انتخاب برگه

راهنمای جامع انتخاب و خرید میلگرد

اردیبهشت ۲۸, ۱۴۰۱ | رپورتاژ آگهی

راهنمای خرید میلگرد

با توجه به قوانین سختگیرانه‌تری که امروزه برای ساخت انواع سازه‌های مسکونی، اداری و تجاری در نظر گرفته شده است؛ مصرف مصالح ساختمانی قوی‌تر و مستحکم‌تر نیز روز به روز در حال افزایش است. یکی از پرکاربردترین مصالح ساختمانی که برای اجرای پروژه‌های مختلف عمرانی می‌توان از آن استفاد کرد میلگرد است. در واقع قیمت میلگرد بخش اعظمی از هزینه‌های ساخت را تشکیل می‌دهد. با این وجود دسترسی به اطلاعات کافی در زمان خرید این محصول می‌تواند انتخاب را برای خریدار ساده‌تر کند. با خرید میلگرد استاندارد و مناسب برای اهداف شما، می‌توانید تا حدود زیادی از خسارات مالی که نتیجه خرید یک محصول بی‌کیفیت و نامناسب است جلوگیری کنید. به همین خاطر تصمیم گرفته‌ایم که در این مقاله یک راهنمای جامع برای انتخاب و خرید میلگرد در اختیار خوانندگان خود قرار دهیم.

راهنمای کامل خرید میلگرد

اگر قرار است به زودی برای یک پروژه عمرانی میلگرد بخرید؛ حتما ۷ توصیه‌ای که در این مقاله از آنها به عنوان راهنمای انتخاب و خرید میلگرد یاد شده است را در نظر بگیرید. این راهنما علاوه بر پوشش کامل موضوعات مرتبط با میلگرد، توضیحات ساده اصطلاحات مربوط به این محصول را نیز شامل می‌شود و شما می توانید از آدرس زیر قیمت روز میلگرد را مشاهده کنید و اقدام به خرید آن کنید.

https://ahanak.com/cat/rebar/

۱٫      توجه به استاندارد وزنی میلگرد

همانطور که می‌دانید؛ میلگرد یک نوع مقطع فولادی میله‌ای است که در ابعاد و اندازه‌های مختلف تولید و روانه بازار می‌شود. شاید تنها تفاوت محصولات متنوع موجود در بازار را بتوان وزن استاندارد آنها در نظر گرفته که تابعی از قطر این میله‌هاست. هر میلگردی که در بازار وجود دارد؛ دارای یک قطر اسمی مشخص است. به عنوان مثال اگر محصولی با عنوان میلگرد ۶ به شما معرفی شد؛ یعنی قطر این میله آهنی ۶ میلی‌متر است. از آنجایی که استانداردهای مشخصی برای تولید هر نوع میلگرد با قطر معین وجود دارد؛ تولیدات ۶ میلی‌متری تمام کارخانجات باید از نظر وزنی نیز تا حدودی با یکدیگر یکسان و متناسب با قطر محصول باشند. به عنوان مثال معمولا هر متر میلگرد ۱۲ باید بین ۸۳۵ تا ۹۴۱ گرم وزن داشته باشد. با این حساب هر شاخه ۱۲ متری میلگرد ۱۲، وزنی بین ۱۰ تا ۱۱ کیلو و ۳۰۰ گرم دارد. برای اطلاع دقیق از وزن استاندارد هر سایز میلگرد می‌توانید از جدول زیر استفاده کنید:

قطر اسمی محصولوزن هر یک متر میلگرد عاج‌دار (کیلوگرم بر متر)وزن یک شاخه ۱۲ متری میلگرد عاج‌دار (کیلوگرم بر متر)
 حداکثرحداقلحداکثرحداقل
۶۰٫۲۴۰۰٫۲۰۴۲٫۸۸۰۲٫۴۴۸
۸۰٫۴۲۷۰٫۳۶۳۵٫۱۲۴۴٫۳۵۶
۱۰۰٫۶۵۳۰٫۵۷۹۷٫۸۳۶۶٫۹۴۸
۱۲۰٫۹۴۱۰٫۸۳۵۱۱٫۲۹۲۱۰٫۰۲۰
۱۴۱٫۲۷۱۱٫۱۵۰۱۵٫۲۵۲۱۳٫۸۰۰
۱۶۱٫۶۵۹۱٫۵۰۱۱۹٫۹۰۸۱۸٫۰۱۲
۱۸۲٫۱۰۰۱٫۹۰۰۲۵٫۲۰۰۲۲٫۸۰۰
۲۰۲٫۵۹۴۲٫۳۴۷۳۱٫۱۲۸۲۸٫۱۶۴
۲۲۳٫۱۲۹۲٫۸۳۱۳۷٫۵۴۸۳۳٫۹۷۲
۲۵۴٫۰۰۴۳٫۶۹۶۴۸٫۰۴۸۴۴٫۳۵۲
۲۸۵٫۰۲۳۴٫۶۳۷۶۰٫۲۷۶۵۵٫۶۴۴
۳۲۶٫۵۶۲۶٫۰۵۸۷۸٫۷۴۴۷۲٫۶۹۶
۳۶۸٫۳۱۰۷٫۶۷۰۹۹٫۷۲۰۹۲٫۰۴۰
۴۰۱۰٫۲۶۵۹٫۴۷۵۱۲۳٫۱۸۰۱۱۳٫۷۰۰
۵۰۱۶٫۰۳۷۱۴٫۸۰۳۱۹۲٫۴۴۴۱۷۷٫۶۳۶

شاید برای شما سوال باشد که این اعداد چگونه محاسبه می‌شود. برای پاسخ این سوال نیز پیشنهاد می‌کنیم که به بخشی بعدی مطلب که در مورد روش محاسبه وزن میلگرد است مراجعه کنید.

۲٫       نحوه محاسبه وزن میلگرد

برای اینکه بتوانید از وزن دقیق محصولی که قرار است بخرید مطلع شوید؛ باید به تکه‌ای از محصولی انتخابی خود دسترسی داشته باشید. بنابراین از فروشنده بخواهید که یک تکه چند سانتی از میلگرد را به شما بدهد. ۲۰ سانتی‌متر برای محاسبه وزن محصول کافی است. در مرحله بعدی باید وزن این ۲۰ سانتی‌متر میلگرد را با استفاده از یک ترازوی دیجیتال دقیق به دست آورید. سپس با استفاده از فرمول زیر اقدام به محاسبه وزن دقیق محصول کنید:

  • (وزن هر متر مربع از نمونه میلگرد) = (وزن میلگرد بر حسب گرم) تقسیم بر (طول نمونه بر حسب میلی‌متر)

فرمول بالا نشان می‌دهد که برای محاسبه دقیق وزن میلگرد ابتدا باید وزن میلگرد را بر حسب گرم به دست آورده و آن را تقسیم بر طول نمونه بر حسب میلی‌متر کنید. عدد حاصله وزن هر ۱ متر از محصول را به شما نشان خواهد داد. اگر عددی که به دست آورده‌‎اید؛ طبق جدول استانداردی است که در بالا به آن اشاره شد؛ یعنی محصولی که انتخاب کرده‌اید استاندارد است و از مقاومت بالایی برای استفاده در سازه برخوردار می‌باشد.

راهکار برای خرید میلگرد

۳٫      آشنایی با انواع میلگرد

میلگرد نیز مانند سایر تولیدات فولادی، در انواع مختلفی در بازار وجود دارد. برای اینکه بتوانید محصولی متناسب با نیازهای خود خریداری کنید؛ باید با انواع میلگردهای موجود در مارکت آشنا باشید. یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که بر اساس آن انواع میلگرد را طبقه‌بندی می‌کنند؛ گرید تولید است. هر میلگردی دارای یک گرید مخصوص به خود می‌باشد و کاربرد معینی دارد. به عنوان مثال میلگرد گرید A2 برای ساختمان‌های کم ارتفاع که نیاز به استحکام زیادی ندارد مناسب‌تر است. اما میلگرد تولیدی بر اساس گرید A3 برای اکثر ساختمان‌ها کاربرد دارد و به همین خاطر جزء پرفروش‌ترین میلگردهای بازار محسوب می‌شود.

علاوه بر گرید، این محصول را بر اساس شکل ظاهری نیز می‌توان طبقه‌بندی کرد. به طور کلی میلگردها یا دارای آج هستند یا بدون آج. در ادامه میلگردهای عاج‌داری که طبق گریدهای مختلف تولید می‌شوند را به شما معرفی می‌کنیم. خرید بر اساس ویژگی‌هایی که برای هر کدام از این محصولات عنوان کرده‌ایم می‌تواند تضمینی بر موفقیت شما در جلوگیری از ایجاد خسارات مالی و جانی در آینده باشد.

میلگرد گرید A1

روی سطح این محصول هیچ عاجی وجود ندارد. بنابراین از نظر ظاهری میلگردهای گرید A1 جزء میلگردهای بدون عاج طبقه‌بندی می‌شوند. این محصول در مقایسه با سایر محصولات از نظر جنس نرم‌تر و از نظر مقاومت، میزان مقاومت کمتری دارد. بیشتر از میلگرد گرید A1 برای مصارف جوشکاری استفاده می‌شود.

میلگرد گرید A2

به این نوع میلگرد، میلگرد مارپیچ نیز گفته می‌شود. این نام به دلیل وجود آج‌هایی که از ابتدای شاخه شروع شده و تا انتهای آن ادامه پیدا کرده انتخاب شده است. فرم این عاج به گونه‌ای است که در هیچ کجای طول شاخه میلگرد شاهد قطع شدن آن نیستید. این محصول نوعی میلگرد نیمه نرم است که مصارف ساختمانی دارد و از آن برای ساخت خاموت نیز استفاده می‌شود.

میلگرد گرید A3

این محصول نوعی میلگرد نیمه سخت است که مصارف متنوعی دارد و جزء پرفروش‌ترین محصولات بازار است. بیشتر از میلگرد گرید A3 در صنعت ساختمان استفاده می‌شود. در نقطه مقابل، برای تولیدات آهنگری این محصول کمتر به کار برده می‌شود. از آنجایی که میلگرد گرید A3 جزء محصولات نیمه سخت است؛ هر کجا که نیاز به تغییر شکل میله و ایجاد زوایای تند باشد؛ معمولا از این محصول استفاده نمی‌شود. علاوه بر این، انجام عمل جوشکاری روی این نوع میلگرد مجاز نیست.

میلگرد گرید A4

این محصول آخرین نوع میلگردی است که در این مقاله به شما معرفی می‌کنیم. میلگرد گرید A4 به نام میلگرد سخت نیز معروف است و نسبت به سایر میلگردها از مقاومت بالایی برخوردار می‌باشد.

۴٫      برند محصول

هنگام خرید میلگرد باید به نام کارخانه تولیدکننده آن توجه کنید. در حال حاضر کارخانجات زیادی در کشور در حال فعالیت هستند که محصولات آن شامل طیف وسیعی از انواع میلگرد می‌شود. علاوه بر تولیدات داخلی، میلگردهای وارداتی نیز در بازار وجود دارند. بنابراین وقتی برای خرید این محصول به بازار مراجعه می‌کنید؛ ممکن است تنوع تولیدات شما را دچار سردرگمی کند. توصیه می‌کنیم که از بین پیشنهاداتی که به شما ارائه می‌شود؛ حتما محصولات برندی را انتخاب کنید که در بین دیگر تولیدکنندگان رتبه بهتری را دارد. از میان تولیدات داخلی محصول کارخانه‌های میلگرد نیشابور، ذوب آهن اصفهان و میلگرد کویر کاشان جزء بهترین‌ها محسوب می‌شوند.

نکات مهم خرید میلگرد

۵٫      توجه به بسته‌بندی میلگرد

از آنجایی که این محصول مسافت زیادی را از کارخانه طی می‌کند تا به دست مصرف‌کننده برسد؛ بسته‌بندی اصول آن می‌توان راه خوبی برای جلوگیری از خراب شدن فرم و شکل میله‌ها باشد. در واقع یکی از فاکتورهایی که در زمان خرید میلگرد باید به آن توجه کنید؛ رعایت این اصول در بسته‌بندی محصول است. اگر میلگردها به درستی بسته‌بندی نشوند؛ در طول مسیر انتقال از کارخانه به بازار ممکن است در اثر برخورد با یکدیگر دچار فرسایش شوند و کیفیت اولیه خود را از دست بدهند. بنابراین خرید از فروشندگان و توزیع‌کنندگانی که تجربه کافی در زمینه حمل و نگهداری از محصول دارند؛ بهترین انتخاب است.

۶٫      قیمت میلگرد

از آنجایی که تولیدات متنوعی در دسترس مشتریان قرار دارد و با توجه به اینکه سیستم یکپارچه نظارتی بر روی کنترل قیمت‌ها در کشورمان وجود ندارد؛ توجه به قیمتی که فروشندگان مختلف برای یک محصول خاص اعلام می‌کند می‌تواند مسیر صرفه‌جویی در هزینه‌ها را برای شما هموار سازد. متاسفانه بسیاری از فروشندگان از فرصتی که در کشور برای آنها فراهم شده سوء استفاده کرده و قیمت‌ها را به صورت خودسرانه بالا می‌برند. بنابراین اگر در مورد مشخصات فنی و قیمت محصول مورد نظرتان اطلاعات کافی و مناسب داشته باشید؛ می‌توانید از افتادن در دام این فروشندگان گران فروش جلوگیری کنید. پس حتما قبل از نهایی کردن مراحل خرید خود، از چند مرجع معتبر استعلام قیمت کنید.

۷٫      توجه به نظرات کارشناسان

اولین توصیه‌ای که هر کارشناس فعال در این زمینه به مشتریان می‌کند این است که خرید خود را از فروشندگان باتجربه انجام دهید و هیچ وقت برای تهیه میلگرد به سراغ واسطه‌ها نروید. از آنجا که واسطه درآمد خود را از دلالی به دست می‌آورد؛ قطعا قیمتی که به شما اعلام می‌کند بیشتر از عرف بازار است. پس توصیه می‌شود که حتما از شرکت‌هایی خرید کنید که در این زمینه سابقه داشته و خوشنام هستند. معمولا در این شرکت‌ها، چند کارشناس صاحب نظر وجود دارد که می‌توانند مشاوره‌های تخصصی رایگان به شما ارائه دهند.

چند نکته مهم دیگر

موارد که در بالا به عنوان راهنمای انتخاب و خرید میلگرد به آنها اشاره شد؛ نکات کلیدی هستند که بی‌توجهی به آنها می‌تواند اثرات مخربی داشته باشد. به غیر از این موارد، چند نکته مهم دیگر نیز وجود دارد که توصیه می‌کنیم در طول پروسه خرید تا مصرف این محصول به آنها توجه کنید. مهم‌ترین این نکات عبارتند از:

  • برای اینکه مجبور نشوید سفارش خود را دو بار ثبت کنید یا بعد از تمام پروژه با حجم زیادی از میلگرد اضافه مواجه شوید؛ باید تناژ مورد نظر خود را محاسبه کنید. برای این کار می‌توانید با یک مهندس ناظر مشورت کنید. دقت داشته باشید که کارخانجات معمولا سفارشات بالای ۲۵ تن را به صورت مستقیم می‌پذیرند. بنابراین اگر میزان سفارش شما کمتر از این مقدار باشد؛ باید خرید خود را از خرده‌فروشان انجام دهید.
  • یکی از بهترین روش‌ها برای اطلاع از قیمت میلگرد مراجعه به سایت‌های معتبر است. به این ترتیب می‌توانید از قیمت به روز این محصول مطلع شوید.
  • بعد از واریز پیش پرداخت و قطعی شدن سفارش، حتما از فروشنده بخواهید که برای شما پیش فاکتور صادر کند. این کار موجب می‌شود که معامله با شفافیت بیشتری انجام شود.
  • از آنجایی که حمل میلگرد هم دشوار است و هم هزینه زیادی دارد؛ حتما حتی در مراحل اولیه ثبت سفارش نیز از آدرس دقیق محل پروژه استفاده کنید.
  • بعد از تحویل بار باید از وزن مرسوله مطمئن شوید. اگر حجم خریدتان کم است؛ می‌توانید این کار را با استفاده از باسکول انجام دهید. اما اگر خریدتان بیشتر از ظرفیت باسکول است؛ حتما فاکتور رسمی شرکت را با پیش فاکتور از نظر وزنی مقایسه کنید.
یک جمع‌بندی کلی

اگر بخواهیم این راهنما را در چند جمله خلاصه کنیم باید بگوییم که یک خرید موفق خریدی است که بر اساس نکات زیر انجام شده است:

  • محاسبه وزن محصول و خرید میلگردی که وزن به دست آمده آن متناسب با جدول استاندارد است
  • انتخاب محصول با گرید مناسب که برای کاربرد مورد نظر شما طراحی و ساخته شده است
  • خرید از تولیدات کارخانجات معتبر
  • توجه به بسته‌بندی محصول در زمان خرید
  • در نظر گرفتن نظرات کارشناسان و بهره‌گیری از مشاوره‌های تخصصی

توجه: این مطلب یک رپورتاژ آگهی (تبلیغات) بوده و سایت سازه پلاس هیچگونه نظر و مسئولیتی ندارد. در صورت نیاز به لینک‌های داخل متن مراجعه فرمایید.

۰ دیدگاه