگلاس: اتصالات، درب و ساخت و سازهای سنگین
کاج سفید شرقی: مبلمان
صنوبر اروپایی: ساخت و ساز، ساخت پنل و روکش گیری
سیاه کاج: روکش، ساخت قایق
کاج ساحلی: بام، پارکت و ساخت نئوپان

کاج برزیلی: پله ها و ملحقات صنعت ساخت و ساز

کاج اسکاتلندی: بیشتر برای کارهای داخلی
کاج زرد جنوبی : اتصالات ، کفپوش و کف سازی
کاج شوکران – درب ، مبلمان و مبلمان
سرو قرمز غربی: مبلمان ، تزئینات ، روکش
سرخدار: مبلمان داخلی و خارجی

اغلب درختانی که در اینگونه گیاهی واقعند میوه های مخروطی شکل (کاج مانند) دارند که به همین علت به نام کانیفر که از کلمه مخروط مشتق شده است خوانده می شوند.

کانیفرها همگی دارای برگ های باریک و سوزنی شکل هستند که این برگ ها چندین سال بر روی درخت باقی می مانند. به همین علت کانیفرها را همیشه سبزها نیز می گویند. از چوب نرم بیشتر برای مصارف ساختمانی، کاغذ و صنایع مربوط به مبلمان استفاده می شود. ۸۰٪ از الواری که در جهان تولید و دادوستد می‌شود از درختان نرم‌چوب به‌دست می‌آید. مراکز اصلی و سنتی تهیه و تولید این الوار در جهان، اسکاندیناوی، روسیه و آمریکای شمالی است.

چوب های سخت (Hardwood):

چوب های سخت برگ های پهن را داشته و به نام درخت های برگ ریز مرسومند زیرا برگ این درختان همه ساله درپائیز خشک شده و میریزند. درختان افرا، صنوبر، گیلاس، زبان گنجشک، بلوط، گردو، ساج و ماهاگونی (ماهون آمریکایی) در مناطق معتدل و گرم رشد کرده و چوب سختی داشته و از آن ها برای محصولات بهتری مثل کابینت و مبل سازی و نظایر آن ها استفاده می شود. بعضی از این چوب ها مثل چوب بلوط، چوب زبان گنجشگ و گردوی آمریکایی، رگه های باز دارند. چوب های سخت، زیبائی، استقامت، دوام و سختی زیادی دارند. البته کار کردن با این چوب ها مشکل تر است ولی در عوض سطح آن ها را می توان به صورت های گوناگونی پرداخت و جلا نمود و به سهولت خراش بردار نبوده و به سادگی جلوه خود را از دست نمی دهد.

با این حال این تمایزها کلی است و برای کشف بیش تر باید به نوبت به هر یک از انواع چوب نگاه دقیق تری داشته باشیم.

انواع چوب

بلوط ( چوب سخت)

  • بلوط صدها سال است که مورد علاقه هستند و در حدود ۲۰۰ گونه از آن ها یافت شده است. این چوب نسبتا فراوان است و هنگام استفاده برای مبلمان بسیار زیبا به نظر می رسد.
  • به دلیل رگه رگه ای بودن می تواند شبیه خطوطی باشد که مانند اثر انگشت دیده می شوند، برای روکش (برش های نازکی که روی سطح مبلمان چسبانده می شوند تا پوشش زیبایی داشته باشند) بسیار استفاده می شوند.
  • چوب بلوط در دو نوع بلوط قرمز و بلوط سفید وجود دارند. نوع سفید بیش تر سایه ای مایل به خاکستری و مایل به قهوه ای دارد، در حالی که بلوط قرمز بیش تر به رنگ مایل به قرمز شبیه است.
  • چوب بلوط در دسته چوب های گران قیمت وجود دارد و در دونوع خود چوب سفید گرانتر از قرمز است.
  • هر دو متراکم، سنگین و سخت پوش هستند و این ویژگی ها این نوع چوب ها را برای مبلمان ایده آل می کند، که این کاربرد به واسطه مقاومت در برابر خراش و لکه است.
بلوط ( چوب سخت)
بلوط ( چوب سخت)

گردو ( چوب سخت)

  • به دلیل کمبود این چوب در این روزها، گردو می تواند بسیار گران باشد
  • این چوب برای روکش مناسب و در صنعت مبلمان پیشرفته بسیار با ارزش است.
  • معروفیت این چوب به دلیل استحکام و تنوع رنگی که در آن ظاهر می شود مشهور است.
  • به طور کلی رنگ این چوب قهوه ای تیره است، اما سایه های روشن تری نیز در بافت این نوع چوب یافت می شود و دانه ها می توانند دارای رگه های بنفش باشند.
  • کار با این چوب آسان است و اغلب با دست تراشیده یا چرخانده می شود.
  • قرار گرفتن این چوب در معرض آهن باعث ایجاد لک در آن می شود.
گردو ( چوب سخت)
گردو ( چوب سخت)

کاج ( چوب نرم)

  • یکی از فراوان ترین گونه های چوب کاج است که همیشه ارزان تر از اکثر گونه های دیگر است
  • تنوع چوب در این دسته بسیار است و در رنگ های متفاوت میتوان آن را پیدا کرد.
  • رنگ آن از قهوه ای مایل به زرد تا حالت کرمی متفاوت است و از نوع دانه ریز است و حلقه های رشد را به وضوح می توان در آن مشاهده کرد.
  • دانه و رنگ این نوع از چوب برای لک زدن ایده آل است.
  • کاج اغلب حاوی گره است که می تواند در یک قطعه زیبا به نظر برسد اما هنگام کار با چوب مشکلاتی را ایجاد می کند.
  • این ماده در صنعت برای یکپارچه سازی ساخت و ساز به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد (و قرن هاست که مورد استفاده قرار می گیرد)، زیرا محکم، سبک و انعطاف پذیر است.
کاج ( چوب نرم)
کاج ( چوب نرم)

راش (چوب سخت)

  • راش به خوبی خم می شود اما از جذابیت کم تری برخوردار بوده و کم تر مورد استفاده قرار می گیرد.
  • امروزه محبوبیت این چوب بالا رفته زیرا بسیار قوی بوده و در برابر ضربه بسیار مقاوم است.
  • دانه آن کشیده و دارای رنگی روشن است که احساس گرمی به اتاق می بخشد و می تواند یک مقلد خوب از چوب های گران قیمتی همانند ماهون و گیلاس باشد.
  • یکی از معایب چوب راش این است که کار کردن با آن به کمک دست بسیار دشوار است.
  • مشکل احتمالی دیگر این این چوب این است که رطوبت را به راحتی جذب می کند، بنابراین برای شرایط مرطوب ایده آل نیست. این امر باعث می شود تا در مناطق ساحلی، به ویژه برای قاب درها و پنجره ها، چون به سرعت رطوبت را به خود می گیرند و به سرعت حالت چسبنده ای به خود می گیرند، نامناسب باشد.
  • راش یک چوب بدون بو است، بنابراین قطعه نهایی در یک اتاق قطعا دارای بوی این نوع چوب نخواهد بود.
راش (چوب سخت)
راش (چوب سخت)

۰ دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *