انتخاب برگه

کاهش نیروی کار ساختمانی در کشور

دی ۱۲, ۱۳۹۵ | صنعت ساختمان | ۰ دیدگاه

در حالی که نیروی جوان و آماده به کار در جامعه به سوی دانشگاه کشیده شده و قصد پشت میز نشستن را دارد که نیروی کار ساختمانی روز به روز در حال کاهش است به طوری که شاید در آینده تعداد جوانان ایرانی مشغول در حوزه ساختمان به شدت ریزش پیدا کند.
به گزارش روابط عمومی شورای مرکزی به نقل از تحریریه پارسینه: کارگران ساختمانی همان‌هایی که همیشه و همه جا در تیر رس اتفاقات غیر مترقبه به سر می برند که در میان آنها کارگران ایرانی کمتر ببه چشم میخورند. کاگران افغانی تبار در شغل های یدی بیشتر حضور دارند.بنابراین با حضور کارگران افغان در بخش‌های مختلف تولیدی به‌ویژه در بخش‌های ساختمانی، راهسازی و دیگر مشاغل عمدتا یدی، دیگر کمتر  اشتغال نیروی کار ایرانی دارد در این حوزه ها به چشم می‌خورد البته وجود دارد اما نه به اندازه ای که پس خروج کارگران خارجی، با مشکل روبه رو نشویم. متاسفانه موضوعی که کارشناسان آن را پیش بینی می‌کنند این است که پس از خروج اتباع بیگانه از کشور ریزش قابل توجهی در کارهای یدی و ساختمانی را شاهد خواهیم بود.
در حال حاضر نیز نیروی کار ساختمانی کمتر از گذشته به چشم ‌می‌خورد.این موضوع موجب نگرانی برخی‌ها شده است. به صورتی که اخیرا رئیس سازمان نظام کاردانی ساختمانی هشدار داده که  نیروی کار ساختمانی در حال کاهش چشمگیری است.
با توجه به اینکه در حوزه ساختمان، نیروی کار مهم ترین مولفه به شمار می‌رود و تمام عملیات به دست نیروی کار یدی شکل می‌گیرد اما به سیل جمعیت مهندسانی که روانه این حرفه می‌شوند شاهد رکود در حوزه ساختمان خواهیم بود. چرخه ای که باید تمام ارکان آن به تناسب در کنار هم قرار بگیرند امروز دچار عدم تعادل شده و دیر یا زود اگر این تعادل به سیستم بازنگردد، به گفته کارشناسان مسلما به زمین خواهد خورد.
مهدی موذن رییس سازمان نظام کاردانی ساختمان استان تهران با اشاره به روند هجوم کاردان‌های ساختمانی به سوی دانشگاه‌ها برای گرفت مدرک مهندسی گفت: صنعت ساختمان تا کمتر از پنج سال آینده تمام نیروهای فنی خود را که آستین بالا می‌زنند و کار می‌کنند از دست می‌دهد.
متخصصان بی سواد، چالش جدی آینده کشور!
 بنابرا این تفاسیر در مقابل کاهش نیروی کار یدی تعداد مهندسان روبه افزایش است به همین خاطر در حوزه ساختمانی تناسبی میان نیروی کار وجود ندارد. بر اساس آمار ثبت شده سازمان نظام مهندسی ۴۰۰ هزار نیرو در اختیار دارد و اعضای سازمان نظام کاردانی تنها ۶۰ هزار نفر هستند. متاسفانه همانطور که در ابتدا گفته شد بسیاری از جوانان ایرانی برای گرفتن مدرک مهندسی به سمت دانشگاه‌ها  روانه شدند  و در حال حاضر نیروی انسانی کاربلد به شدت ریزش داشته است.
به دنبال اخذ مدرک مهندسی توقع افراد بالا می‌رود و دیگر رغبتی به کارهای یدی و فنی نشان نمی‌دهند. به اعتقاد موذن این مشکل حادی است که صنعت ساختمان را تهدید می‌کند او همچنین هشدار می‌دهد که  پنج سال آینده هیچ کاردانی که کارهای اجرایی را انجام ده، وجود نخواهد داشت! با توجه به این وضعیت هرم جمعیتی در صنعت ساختمان واژگون شده و خسارات آن در آینده گریبان گیر کشور خواهد شد.
 البته از سوی دیگر عدم برنامه ریزی کشور و کنترل ورودی های دانشگاه متناسب با نیازهای موجود درکشور تشدید بیکاری را رقم زده است. این روزها یکی از معضل مهم کشور بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاه هاست که آمار جدید از ورود سالانه ۱۵هزار نفر با مدرک دکترا به صف بیکاران خبر می‌دهد. ضمن اینکه اگر برای ورودی دانشگاه ها نظارتی صورت می‌گرفت ما به قدر نیاز کشور، مهندس، کاردان، معلم، کشاورز، دکتر و… داشتیم. اما متاسفانه رویکرد فعلی دانشگاه های کشور موجب بیکاری روز افزون شده و از جهتی نیروی کاری را به جامعه ارائه می دهد که به گفته کارشناسان و فعالان بازار مهارت ندارند.
در همین حال، چند ماه گذشته نیز معاون وزیر کار نیز به این موضوع اشاره کرد و گفت:  ۴میلیون نفر از بیکاران کشور مهارت ندارند. حجت الله میرزایی معاون اقتصادی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی می‌گوید: اکنون بین ۶ تا ۷ میلیون نفر بیکار در کشور وجود دارد که ۳۰ درصد آن را جوانان تشکیل می دهند و ۴ میلیون نفر از این تعداد فاقد آموزش و مهارت هستند. البته این موضوع را افراد زیادی تایید کردند و حتی در دوره ریاست جمهوری قبل نیست وزیر کار وقت نیز به این موضوع اذعان داشته و یکی از مشکلات را عدم مهارت نیروی کار دانست. این موضوع هم اکنون یکی از معضلات کشور به شمار می رود که پس از گذشت سال ها هنوز حل نشده است.

۰ دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *