انتخاب برگه

گزارش برگزاری آزمون نظام مهندسی بهمن ۹۷

بهمن ۱۱, ۱۳۹۷ | آزمون‌های مهندسی | ۰ دیدگاه

مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان  وزارت راه و شهرسازی بابیان اینکه  دومین دوره از آزمون‌های ورود به حرفه  مهندسان در سال ۱۳۹۷ به‌طور هم‌زمان و هماهنگ در روزهای پنجشنبه و جمعه ۱۱ و ۱۲ بهمن‌ماه در سراسر کشور برگزار می‌شود گفت: در این دوره از آزمون تعداد کل شرکت‌کنندگان بالغ‌بر ۱۴۷ هزار و ۹۱۷ نفر است که ۸.۷ درصد رشد را نسبت به آزمون مشابه در اردیبهشت‌ماه امسال نشان می‌دهد.

حامدمانی فر در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، با اشاره به اینکه ۳۰ درصد جریان اقتصادی کشور را صنعت ساختمان به خود اختصاص داده است تصریح کرد: صنعت ساختمان در کشور ما سهمی ۴۰ درصدی از سرمایه‌های ذخیره‌شده در کشور را دارا است که باید برای آن برنامه‌ریزی‌های دقیقی صورت گیرد.

وی سرمایه‌گذاری‌های دولتی در بخش ساخت‌وساز را حدود ۷۰ درصد دانست و افزود: درواقع در میان سرمایه‌گذاری‌های دولتی بخش زیرساخت‌های عمرانی سهم بزرگی را به خود اختصاص داده بااین‌حال بخش خصوصی بیش از دولت در صنعت ساخت‌وساز فعال است.

مانی فر با اشاره به اینکه ۹۰ درصد سرمایه‌گذاری در صنعت ساختمان متعلق به بخش خصوصی است اظهار کرد: علی‌رغم رکود چندین ساله در بازار ساخت‌وساز این صنعت توانسته ۸.۷ درصد از اشتغال کشور را به خود اختصاص دهد و به‌این‌ترتیب سهم بزرگی از سرمایه‌های مادی و انسانی کشور را به خود مشغول کرده است.

مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان  وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: آزمون ورود به حرفه در اجرای قانون و در راستای تنسیق فعالیت‌های بخش خصوصی در صنعت ساختمان برگزار می‌شود  و در نحوه گزینش داوطلبان این آزمون دقت بسیاری صورت می‌گیرد زیرا با  توجه به آمارهای ارائه‌شده در بالا این متخصصان هستند که حافظ سرمایه‌های مادی و معنوی هم‌وطنان هستند.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت پذیرش خاص برای این آزمون پیش‌بینی‌نشده است گفت: آزمون ورود به حرفه مهندسی آزمون جامعی است بااین‌حال به‌صورت مسابقه‌ای و کنکوری برگزار نشده و تنها دانش هر فرد برای ورود به این حرفه سنجیده می‌شود که در این صورت همه می‌توانند قبول و یا مردود شوند.

مانی فر با تأکید بر اینکه هر داوطلبی که ۵۰ درصد از نمره را در آزمون کسب کند پذیرفته‌شده محسوب خواهد شد افزود:بااین‌حال آمار قبول‌شدگان متناسب با هرکدام از داوطلبان متفاوت است و قبول‌شدگان در این آزمون با رعایت سایر شرایط و مقررات تعیین‌شده می‌توانند وارد بازار حرفه‌ای ساخت‌وساز شده و  به‌عنوان مهندس، کاردان و یا معمار تجربی در بخش‌های طراحی، نظارت و یا اجرا در حدود صلاحیت‌های قانونی فعالیت کنند.

وی  گریزی بر نحوه اجرایی، بزرگ‌ترین آزمون تخصصی کشور زد و گفت: آزمون ورود به حرفه مهندسان، کاردانان و معماران تجربی بزرگ‌ترین آزمون‌ تخصصی کشور است که هرساله دو بار برگزار می‌شود که در این دوره که دومین دوره برگزاری آزمون در سال ۹۷ است بالغ‌بر ۱۴۷ هزار و ۹۱۷ نفر شرکت کرده‌اند.

مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان  وزارت راه و شهرسازی افزود: این دوره در هفت رشته اصلی مهندسی شهرسازی، معماری (صلاحیت‌های طراحی، نظارت و اجرا)، عمران (صلاحیت‌های محاسبات، نظارت و اجرا)، تأسیسات مکانیکی (صلاحیت‌های طراحی و نظارت)، تأسیسات برقی (صلاحیت‌های طراحی و نظارت)، ترافیک و نقشه‌برداری و همچنین شش رشته اصلی کاردانی شهرسازی، معماری، عمران، نقشه‌برداری، تأسیسات مکانیکی و تأسیسات برقی به همراه آزمون تعیین صلاحیت معماران تجربی برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه آزمون‌های موصوف در صبح و عصر روزهای پنجشنبه و جمعه ، ۱۱ و ۱۲ بهمن‌ماه برگزار خواهد شد اظهار کرد:صبح روز پنجشنبه آزمون‌های مهندسان ویژه صلاحیت‌های شهرسازی، ترافیک، نقشه‌برداری، معماری (صلاحیت نظارت) و عمران (صلاحیت نظارت) برای ۶۳۰۲۶ نفر به همراه کلیه رشته‌های کاردانی ویژه ۱۲۸۳ نفر برگزار می‌شود.

