انتخاب برگه

اسپیسر بتنی یا اسپیسر پلاستیکی

تیر ۳۰, ۱۳۹۵ | آموزشی, اجرایی | ۱ دیدگاه

اسپیسر

اسپیسر بتنی یا اسپیسر پلاستیکی

اسپیسر بتنی یا اسپیسر پلاستیکیاسپیسر بتنی نسل جدید اسپیسر می باشد که مزایای بسیار زیاد آن باعث شده از آن به عنوان جایگزین اسپیسرپلاستیکی هم نام ببرند.
?همانطور که همه اهالی احداث سازه های بتنی اطلاع دارند پوشش بتنی اطراف میلگرد می تواند به عنوان مهمترین عامل در پیشگیری از خوردگی در نظر گرفته شود.
?اسپیسرهای بتنی با مزایایی که در زیر به آنها اشاره خواهد شد و با فراهم آوردن امکان ایجاد پوشش بتن کافی، نقش بسزایی در افزایش عمر سازه های بتنی ایفا می کند.
۱- مقاومت فشاری (compressive strength): این نوع اسپیسر مقاومت فشاری بسیار بالا و چندبرابری در مقایسه با نوع پلاستیکی دارند.
۲-چسبندگی (adhesion) و نفوذناپذیری: یکی از معایب اسپیسرهای پلاستیکی اختلاف در جنس اسپیسر (پلاستیک) و بتن می باشد که این امر موجب عدم چسبندگی کافی در مرز اسپیسر و بتن شده و لذا رطوبت و یون های مخرب از مرز مذکور به داخل بتن راه می یابد. این امر با افزایش سطح نمایان اسپیسر (مرز بین اسپیسر و بتن) تشدید می شود.
۳-ناسازگاری های حرارتی (thermal incompatibility) یا اختلاف در ضریب انبساط حرارتی: اسپیسرهای پلاستیکی ضریب انبساطی بسیار بالاتری نسبت به بتن دارند، بنابراین با هر سیکل دمایی پتانسیل پیدایش ترک های ریز در بتن یا پلاستیک افزایش می یابد و این امر نه تنها کاهش دوام بتن بلکه نفوذ عوامل خورنده شیمیایی را بدنبال دارد.
۴-پرتی و ضایعات بسیار ناچیز: مقاومت فشاری بسیار بالای این نوع اسپیسر موجب گردیده حتی در بدترین شرایط نگهداری و در برابر نور مستقیم خورشید نیز از کیفیت این اسپیسر کاسته نگردد و این در حالی است که شرایط نگهداری در حفظ مقاومت و کارایی نوع پلاستیکی بسیار مهم است.
۵-کاهش هزینه های نگهداری، بازسازی و ترمیم سازه ها با توجه به نفوذناپذیری این محصول
۶-قابلیت تولید در تمام اندازه ها از ۲۵ میلی متر تا ۱۰۰ میلی متر(سبک، متوسط، سنگین) و با کاربری های متفاوت در فونداسیون تیر، دال، دیوار، عرشه و…
۷-قابل استفاده در کلیه سایت های ساخت و ساز به خصوص سازه های با حجم بتن ریزی بالا همچون تونل، سد، پل ها و… و نیز پروژه های مجاور محیط های مرطوب و خورنده شیمیایی

اسپیسر پلاستیکی بتن

طبق تحقیقات انجام گرفته به ازای هر ۲ میلیمتر کاهش کاور بتن به مدت ۵ سال از طول عمر مفید سازه کم می‌شود.

اسپیسر در لغت به معنی فاصله گذار می‌باشد. اسپیسرهای پلاستیکی بتن برای رعایت پوشش میلگردها در سازه‌های مسلح مثل دالها و دیوارها پی‌ها و سایر حجم‌ها بتنی مسلح قابل استفاده بوده و در پروژه‌های نظیر سد و تونل و سایر ساختمانها و مستحدثات مصرف می‌شوند.

کارگران در زمان کوتاه قادر به حمل انواع آنها در کارگاه می‌باشند. حداقل پوشش بتنی روی آرماتورها که به عنوان محافظ برای آرماتورها در برابر هواو اثرات دیگر است، از سطح بتن تاسطح بیرونی فولادی که ضابطه پوشش در مورد ان اعمال می‌گردد، محاسبه می‌شود. در موردی که حد اقل پوشش برای یک نوع عضو ساختمانی بیان شده‌است، حداقل پوشش بتن اگر آرماتور عرضی میلگردهای اصلی را دربرگرفته باشد تا لبه خارجی خاموتها، تنگها و مارپیچها اندازه‌گیری می شودو اگر بیش از یک ردیف آرماتور اصلی بدون خاموتها یا تنگ به کار برده شود، تا سطح خارجی بیرونی‌ترین ردیف میلگردها اندازه‌گیری می‌شود. اسپیسرها ضمن بالا بردن کیفیت سازه‌ها به سرعت اجرای عملیات ساختمانی تیز کمک می‌کنند.

اسپیسر پلاستیکی بتن

اسپیسرهای پلاستیکی بتن از جمله اسپیسرهای ساختمانی می‌باشند که در صنعت ساختمان کاربرد بالایی دارند. اسپیسر در لغت به معنای فاصله گذار می‌باشد که عموماً فضای بین میلگرد و قالب را تأمین می‌کند. چنانچه گفته می‌شود به ازای هر دو میلیمتر کاهش در ضخامت بتن روی میلگرد ۵ سال عمر سازه را کاهش و از دوام و عمر و پایایی سازه می‌کاهد. اسپیسرها مهمترین ابزار برای رسیدن به پوشش بتنی الزامی هستند. از ضعفهای متداول و قابل پیشگیری در سازه‌های بتن مسلح تأثیر پذیری از عوامل و عناصر مخرب اطراف می‌باشد. اکسیژن و رطوبت محیط می‌تواند با نفوذ درون بتن و رساندن خود به میلگردها باعث سرعت بخشیدن به خوردگی میلگردها شود و از عمر مفید سازه بکاهد این در حالی است که پوشش بتنی روئ میلگرد می‌تواند به عنوان مهمترین عامل جلوگیری از خوردگی محسوب شودو زمانیکه میلگرد در سطح بتن نمایان می‌شود اثر شیمیایی رطوبت بسیار سریع است. با استفاده از فاصله نگهدارها پوشش الزامی بتن روی میلگردها رعایت می‌شود. آنچه از یک فضا ساز مورد انتظار است آنستکه با شبکه‌های میلگرد هم خوانی داشته باشد و وظیفه نگهداری شبکه‌های میلگرد در خلال بتن ریزی سازه مسلح را در خلال بتن ریزی به خوبی ایفا نماید. این وظیفه توسط نگهدارنده‌های با دوام ساخته شده با استفاده از مواد غیرخورنده که تولید آن‌ها بسیار آسان است امکانپذیر می‌باشد.

مزایای اسپیسرهای پلاستیکی

  • ایجاد پوشش یکپارچه روی سطح آرماتورها
  • اقتصادی و مقرون به صرفه و ارزان
  • وزن سبک،‌ حمل ونقل آسان
  • سرعت بخشیدن به فاصله گذاری جهت پوشش میلگردها
  • نیاز به نیروی انسانی کمتر
  • سرعت اجرا و در نتیجه سرعت اجرای پروژه
  • درگیری کامل با بتن به دلیل وجود حفره های تو خالی در ساختار خود یا عدم جابجایی میلگردها به دلیلی وجود قفل کن در اسپیسر

اسپیسرها قطعاتی کارآمد در صنعت ساختمان هستند که علاوه بر ایجاد پوشش میلگردی مناسب ، بسیاری مزیتهای دیگر را به همراه دارند . اسپیسر یا فاصله نگهدار در سایزهای مختلف ایجاد پوشش های میلگردی از ۱۵mm تا ۱۵۰mm طراحی و تولید شده اند . مهم ترین ضعفی که در یک سازه بتن مسلح مطرح می باشد بحث خوردگی میلگردها می باشد . هوا ، رطوبت ، کلرایدها ، سولفونات ها و سایر عوامل خورنده محیطی می توانند با نفوذ به درون جان بتن میلگردها را دچار خوردگی نمایند که این خوردگی در نتیجه باعث وارد شدن صدمات جدی به سازه خواهد شد . از مهمترین عوامل جلوگیری از خوردگی بتن ایجاد پوشش مناسب بر روی میلگردها با توسط به شرایط سازه و شرایط آب و هوایی می باشد . تجربه نشان داده است که استفاده از قطعات سنگی و آجری یا چوبی به عنوان فاصله انداز بین میلگرد و سطح بتن هرگز نتوانسته پوشش میلگردی مناسب و یکپارچه ای را روی سطح میلگرد بوجود آورد و در این شرایط معمولاً به دلیل یکپارچه نبودن پوشش روی میلگرد ها در نقاطی که پوشش به دلیل یک اندازه نبودن تکیه گاهها کمتر شده است ،‌ احتمال خوردگی در آن نقاط بالاتر رفته است ،‌ اسپیسرها قطعاتی کارآمد و مقرون به صرفه و سبک هستند که می توانند پوشش یکپارچه روی سطح میلگرد بوجود آورند .

حتماً همگان با این موضوع مواجه شده اند که قسمتی از بتن یک سازه بتنی تخریب شده و میلگردها نمایان می شود. این مشکل معمولاً بر اثر تاثیر عوامل شیمیایی، ‌رطوبت و عوامل خورنده بر میلگردها بوجود آمده است که بخش عمده ای از آن به دلیل عدم رعایت پوشش بتنی مناسب روی میلگرد ها در هنگام اجرا می باشد که این نقص با استفاده از اسپیسر در هنگام اجرای پروژه مرتفع خواهد شد. پوشش بتن روی میلگردها بسیار حائز اهمیت است و باید با توجه به شرایط آب و هوایی و نوع سازه بتنی و تراکم آرماتورها در نظر گرفته شود . به طوریکه هر ۲mm کاهش در ضخامت بتن روی میلگرده ا۵ سال از عمر سازه بتنی خواهد کاست و از دوام و پایایی سازه می کاهد . حال در نظر بگیرید برای سازه ای که پوشش میلگردی آن با توجه به شرایط ۵۰mm تعیین شده است ، بنابر استفاده از اسپیسر یا فاصله نگهدار مناسب از قطعات سنگ و موزاییکی و چوبی استفاده شود . قطعاً پوشش یکپارچه ۵۰mm در نقاط مختلف سازه وجود نخواهد داشت و آسیب جدی به مرور زمان به سازه بتنی وارد خواهد آمد.

۱ دیدگاه

  1. پیمان نظافت

    با سلام
    ۱:درمورد مقاومت اسپیسر پلاستیکی قابل ذکر است به علت مشکل خیز میلگرد در فواصل بلند شما مجبور به استفاده از تعداد زیاد اسپیسر میباشید.چه بتنی و چه پلاستیکی.پس مقاومت زیاد اسپیسر بتنی دلیلی بر مرغوبیت آن نیست.
    ۲:درمورد چسبندگی اسپیسر پلاستیکی میتوانیم به حفره های موجود در اسپیسر پلاستیکی اشاره کنیم که موجب افزایش درگیری و سطح تماس با بتن میگردد.
    ۳:در مورد عدم تناسب حرارتی پلاستیک و بتن موردی که اشاره فرمودید صحیح میباشد ولی اندازه اسپیسر نسبت به کل مقطع بسیار کوچک و ناچیز میباشد ومیتوان از این موضوع صرف نظر کرد و اینکه پلاستیک قابلیت ارتجاعی و جمع شدگی دارد که موجب میگردد هر گونه افزایش و کاهش حجم باعث بالا رفتن تنش در خود اسپیسر میگردد نه بتن.
    ۴:در مورد پرتی ویا نگهداری بهتر است بدانید تهیه ،ساخت،عمل آوری وقیمت تمام شده اسپیسر بتنی بمراتب بسیار بیشتر از اسپیسر پلاستیکی میباشد با توجه به وزن اسپیسر بتنی هزینه های حمل و سختی در استفاده اسپیسر بتنی،میتوان گفت اسپیسر بتنی بسیار کاربردیتر و اقتصادی تر میباشد
    ۵:در مورد تنوع و اندازه، اسپیسرهای پلاستیکی بسیار متنوع تر از اسپیسر بتنی میباشند.فرض بمثال شما نمیتوانید کاور مورد نیاز در آرماتور فوقانی دال بتنی را با اسپیسر بتنی تامین کنید.چون این اندازه میتواند از بیست سانتیمتر فراتر برود که نمیتوان از اسپیسر بتنی استفاده کرد.
    ۷:با توجه به تنوع اسپیسرهای پلاستیکی،سهولت در استفاده،قیمت تمام شده،و سهولت رعایت استاندارد در کارخانه و… استفاده از اسپیسر پلاستیکی بسیار معقول میباشد.
    البته لازم به ذکر میباشد اسپیسر پلاستیکی مختص ایران نمیباشد.این محصول در اروپا،کشورهای شرق آسیا،آمریکا تولید و استفاده میگردد که نمونه خای موجود در ایران از اسپیسرهای کشور آمریکا اقتباس شده است.

    پاسخ

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *