انتخاب برگه

آرماتور بندی چه اهمیت و نکاتی دارد؟

خرداد ۹, ۱۴۰۰ | رپورتاژ آگهی

آرماتور یا آرماتوربندی واژه ای آشنا در صنعت ساختمان‌سازی است که احتمالا به گوش شما آشنا بوده و بارها آن راشنیده‌اید، در واقع می‌توان گفت آرماتوربندی جزو حساس‌ترین و مهم‌ترین قسمت‌های تولید سازه‌های بتنی است که در استحکام و مقاومت سازه تاثیر بسیار زیادی دارد و نیاز به دقت بالا و تخصص مناسب در هنگام اجرای آن بسیار ضروری می‌باشد. در این مقاله تلاش بر این شده‌است که درباره معنی کلمه آرماتور، توضیح آرماتوربندی، نحوه‌ی اجرا و نکات مهم در هنگام اجرا توضیحاتی به صورت مختصر ارائه داده شود. این مطلب برگرفته از وبلاگ فولاژ میباشد.

تفاوت آرماتور با میلگرد چیست؟

یکی از اشتباهات رایج در حوزه ساختمان‌سازی و آهن‌آلات تفاوت معنایی آرماتور با میلگرد می‌باشد که در بسیاری از مواقع این دو کلمه به اشتباه به جای یکدیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند. به طور کلی  آرماتور به میلگردی گفته می‌شود که مسلح بوده و در ساز‌ه ‌های بتنی استفاده شده است. در واقع به میلگردی که خم و برش روی آن انجام شده است، توسط سیم آرماتوربندی بسته شده است و به عبارتی در بتن جایگذاری می‌شود، آرماتور می‌گویند.


آرماتوربندی چیست؟

همانطور که اشاره کردیم آرماتوربندی یکی از مراحل مهم در اجرای ساختمان می‌باشد که سازه را از لحاظ اصول مهندسی ایمن و قوی می‌کند. بتنی که در ساختمان استفاده می‌شود دارای مقاومت بالایی در برابر نیرو‌های فشاری بوده اما در برابر نیرو‌های کششی و برشی مقاومت کمی دارد و شکننده می‌باشد. جهت برطرف کردن این مشکل و تحمل نیروی کششی از‌ آرماتور استفاده می‌شود. آرماتوربندی به قرار دادن میلگرد‌ها و سایر محصولات فلزی در کنار هم و اتصال و بستن آن‌ها به وسیله بست فلزی و یا جوش سرد گفته می‌شود که قبل از بتن‌ریزی انجام شده و باعث بالا رفتن مقاومت کششی بتن در برابر تنش‌های محیطی می‌شود.

مراحل اجرای آرماتوربندی

اجرای آرماتوربندی دارای مراحل مختلفی می‌باشد که در ادامه به ترتیب به آن‌ها اشاره کرده و توضیحاتی درباره هر مرحله خواهیم داد.

طراحی پروژه

در جریان ساخت یک سازه‌ی بتنی به صورت معمول یک مهندس عمران و یک معمار کار‌های مربوط به طراحی ساختمان به خصوص اطلاعات مربوط به اندازه‌ها و چگونگی قرارگیری میلگرد در بستر بتنی را انجام می‌دهند.

خریداری میلگرد

خرید میلگرد حتما باید با مشورت مهندس طراح انجام گیرد. در طول پروژه آرماتور‌بندی از آرماتور‌های متفاوتی مانند خاموت، میلگرد راستا، میلگرد سنجاقی، خرک، میلگرد رکابی و میلگرد ادکا استفاده می‌شود.

انتخاب روش‌ مناسب آرماتوربندی

روش‌های مختلفی برای خم کردن میلگرد و ایجاد آرماتور وجود دارد که هرکدام مناسب برای ساز‌ه‌های بتنی خاصی می‌باشند. نکته مهم در بین تمامی روش‌ها عدم استفاده از جوشکاری برای اتصال میلگرد‌ها و استفاده از روش سرد می‌باشد. نحوه‌ی بستن آرماتور و نوع گره نیز در این مرحله مشخص می‌شود.

انواع گره آرماتور

چک کردن دوباره آرماتور‌ها

یکی از مراحلی که از اهمیت بالایی برخوردار است و مهندسین همیشه درباره آن توصیه می‌کنند مرحله چک کردن نهایی می‌باشد. معمولا آرماتور‌ها در حین جابه‌جایی یا فعالیت‌های مختلف ساخت و ساز دچار مشکلاتی مانند باز شدن سیم مفتول و یا شل شدن میلگرد می‌شوند که بررسی مجدد باعث پیداکردن مشکلات و  حل آن‌ها می‌شود.

قالب‌گذاری و بتن‌ریزی

آخرین مرحله آرماتور‌بندی به حساب می‌اید که عملیات بتن‌ریزی انجام می‌شود.

مزایا و معایب آرماتوربندی در سازه‌های بتنی

داشتن قدرت فشرده‌سازی و تراکم سازی بیشتر در بتن آرماتور دار نسبت به سایر مصالح، افزایش استحکام کششی، مقاومت بیشتر سازه در برابر آب و آتش، پایداری بیشتر نسبت به سایر ساختمان‌ها، شکل‌دهی متنوع و بهتر بتن، هزینه نگهداری پایین و جلوگیری از انحراف ساختمان از جمله مزایا و هزینه نسبتا بالای شکل‌دهی بتن آرماتور دار و کاهش قدرت بتن‌آرمه در صورت ایجاد انقباض و پدید آمدن ترک از جمله معایب آرماتوربندی در سازه‌های بتنی می‌باشد.

جمع بندی

در این مقاله در ابتدا با مفهوم آرماتور و تفاوت معنایی آن با میلگرد آشنا شده، سپس به تعریف آرماتوربندی، نحوه‌ی اجرا و نکات مهم و ضروری آرماتوربندی اشاره کردیم و در آخر به بررسی مزایا و معایب آن پرداختیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر، آگاهی از آخرین قیمت و خرید محصولات فولادی می‌توانید به وبسایت فولاژ به نشانی www.Foolazh.com مراجعه کنید.

توجه: این مطلب یک رپورتاژ آگهی (تبلیغات) بوده و سایت سازه پلاس هیچگونه نظر و مسئولیتی ندارد. در صورت نیاز به لینک‌های داخل متن مراجعه فرمایید.

۰ دیدگاه