انتخاب برگه

جایگاه متره و برآورد در پروژه‌های ملی ایران

مهر ۴, ۱۳۹۹ | رپورتاژ آگهی

متره و برآورد در تمامی پروژه‌های خصوصی عمرانی یا صنعتی اهمیت بالایی دارد. سوددهی اصل مهم هر تجارتی است. پروژه‌های عمرانی که یک شرکت انجام می‌دهد باید توانایی سوددهی مالی را داشته باشند وگرنه آینده شرکت و تمامی پرسنل تضمین شده نیست. به همین خاطر، متره و برآورد و آموزش آن نیز اهمیت کلیدی پیدا می‌کند. با متره و برآورد می‌توان از زاویه مالی پروژه مطمئن شد و با خیال راحت به پیش بردن پروژه فکر کرد. اما در سطح ملی چطور؟ ابتدا با برخی مفاهیم آشنا شویم و سپس به این سوال پاسخ خواهیم داد.

متره و برآورد توسط چه کسی انجام می‌شود؟

به صورت کلی کسی که در زمینه متره و برآورد به شما مشاوره ارائه می‌دهد و کار متره و برآورد را انجام می‌دهد، مهندس مشاور نام دارد. اما اگر جزئی‌تر نگاه کنیم، شخصی که به صورت تخصصی آموزش دیده و روی این بخش تمرکز دارد، مترور نامیده می‌شود. خوشبختانه آموزش های خوبی در حوزه دفتر فنی ارائه گردیده است که به عنوان نمونه میتوان به آموزش متره و برآورد مجموعه همیار مترور اشاره کرد که به صورت تخصصی به آموزش متره و برآورد آن مطابق با فهرست بها پایه رشته ابنیه پرداخته است.

مترور بر روی خوانش نقشه تا برآورد مصالح و نیروی کار مورد نیاز نظارت دارد. اعلام هزینه نهایی یک پروژه هم بر عهده مترور است. هزینه نهایی اگر با دقت و ظرافت درست محاسبه می‌شود می‌تواند در نتیجه یک مناقصه تاثیرگذار باشد. به همین خاطر یک مهندس مشاور که در نقش مترور فعالیت دارد، اهمیت بالایی برای پیمانکاران خواهد داشت.

آموزش متره و برآورد چیست؟

مترور باید درک کاملی از تمامی مراحل انجام یک پروژه داشته باشد. آموزش متره و برآورد به همین خاطر باید جامع باشد و تمامی بخش‌ها را پوشش دهد. اگر این آموزش توسط افراد مشغول در عمران و صنعت کشور تهیه شده باشد، مطمئنا کارایی و جامع بودن آن افزایش خواهد یافت.

در دوره‌های متره و برآورد شما ابتدا باید با خواندن نقشه آشنا شوید. اگر در زمینه کار با مصالح و تهیه این محصولات هم تجربه داشته باشید، مسیر آسان‌تری خواهید داشت. اما اگر تازه‌کار هستید، حتما الزامی است که دوره آموزشی که انتخاب می‌کنید به این مسئله هم اشاره کند. درک درست پیمان‌های عمومی و اختصاصی هم اهمیت دارد. باید متوجه شوید که قانون کار و قانونی که توسط سازمان برنامه و بودجه مشخص شده چه می‌گوید و چگونه می‌توانید از این قوانین استفاده کنید. آموزش های انگلیسی متره و برآورد ارائه شده در سایت های خارجی و ایرانی برای متره مناسب هستند اما برای بحث برآورد قطعا نیاز به یک مدرس و منبع ایرانی خواهید داشت.

متره و برآورد در چه پروژه‌هایی مورد استفاده است؟

یکی از مرسوم‌ترین استفاده‌های متره و برآورد در پروژه‌های عمرانی ساختمانی است. در روند ساخت و ساز یک ساختمان مسکونی، تجاری یا فرهنگی، پیمانکار پروژه باید وظایفی را به مترور محول کند. اما این تمام ماجرا نیست. چرا می‌گوییم آموزش متره و برآورد باید جامع و گسترده باشد؟

چون کاربرد متره گسترده است و تنها به پروژه‌های ساختمانی محدود نمی‌شود. ممکن است کارفرمایی برای خط تولید صنعتی از یک مترور کمک بگیرد. حتی شرایطی را تصور کنید که یک پیمانکار پروژه راه و جاده‌ای در دست دارد. عموما پروژه‌های راه و جاده چندین ماه زمان‌بر هستند و بخش‌های مختلفی دارند. از زیرسازی گرفته تا خرید مواد مورد نیاز از کارخانه‌ها و سپس استفاده از این مواد مانند آسفالت برای روسازی جاده. تمامی این بخش‌ها زمان‌بر و هزینه‌بر است. همچنین نظارت بر اراضی که یک جاده از آن عبور می‌کند هم اهمیت دارد. محاسبه، آنالیز و بررسی تمامی این بخش‌ها یک بخش از وظیفه مترور است. یک مترور حرفه‌ای باید با بخش گسترده‌ای از فنون عمرانی آشنا باشد.

متره و برآورد چه جایگاهی در پروژه‌های ملی دارد؟

پروژه‌های ملی عموما پروژه‌هایی زمان‌بر و بزرگ در اندازه هستند. ساختن سد، آبرسانی به مناطق مختلف، کشیدن جاده‌های طویل در نقاط دورافتاده، همگی بخشی از پروژه‌های ملی و چندفازی هستند. یک مترور باید در آموزش متره و برآورد خود دقت داشته باشد تا برای کار بر روی چنین پروژه‌هایی آمادگی کسب کند. قراردادهای ملی، قراردادهای وسیع هستند و تخطی از مفاد قرارداد می‌تواند عواقب مختلفی برای پیمانکار داشته باشد. به همین خاطر یک مترور باید با تمرکز بر روی پروژه و فنونی که آموخته، با دقت، سرعت و کیفیت بالا، یک پروژه را متره و برآورد کند تا مبادا روزی او و شرکت پیمانکاری با مشکلات عدیده مالی و حقوقی روبرو شوند.

توجه: این مطلب یک رپورتاژ آگهی (تبلیغات) بوده و سایت سازه پلاس هیچگونه نظر و مسئولیتی ندارد. در صورت نیاز به لینک‌های داخل متن مراجعه فرمایید.

۰ دیدگاه