انتخاب برگه

راهنمای جامع گروت ریزی فونداسیون تجهیزات و ماشین آلات صنعتی

فروردین ۲۲, ۱۴۰۱ | رپورتاژ آگهی

وقتی صحبت از گروت و گروت‌ریزی در دنیای مهندسی می شود بیشتر افکار معطوف مقاوم‌سازی و همسطح‌سازی پایه ستون‌ها و پایه ماشین‌آلات ثابت کارخانه‌ای می‌گردد. بیش از ۵۰ درصد عملیات های گروت‌ریزی در حوزه گروت‌ریزی صفحه ستونها و پایه ماشین‌آلات کارخانه‌ای است. گروت‌ها می‌توانند پایه‌های فلزی و بسیار سنگین تجهیزات صنعتی را در شرایطی کاملا مستحکم و ماندگار بر روی کف بتنی بصورت کاملا ثابت نگه دارند. برای این نوع اتصال ابتدا صفحه پایه را در ارتفاع مورد نظر تراز می‌کنند تا فضایی برای گروت ریزی ایجاد بشود. اجرای انواع گروت بر روی صفحه پایه ماشین‌آلات و موارد مشابه در نگاه نخست ساده به ‌نظر می‌رسد. اما در عمل با یک فرآیند کاملا تخصصی از نوع فعالیت‌های عمرانی مواجه هستیم. قطعا عدم آگاهی کافی و نبود تجربه مؤثر منجر به نتایج ضعیف و کاملا شکننده خواهد شد.

اجرای مناسب گروت که کیفیت برتری نیز داشته باشد، چه بر پایه گروت اپوکسی و یا گروت سیمانی باید قابلیت انتقال بار خوبی را فراهم کند و در عین ‌حال زمان بهره‌برداری سریعی داشته باشد بدین معنا که از زمان گروت ریزی تا زمان بهره برداری طولانی نباشد. برای پر کردن شکاف میان صفحه ستون فولادی و پی بتنی زیرین آن در نصب انواع تجهیزات صنعتی، نیاز به گروتی داریم که به ‌راحتی تزریق بشود و به ‌خوبی در کل فضای خالی شکاف جریان داشته باشد. برای رسیدن به چنین شرایطی عموما از قالب‌های چوبی دور تا دور صفحه پایه استفاده می‌شود و در ادامه گروت را بوسیله یک ابزار قیف مانند در فضای شکاف ایجاد شده تزریق می‌کنند. با این روش از احتمال محبوس شدن هوا درون خلل و فرج گروت‌ها جلوگیری بعمل می‌آید.

در این مقاله با مهارت‌های فنی و تجارب اجرایی گروه مقاوم‌سازی افزیر که از شرکت‌های پیشرو در تامین مصالح ترمیم بتن، مقاوم سازی سازه و گروت نظیر انواع گروت اپوکسی و گروت پلیمری است آشنا می‌شویم تا در بیانی ساده با مطرح کردن یک راهنمای کلی دورنمایی از روش اجرای نصب تجهیزات با استفاده از انواع گروت اپوکسی و گروت سیمانی بپردازیم.

بهترین روش انتخاب گروت کدام است؟

انتخاب گروت مناسب از مهمترین مراحل در اجرای چنین پروژه‌هایی است. لازم است تا مشخصه‌های فنی گروت کار شده در اطلاعات فنی تجهیزات لحاظ شده باشد. اگر اطلاعات و دیتاشیت گروت استفاده شده در پروژه بصورت کامل و با جزئیات روی محصول حک شده باشد قطعا انتخاب گروت مناسب برای پروژه مورد نظر ما آسان خواهد بود و فقط باید زمانی را به مطالعه دیتاشیت گروت مورد نظر اختصاص دهیم.

در این میان قیمت گروت اپوکسی و یا گروت سیمانی از چالش های جدی است. بعضا قیمت گروت اپوکسی فراتر از سطح انتظارات پروژه خواهد شد. اما در کل نباید شرایط قیمت خرید گروت سیمانی و حتی گروت اپوکسی باعث اختلال در نصب اصولی تجهیزات فوق سنگین بشود.

پارامترهای مهم برای انتخاب گروت مناسب دربرگیرنده نوع بار فشاری، مقدار نیروی برهم کنش، مقدار نیروی برش و میزان لرزش مجاز بین ماشین و پایه آن (میزان لرزشی که به دستگاه و کف آسیب نمی‌رساند) می باشد. قطعا نوع گروت مناسب را براساس ویژگی‌های عملکردی آن تعیین می‌کنیم. انواع گروت سیمانی بدون انقباض و گروت اپوکسی، گروت‌های مناسب نصب تجهیزات سنگین می‌باشند. بعلاوه انواع گروت‌های مقاوم در برابر انواع مواد شیمیایی و یا حرارت نیز متداول هستند.

برای نصب ماشین‌آلات و دستگاه‌هایی که موتورهای قدرتمند و سنگین دارند، ممکن است از انواع گروت اپوکسی با مشخصه‌های فنی بالا مانند تاب‌آوری بالای نیروی فشاری و ضربه‌ای بهره گرفته شود. در پروژه‌های دیگری که با محیط‌های آلوده شیمیایی سروکار داریم، استفاده از گروت‌های مقاوم در برابر حملات شیمیایی توصیه شده ‌است. در نمونه‌ای دیگر برای گروت‌ریزی ماشین‌آلاتی از قبیل ماشینلاتی از قبیل ماااممممانواع توربین‌های گازی که گرمای نهان بزرگی تولید می کنند و حرارت بالای این ماشین‌ها به شکل گسترده توزیع ‌شده و قطعا به سمت فونداسیون پایه نصب آنها سرایت می‌کند از انواع گروت با استحکام حرارتی بالا بهره گرفته می‌شود.

گروت سیمانی چیست؟ و چگونه گروت ریزی انجام می‌شود؟

گروت سیمانی از گروت‌های شناخته شده در بازار برای نصب ماشین‌آلات است، امروزه گروت‌های سیمانی با مصالح متفاوتی نسبت به آنچه در قبل از آن استفاده میشد ساخته میشود که دربرگیرنده سیمان، آب و پلیمرهایی مخصوص است. گروت سیمانی انواع گوناگون دارد که نوع تخصصی آن با توجه به شرایط فنی پروژه معین خواهد شد. انقباض زیاد از مشکلات گروت‌های سیمانی می‌باشد که امروزه با استفاده از گروت‌های پایه سیمانی غیر انقباضی موارد استفاده از آنها در گروت ریزی صفحه پایه انواع ماشین‌آلات دارای ارتعاش نیز متداول شده ‌است.

پودر سیمان عنصر اتصال‌ دهنده در گروت سیمانی است. برای ساخت گروت آب را به پودر سیمانی اضافه کرده و این دو جزء را به ‌طور کامل با هم مخلوط می‌کنند. نسبت آب به سیمان برای گروتها محدودیت‌هایی دارد و هرگز نباید میزان آب در این ترکیب سخت شونده از مقدار معینی تجاوز کند. تنها با رعایت میزان مناسب آب است که می‌توانیم از اتصال پایدار و مستحکم انواع گروت سیمانی برای نصب پایه تجهیزات اطمینان داشته‌ باشیم.

استفاده از گروت سیمانی در اتصال سیستم‌های استاتیکی و یا نزدیک به بارگذاری‌های استاتیکی متداول است. گروت سیمانی معمولا بهتر از گروت اپوکسی در نصب بارهای استاتیکی است. چرا که این گروت‌های پایه سیمانی ضریب خزش کمتری به نسبت از انواع گروت اپوکسی دارند.

معایب و محدودیت‌های گروت سیمانی چیست؟

برای اجرای گروت‌های پایه سیمانی نیاز به محدوده دمایی ایده‌آل داریم. اگر در شرایط خاصی کار می‌کنید که ممکن است دمای هوا خیلی سرد و یا خیلی گرم شود، استفاده از گروت‌های سیمانی توصیه نمی‌شود.

تماس با آب از دیگر چالش‌های کار با گروت سیمانی است. پس ‌از مخلوط شدن نهایی و عمل‌آوری گروت سیمانی هر گونه تماس با آب مجاز نمی‌باشد. هرگونه شرایط آب اضافی و حتی تماس با یک سطح مرطوب می‌تواند قابلیت‌های شیمیایی و فیزیکی گروت سیمانی را تغییر بدهد و آن را غیرقابل‌ استفاده کند.

اگر چه گروت سیمانی برای استفاده در بسیاری از کاربردهای صنعتی استحکام کافی را دارد اما نمی‌تواند نیازهای با سطح مقاومت فیزیکی بسیار بالای گروت های اپوکسی را برآورده کند. گروت سیمانی مقاومت اولیه خود را در زمان طولانی‌تری نسبت به گروت‌های اپوکسی بدست می‌آورند که از معایب بزرگ گروت‌های سیمانی است.

شرایط استفاده از گروت اپوکسی در نصب تجهیزات صنعتی چگونه باید باشد؟

برای ساخت و عمل‌آوری گروت اپوکسی از دو و یا سه جزء شامل رزین اپوکسی، سخت کننده و سنگدانه‌های ماسه‌ای و یا سنگ آسیاب شده بهره گرفته می‌شود.

در هنگام خرید گروت اپوکسی و وجود دو ویژگی منحر بفرد این گروت یعنی کسب مقاومت اولیه در کمترین زمان و همچنین روانی و جریان‌پذیری بالا باعث شده که از گروت‌های اپوکسی دو جزیی و یا گروت اپوکسی سه جزیی در بسیاری از پروژه های نصب تجهیزات استفاده شود. گروت ریزی انواع ماشین آلات صنعتی از جمله پروژه‌هایی است که در آنها اجرای گروت‌ریزی آسان، بارگذاری‌های بزرگ و ضخامت سطح مقطع کم باید رعایت شود. ویژگی جریان‌پذیری بالا به گروت‌های اپوکسی این امکان را میدهد که به ‌خوبی در تمام فضاهای زیر صفحه ستون جریان پیدا کند و قبل ‌از گیرش نهایی تمام این فضاهای خالی را پر خواهد کرد. یکی دیگر از ویژگی‌های انواع گروت اپوکسی تاب‌آوری بالادر برابر ضربه‌های متوالی و یا بارگذاری تجهیزات ارتعاشی است. این نوع گروت در مواجهه با شدیدترین بارهای دینامیکی کاملا مقاوم است و دچار خردشدگی و آسیب نمی‌شود.

عملکرد انواع گروت اپوکسی در مقابل بارهای دینامیکی خیلی بهتر از گروت های سیمانی هستند. چرا که گروت اپوکسی درجه سختی کمتری از گروت پایه سیمانی دارد. این شرایط مطلوب نصب ماشین‌های ارتعاشی می‌باشد.

معایب و محدودیت‌های گروت اپوکسی کدام است؟

گروت اپوکسی خیلی سریعتر از گروت سیمانی سخت می‌شود. در بحث کاربرد نصب سریع تجهیزات، این ویژگی یک مزیت کلیدی است. اما قطعا لازم است تا پس ‌از عمل‌آوری گروت اپوکسی سرعت‌ عمل بالایی داشته‌ باشیم تا به‌ سرعت بتوانیم گروت را در مکان مناسب با حجم مناسب اجرا کنیم. ممکن است در مراحل اجرای گروت اپوکسی نیاز به انجام کارهای تکمیلی برای جلوگیری از نصب ناهمواری صورت بگیرد.

گروت اپوکسی به‌ سادگی انواع گروت سیمانی جریان پیدا نمی‌کند. در نتیجه ممکن است نتواند شکاف‌های باریک در نصب صفحات پایه ماشین‌آلات را به ‌طور کامل پر نماید. قطعا در چنین شرایطی این گروت‌ها نمی‌توانند به مانند جریان روان گروت سیمانی مسیر شکاف‌های باریک را پیدا کنند.

نکات گروت ریزی صفحه پایه ماشین‌آلات صنعتی کدام است؟

حالا با استناد به اطلاعات کلی و آشنایی با انواع گروت می‌توانیم نوع گروت مناسب برای نصب تجهیزات مناسب با شرایط و ویژگی‌های کاملا فنی و تخصصی پروژه‌هایمان را مشخص کنیم. در مرحله بعدی روش اجرای گروت‌ریزی با استفاده از تزریق گروت مطرح است. در این مرحله اجرای دستورالعمل‌های حک شده روی محصول توسط شرکت سازنده گروت اهمیت زیادی دارد. در غیر این صورت و با اجرای ناقص و یا مغایر با دستورات سازنده، حتی باکیفیت‌ترین گروت‌ها هم نمی‌توانند کارایی مناسب و کاملا فنی داشته باشند. اگر هر گونه ابهام در انتخاب گروت و روش اجرای گروت‌ریزی در هنگام اجرای پروژه پیش آید توصیه می‌شود تا با افراد و یا شرکت‌های متخصص مانند گروه مقاوم‌سازی افزیر در تماس باشید و از مشاوره‌های لازم استفاده کنید. برای این منظور بخشی از الزامات فنی در اجرای  قابل ‌قبول گروت سیمانی و اپوکسی را مطرح می‌کنیم.

لازم است تا قبل ‌از پر کردن شکاف بین فونداسیون بتن و صفحه پایه دستگاه تمام انکر بولت‌ها نصب شوند. در ادامه باید سطح کار به ‌طور کامل آماده بشود. برای این کار و رسیدن به سطح مناسب باید به مقدار حداقل ۰٫۶ سانتی‌متر از روی سطح را با استفاده از ساینده های لایه بردار پرداخت نماییم. قبل ‌از نصب گروت، حذف هر گونه پرایمر و یا پوشش‌ دهنده سطوح روی صفحه پایه، شرایط اتصال مکانیکی بهتر را تضمین می‌کند.

فاکتورهایی مانند اختلاط مناسب، دمای کار و یا مدت زمان کارایی گروت (مدت زمانی که طول می‌کشد تا گروت مقاومت اولیه خود راکسب کند) در حین مراحل نصب بستگی به صلاحیت پیمانکار دارد. قطعا پیمانکار حرفه‌ای در رویکرد کاملا فنی و تخصصی این فاکتورهای کلیدی را تامین می‌نمایند. انجام گروت‌ریزی با اجرای گروت اضافی مخروطی‌ شکل، روش ایده‌آل‌تری است که اجازه خروج مایعات از روی پایه را می‌دهد و مانع از ایجاد شرایط سایشی خواهد شد. در عین ‌حال ایجاد لبه‌های اریب شده از خرد شدن لبه گروت در نصب پایه جلوگیری می‌کند. برخی از ملاحظات در هر پروژه‌ی نصب گروت به ‌قرار زیر هستند:

  • حداقل عمق اجرای گروت در شرایط کاملا پر شده و عاری از حباب ۵ سانتی‌متر است.
  • رعایت مقدار ویسکوزیته، سرعت جریان و زمان تنظیم اولیه گروت اهمیت زیادی دارد.
  • لازم است تا از قالب‌های محکم و ضد نشتی در حداقل ۲٫۵ سانتی‌متری بالای صفحه پایه استفاده کرده باشید.
  • باید چندین دریچه هوا برای تخلیه حباب‌های مانده در اعماق گروت تعبیه ‌شده باشد.
  • گروت را از انتهای گوشه بالایی صفحه پایه ماشین‌آلات پر نکنید.

توجه داشته باشید که هدف اصلی از اجرای گروت، استحکام ماشین‌آلات و ایجاد شرایط کاهش ارتعاش و حفظ یکپارچگی فونداسیون است. قطعا انتخاب گروت مناسب و اجرای گروت‌ریزی صحیح برای رسیدن به شرایط تراز سطح با یکپارچگی و تأمین طول عمر دستگاه اهمیت زیادی دارد. اما بعضا دیده می‌شود که مجریان امر نسبت به این مباحث تخصصی کم‌توجه هستند و نسبت به اجرای گروت‌ باکیفیت حساسیت کافی ندارند.

شرکت مقاوم‌‌سازی افزیر با داشتن کارشناسان فنی با تجربه طیف گسترده‌ای از انواع گروت اپوکسی و گروت سیمانی و گروت پلیمری را ارائه می‌کند. انواع گروت های تامین شده توسط مقاوم سازی افزیر عبارتند از:

  • گروت اپوکسی دو جزئی
  • گروت اپوکسی سه جزئی
  • گروت پایه سیمانی
  • گروت اپوکسی مقاوم شیمیایی و ضد اسید
  • گروت سیمانی تقویت شده با الیاف
  • گروت پلیمری

کارشناسان فنی این گروه، تخصص و مهارت کافی برای انتخاب مناسب گروت تا اجرای اصولی آن را دارند و می‌توانند به شما در هر مرحله از انجام چنین پروژه‌های گروت ریزی مشاوره‌های لازم را ارائه نمایند. جهت اطلاع از هزینه تامین انواع گروت اپوکسی و یا گروت سیمانی، کارفرمایان، پیمانکاران و مجریان محترم می‌توانند به وب‌سایت شرکت مقاوم‌سازی افزیر به آدرس www.afzir.com مراجعه نمایید.

توجه: این مطلب یک رپورتاژ آگهی (تبلیغات) بوده و سایت سازه پلاس هیچگونه نظر و مسئولیتی ندارد. در صورت نیاز به لینک‌های داخل متن مراجعه فرمایید.

۰ دیدگاه