مانی فر ادامه داد: همچنین در عصر روز پنجشنبه آزمون‌های عمران (صلاحیت اجرا)، معماری (صلاحیت اجرا)، تأسیسات مکانیکی (صلاحیت نظارت) و تأسیسات برقی (صلاحیت نظارت) برای ۵۱۰۱۷ نفر برگزارشده و آزمون‌های مربوط به صلاحیت عمران محاسبات، تأسیسات مکانیکی (صلاحیت طراحی) و تأسیسات برقی (صلاحیت طراحی) و آزمون تعیین صلاحیت معماران تجربی برای ۶۵۴ نفر در و آزمون صلاحیت طراحی رشته معماری برای ۳۱۹۳۷ نفر  در صبح و عصر روز جمعه برگزار خواهد شد.

مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان  وزارت راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه این دوره از آزمون‌ها در ۶۵ حوزه اصلی آزمونی مشتمل بر ۸۹ مرکز برگزاری در سراسر کشور انجام می‌شود گفت:استان تهران با ۷ حوزه اصلی در شهرهای تهران، دماوند، اسلامشهر، شهرری، ورامین و شهریار و با ۱۴ مرکز آزمون، بیشترین حوزه‌ها و مراکز آزمونی را در سطح کشور به خود اختصاص داده  علاوه بر آن در سایر استان‌های سطح کشور، دو استان با ۷ حوزه اصلی، یک استان با ۵ حوزه، سه استان با ۴ حوزه، پنج استان با ۳ حوزه، یازده استان با دو حوزه و باقی استان‌ها هرکدام با یک حوزه اصلی مسئولیت برگزاری آزمون‌ها را بر عهده‌دارند.

به گفته‌مانی فر تعداد داوطلبان شرکت در این دوره از آزمون‌ها درمجموع کلیه رشته‌ها نسبت به اردیبهشت‌ماه سال جاری بیش از ۸ درصد افزایش داشته است.

گزارش بازدید جناب آقای دکتر حسینی معاون محترم مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی

به منظور بازدید از روند برگزاری آزمون‌های ورود به حرفه مهندسان و کاردان‌های فنی ساختمان، جناب آقای دکتر مازیار حسینی معاون محترم مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی باتفاق جناب آقای مهندس مانی‌فر مدیرکل دفتر مقررات ملی ساختمان و هیأت همراه، راس ساعت ۱۰ صبح روز پنجشنبه ۱۱/۱۱/۱۳۹۷ از حوزه آزمون دانشگاه جنگ بازدید بعمل آوردند.

گفتنی است دومین دوره از آزمون‌های ورود به حرفه مهندسان در سال ۱۳۹۷ به روال دوره‌های گذشته، بطور همزمان و هماهنگ در روزهای پنجشنبه و جمعه ۱۱ و ۱۲ بهمن ماه جاری برای ۱۴۷۹۱۷ نفر در سراسر کشور برگزار می‌گردد.

در این دوره، آزمون‌های نوبت دوم سال جاری در هفت رشته اصلی مهندسی شهرسازی، معماری (صلاحیت‌های طراحی، نظارت و اجرا)، عمران (صلاحیت‌های محاسبات، نظارت و اجرا)، تاسیسات مکانیکی (صلاحیت‌های طراحی و نظارت)، تاسیسات برقی (صلاحیت‌های طراحی و نظارت)، ترافیک و نقشه‌برداری و همچنین شش رشته اصلی کاردانی شهرسازی، معماری، عمران، نقشه‌برداری، تاسیسات مکانیکی و تاسیسات برقی به همراه آزمون تعیین صلاحیت معماران تجربی برگزار می‌شود.

امروز پنجشنبه آزمون‌های مهندسان ویژه صلاحیت‌های شهرسازی، ترافیک، نقشه برداری، معماری (صلاحیت نظارت) و عمران (صلاحیت نظارت) برای ۶۳۰۲۶ نفر به همراه کلیه رشته‌های کاردانی ویژه ۱۲۸۳ نفر در صبح و آزمون‌های عمران (صلاحیت اجرا)، معماری (صلاحیت اجرا)، تاسیسات مکانیکی (صلاحیت نظارت) و تاسیسات برقی (صلاحیت نظارت) برای ۵۱۰۱۷ نفر در عصر روز پنجشنبه برگزار می‌شود.

۰ دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *