انتخاب برگه

تخلیه اطلاعات دوربین توتال استیشن

اردیبهشت ۲۲, ۱۳۹۵ | آموزشی, نقشه‌برداری | ۰ دیدگاه

نقشه-برداری
نقشه-برداری

کامپیوترهای امروزی، خصوصا نوت بوک های جدید، فاقد پورت سریال جهت انتقال داده های توتال استیشن می باشند. در صورتی که کامپیوتر فاقد این نوع پورت باشد، می توان با استفاده از یک تبدیل USB یا PCMCIA به پورت COM یا پورت سریال، این مشکل را بر طرف کرد. هر چند بسیاری از دوربین های نقشه برداری جدید مجهز به کابل USB می باشند.

به طور کلی برای تبادل داده ها بین کامپیوتر و توتال استیشن، لازم است سه عمل زیر به درستی انجام شود:

۱ – یکسان کردن پارامترهای تنظیم نحوه انتقال اطلاعات در نرم افزار تخلیه دوربین روی کامپیوتر و پارامتر های دوربین، شامل تنظیم نوع پورت انتقال Baud Rate ، Parity ، Data bit ، Stop bit.

۲ – تنظیم کردن نوع داده جهت تخلیه (مختصات قطبی یا دکارتی نقاط )، ترتیب انتقال داده (مثلا xyz یا yxz)، نوع دوربین و پروتکل مورد نظر جهت تخلیه، تنظیم اعمال یا عدم اعمال برخی از تصحیحات (مانند تصحیح ضریب مقیاس روی طول ها)، مسیر ذخیره سازی فایل تخلیه شده و …. در کامپیوتر.

۳ – ورود به قسمت انتقال داده ها در توتال استیشن و مشخص کردن نوع انتقال از کامپیوتر به توتال استیشن یا بلعکس، انتخاب جاب مورد نظر جهت تخلیه و دیگر دستورات انتقال داده ها.

همواره اولین مرحله در انتقال اطلاعات، یکی کردن تنظیمات نحوه انتقال اطلاعات در کامپیوتر و توتال استیشن می باشد . در اکثر دوربین ها، پارامتر های تخلیه شامل موارد زیر است:

– شماره پورت: Comm Port که می تواند یکی از پورت های سریال یا COM به ترتیب شماره آن ( COM1 و COM2 و … ) باشد.

– سرعت انتقال داده: Baud Rate می تواند از حداقل ۱۲۰۰ بیت در ثانیه تا ۳۸۴۰۰ بیت در ثانیه در دوربین های مختلف انتخاب می شود. کاهش زمان تخلیه با زیاد کردن سرعت انتقال ، فقط زمانی محسوس خواهد بود که تعداد داده های تخلیه قابل ملاحظه باشند .به عنوان مثال لازم است بیشتر از ۱۰۰۰ نقطه ، برای تخلیه وجود داشته باشد.

– تعداد بیت هر داده: Bit data در بعضی از دوربین ها برای اختصاص دادن هر داده ، تعداد بیت به صورت ۷ یا ۸ بیتی قابل انتخاب می باشد.

– تعادل بیتی: Parity با توجه به تعداد بیت های انتخاب شده در بالا ، برای اعلام خطای بیت زاید اضافه شده به بایت های هر داده در هنگام انتقال داده به کامپیوتر به کار می رود .معمولا دارای فرد بیتی (odd) یا زوج بیتی ( even ) یا بدون کنترل بیتی ( none یا Nil ) قابل انتخاب می باشد.

– بیت (های) توقف: (Stop Bit(s پس از انتخاب تعداد بیت و تعادل بیتی، ممکن است در طول انتقال ، داده ای مطابق با تعادل بیتی در بایت ها به درستی قرار نگیرد. لذا لازم است تعداد بیت اضافی برای توقف انتقال مشخص شود. در این صورت می توان ۱ یا ۲ بیتی را برای این منظور انتخاب نمود.

نکته مهم: در بعضی مواقع به دلیل درست در نظر نگرفتن پارامتر های پر شدن بیت ها به وسیله دادها ، ممکن است داده ها درست تخلیه نشوند. از جمله مشکلاتی که در این زمینه ممکن است به وجود بیاید، چرخش سیستم مختصات نقاط ، تخلیه نشدن کامل نقاط، حذف و تغییر تعدادی از نقاط و … می باشد. مثلا در مورد مختصات ۹۹۹ یا ۹۹۹۹ و … ممکن است طول مختصات از حد پر شدن بیت ها در تنظیمات بیشتر شود و نرم افزار دستور توقف تخلیه را صادر نماید. در نتیجه کل داده ها تخلیه نمی شوند .لذا تنظیم تعداد بیت ها، تعادل بیتی و بیت های توقف متناسب با یکدیگر بسیار مهم بوده و تغییردر آن ها با توجه به نوع داده، می تواند منجر به شکل فوق گردد.

نکته ای که در انتقال داده باید دقت شود این است که همیشه ابتدا مقصد،آماده دریافت اطلاعات می گردد و سپس از مبدا، داده ها را انتقال می دهیم. پس از انتقال نقاط، باید اولا کنترل کنیم که آیا همه نقاط انتقال یافته است یا نه؟ و ثانیا کنترل کنیم که مختصات چند نقطه در فرستنده اطلاعات، از نظر مقداری برابر باشند. در برخی از موارد می توان به علت عدم تنظیم صحیح پارامترها،نقاط اشتباه منتقل می گردند. در میان این اشتباهات، جابجا شدن جای X و Y شایع ترین آن ها می باشد. که در برخی از دوربین ها مخصوصا دوربین های نیکون شایعتر است. بهتر است بدانیم که داده های انتقال یافته از توتال استیشن به کامپیوتر می تواند دارای یکی از فرمت های زیر باشد:

۱ – فرمت متنی ( مانند txt یا idx ).

۲ – فرمت dxf که مستقیما توسط نرم افزار های CAD باز می شود.

۳ – نوع سوم مستقیما وارد محیط نرم افزاری مانند SDRMap می گردد.

 


محصولات مرتبط:

۰ دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *