انتخاب برگه

با انواع آهن آلات آشنا شوید

دی ۱۶, ۱۳۹۹ | رپورتاژ آگهی

انواع آهن آلات
انواع آهن آلات

فولاد از گذشته تا الان، یکی از عناصر جدانشدنی از زندگی‌ انسان‌ها بوده‌ است. با توسعه زندگی شهری و گذشت زمان، آهن‌آلات در بخش‌های مختلفی از صنعت مورد استفاده قرار گرفتند. اگر نگاهی به اطراف خود بیاندازید، شاهد کاربرد وسیع انواع مقاطع فولادی خواهید بود. از اسکلت‌های بتنی و فولادی ساختمان‌ها گرفته، تا درب و پنجره‌های منزل ، تجهیزات و لوازم صنعتی و مبلمان اداری و خانگی  همگی در فرآیند ساخت خود به وجود آهن آلات نیازمند. اما ممکن است همه افراد درکی از نوع‌های مختلف مقاطع فولادی نداشته باشند. بنابراین بهتر است نگاهی به انواع آهن آلات مورد استفاده در پروژه‌های ساختمانی و صنعت داشته باشیم.

انواع آهن آلات

در ادامه این مقاله می‌خواهیم به معرفی انواع آهن آلات بپردازیم:

میلگرد

دنیای مقاطع فولادی را بدون وجود میلگرد نمی‌توان متصور شد؛ اهمیت این محصول در سازه‌های فولادی و صنایع مختلف به اندازه‌ای است که بدون وجود آن هیچ پروژه‌ای را به اتمام نمی‌توان رساند. حجم استفاده از میلگرد در سازه‌های فولادی بالاست و عوامل مختلفی در قیمت نهایی آن تاثیرگذار هستند.

واژه میلگرد کم و بیش برای همه ماها آشناست! اگر ساختمان بتی در حال ساخت دیده باشید، میلگردهای به کار رفته در ساختمان هم به یقین دیده‌اید! میلگرد به پروفیلی با سطح مقطع و دایره توپر گفته می‌شود که در دو نوع ساده و آجدار در بازار فولاد قابل عرضه است. نوع ساده میلگرد اغلب کاربرد صنعتی دارد، در حالی که نوع آجدار این مقطع معمولا در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در میلگردهای آجدار، نوع آج در اصل، وجه تمایز میان آن‌هاست.

کارخانه‌های متعددی در زمینه تولید میلگرد در کشور ما فعالیت دارند. ذوب آهن اصفهان، مجتمع فولاد خوزستان، فولاد آذربایجان میانه و مجتمع فولاد آناهیتا گیلان همگی از بهترین مراکز تولید کننده میلگرد هستند برای مشاهده قیمت میلگرد در کارخانه به سایت اصفهان آهن مراجعه کنید.

تیرآهن

تیرآهن یکی از مهمترین مقاطع فولادی در صنعت ساختمان است که برای استفاده از آن، لازم است انواع مختلف این محصول، کاربرد و ویژگی‌ها و حتی کیفیت کارخانه‌های تولید کننده این محصول را بشناسید.

به یاد داشته باشید که انتخاب نامناسب این محصول سهم زیادی در میزان عدم موفقیت پروژه‌های شما خواهد داشت.

به طور یقین نمی‌توان در مورد اهمیت استفاده از  مقاطع فولادی صحبتی کرد. اما بعضی از آهن آلات کاربردهای بیشتری در صنعت و ساختمان سازی دارند. بنابراین بر اساس کاربرد  و اهمیت مقاطع فولادی،  بهتر است دومین مورد این لیست را به تیرآهن اختصاص دهیم. اهمیت تیرآهن در حوزه‌های ساختمان سازی کمتر از میلگرد نیست!

 بسیاری از افراد تیرآهن‌ها را در ساختمان و سازی های اطراف خودمان بارها دیده اند. اکثر افراد تیرآهن را با سطح مقطعی شبیه به حرف  H انگلیسی می‌شناسند که به عنوان تیرآهن هاش معروف است. البته باید اشاره کنیم که تیرآهن‌های انواع مختلفی دیگری دارند، از تیرآهن IPE گرفته تا تیرآهن لانه زنبوری، همگی به نوبه خود کارایی‎های مختلفی در ساختمان سازی دارند.

 تیرآهن‌های لانه زنبوری، وزن سبک‌تری دارند و از نظر اقتصادی به صرفه‌تر هستند، اما قبل از انتخاب این نوع تیرآهن، باید به نوع پروژه خود دقت داشته باشید، چرا که در بعضی از پروژه‌های ساختمانی، استفاده از تیرآهن‌های لانه زنبوری توصیه نمی‌شود.

تیرآهن زنبوری نسبت به سایر انواع تیرآهن، دارای مقاومت خمشی و ارتفاع بیشتری است که با توجه به پروژه مورد نظر در زمینه‌های مختلف می‌توان از آن استفاده کرد.

اطلاع از بهترین کارخانه تولید کننده تیرآهن، برای بسیاری از افرادی که در زمینه خرید و فروش آهن آلات فعالیت دارند، از اهمیت زیادی برخوردار است؛ اگر بخواهیم نگاهی به مهمترین کارخانه‌های تولید این محصول داشته باشی باید بگوییم که  ذوب‌آهن اصفهان، فولاد البرز ایرانیان (فایکو)، جهان فولاد غرب در کرمانشاه، شاهین بناب و ظفر بناب در آذربایجان، بهترین کارخانه‌های تولید کننده این محصول فولادی هستند.

لوله‌ها

لوله‌ها از پرکاربردترین مقاطع فولادی هستند که همه ما نوع‌های مختلف آن را کم و زیاد می‌شناسیم. لوله‌های فولادی دارای کاربردهای متنوعی هستند؛ از مبلمان خانگی و اداری گرفته تا لوله‌های انتقال گاز و نفت! لوله‌های گازی روکار و توکار، لوله‌های مانیسمان، لوله‌های روغنی، لوله جدار چاه و لوله‌های داربستی از مهمترین لوله‌های فولادی هستند که کاربردهای متفاوتی دارند و همچنین در ابعاد، استاندارد و ضخامت‌های مختلفی تولید می‌شوند.

ورق‌های فولادی

ورق‌ها کاربردهای مختلفی در زندگی ما دارند. به طور کلی ورق‌های فولادی در انواع مختلفی در بازار وجود دارند که با توجه به کاربرد و ویژگی‌هایشان در موارد مختلفی قابل استفاده هستند. امروزه، ورق های فولادی در کارخانه‌های مختلفی مانند ذوب آهن، فولاد  اکسین، فولاد کاویان و فولاد گیلان تولید می‌شوند و همین موضوع باعث شده است که ایران به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان ورق‌های فولادی شناخته شود.

ورق رنگی، ورق سیاه، ورق آجدار، ورق گالوانیزه، ورق روغنی، ورق اسیدشویی و ورق آلومینیوم از مهمترین ورق های فولادی هستند که هر کدام به نوعی کاربردهای متفاوتی دارند برای مشاهده قیمت انواع ورق میتوانید به این لینک مراجعه کنید. به عنوان مثال ورق‌های رنگی در ساخت لوازم خانگی (آبگرمکن، اجاق گاز، ساخت بدنه یخچال و فریزر و…) و همچنین در صنعت حمل و نقل کاربردهای فراوانی دارد.

در حالی که از ورق سیاه در تانکر سازی، خودرو سازی، مخازن خاص و صنایع سنگین فلزی استفاده می‌شود.

قوطی پروفیل

قوطی پروفیل‌ها یکی از مهمترین و پرکاربردترین مقاطع فولادی هستند. این محصولات به گونه‌ای ساخته شده اند که سطح مقطع آن‌ها، به صورت مربع یا مستطیل توخالی است.

 قوطی پروفیل‌ها در جنس‌های مختلفی تولید و روانه بازار می‌شوند، که با توجه به ویژگی‌هایی که دارند، دارای کاربردهای مختلفی هستند. از قوطی پروفیل‌های سایز بزرگ، به عنوان ستون در سازه‌های فولادی استفاده می‌شود، در حالی قوطی پروفیل‌ها با ابعاد کوچک معمولا مصارف خانگی دارند. به طور کلی، ساخت انواع تخت‌خواب‌های فلزی، قفسه‌ها، میز ناهارخوری، خودروها و درب و پنجره‌های فولادی از مهمترین کاربردهای قوطی پروفیل هستند.

شمش فولادی

بیلت یا شمشال از فرآورده‌های میانی نورد فولاد است، که سطح مقطع آن کوچک‌تر از ۲۳۰ سانتیمتر مربع است. در اصل، شمش فولادی محصول خروجی کارخانه فولاد مبارکه اصفهان آهن که به عنوان مواد اولیه بسیاری از مقاطع فولادی در نظر گرفته می‌‌شود. شمش‌ها به طور معمول کاربردهای ساختمانی ندارند و معمولا در کارخانه‌ها و تولیدات صنعتی استفاده می‌شوند.

قیمت شمش فولادی به عوامل مختلفی مانند برند کارخانه و مواد اولیه این محصول بستگی دارد. قیمت نهایی این محصول متاثر از قیمت دلار است و با توجه به نوسانات اخیر ارزی، شاهد بی ثبات بودن قیمت آن در بازار بوده‌ایم. به دلیل حجم بالای مصرف این محصول بهتر است از مراکز معتبر برای خرید آن اقدام نمایید.

نبشی و ناودانی

نبشی‌ها جز مقاطع فولادی هستند که هم به روش نورد سرد و هم به روش نورد گرم تولید می‌شوند. نبشی‌ها اغلب کاربردهای ساختمانی دارند. این مقطع فولادی در دو نوع نبشی بال مساوی و نبشی بال نامساوی وجود دارد. نوع اول، همان طور که از اسم آن مشخص است،  پروفیل هایی  هستند با دو بال قائم آن ها یکسان و همراه با حرف ال تنها (L ) . بعنوان مثال علامت L300 نشان دهنده پروفیل با بال مساوی و سایز ۳۰۰ میلیمتر می‌باشد.

در بعضی از پروژه‌ها ممکن است، نتوان از نبشی‌ها بال مساوی استفاده کرد؛ به همین دلیل از نوع نامساوی آن استفاده می‌شود. این نوع محصول با استانداردهای ST37 و ST52, ST44 در بازار موجود است که در نقشه‌ی ساختمان با درج سایز هر دو بال در کنار حرف L مشخص می شود.

بعنوان مثال L 300*200 نشان دهنده پروفیل با دو بال به اندازه های ۳۰۰ و ۲۰۰ میلیمتر است.

نادودانی‌ها فرآیند تولیدی شبیه به نبشی دارند اما شکل ظاهری آن‌ها متفاوت است. نادودانی‌ها دارای شکل ظاهری شبیه به حرف U انگلیسی دارند، اما به این صورت که مقطع پایینی آن‌ها قوس دار نیست و صاف بوده است. این محصولات به طور معمول در صنایعی مانند ساخت تیرها، ستون‌ها و خرپا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سخن پایانی

در این مقاله با انواع آهن آلات (میلگرد، تیرآهن، لوله، شمش، قوطی پروفیل، نبشی و ناودانی و …) آشنا شدید.  همانطور که اشاره شد، مقاطع فولادی انواع مختلفی دارند که هرکدام به نوعی دارای کاربردهای متفاوتی هستند. برای اینکه بتوانید انواع آهن آلات مورد نیاز خود را با بالاترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت تهیه کنید، لازم است از مراکز معتبر و فعال در این زمینه، نسبت به خرید اقدام نمایید.

توجه: این مطلب یک رپورتاژ آگهی (تبلیغات) بوده و سایت سازه پلاس هیچگونه نظر و مسئولیتی ندارد. در صورت نیاز به لینک‌های داخل متن مراجعه فرمایید.

۰ دیدگاه