انتخاب برگه

سقف متحرک بام تک

آذر ۱۲, ۱۳۹۹ | رپورتاژ آگهی

سقف متحرک بام تک

تصاویر ابر سازه جهان بزرگترین سقف متحرک دنیا

سقف متحرک یک سازه کم‌ نظیر برای استفاده بهتر از فضا است. این سقف‌ها مدتی هست که در ایران رایج شده‌اند. در این متن به بررسی عجیب‌ترین و بزرگترین سقف‌های متحرک جهان می‌پردازیم.

بزرگ ترین سقف متحرک دنیا

امروزه با پیشرفت تکنولوژی، استفاده از وسایل چند منظوره مانند سقف متحرک، رواج بیشتری پیدا کرده است. استفاده از این نوع وسیله‌ها برای مصرف کننده صرفه اقتصادی دارد و نیازهای  مختلفی را برطرف می‌کند. سقف متحرک از جدیدترین و به روزترین سازه‌های سقفی است؛ که در انواع شیشه ‌ای، پارچه‎ ای و آلومینیومی تولید می‌شود؛ این سقف‌ها قابلیت بسته شدن در هر زمانی را دارند.

سقف متحرک یک عایق بینظیر در برابر شرایط آب‌وهوایی گوناگون است که از ورود سرما به محیط داخلی جلوگیری کرده و یا در روزهای گرم تابستان مانع از تابش مستقیم آفتاب می‌شوند. انعطاف پذیری در طراحی این سازه باعث شده تا قابلیت نصب در هر فضایی را داشته باشد.

کاربرد سقف متحرک در ابعاد بزرگ

از سقف‌های متحرک غول‌پیکر در ساخت ورزشگاه‌ها، استخرها، اماکن تاریخی، مراکز فروش و رستوران‌ها استفاده می‌شود.

بزرگترین سقف های متحرک دنیا چه ویژگی دارند؟

در حال حاضر در بسیاری از مکان‌های ورزشی و تفریحی از سقف های متحرک استفاده شده است؛ زمان و هزینه‌ی زیادی برای ساخت این نوع سازه، در متراژ بزرگ صرف می‌شود و همین نکته باعث اهمیت مقدار مقاومت سقف، ماندگاری و طراحی آن در زمان خرید می‌شود.

با آنکه مقاومت پارچه‌های PVC سقف های متحرک بالاست با این حال سقف های شیشه‌ای و آلومینیومی بیش از نمونه‌ی پارچه ای آن، برای نصب در مکان‌های بزرگ، استفاده می‌شود.

بزرگ‌ترین سقف های متحرک دنیا

سقف متحرک ورزشگاه دالاس کابویز

ورزشگاه دالاس کابویز بزرگ‌ترین ورزشگاه دارای سقف متحرک است؛ این ورزشگاه در ایالت تگزاس بوده و یک مکان مهم برای برگزاری مسابقات ورزشی از جمله راگبی است. ساختن این سقف حدودا چهار سال (۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳) طول کشید. سقف متحرک این ورزشگاه از جنس آلومینیوم سبک و پنل‌های آن کشویی است؛ استفاده از فناوری نانوتکنولوژی در ساخت این پنل‌ها موجب شده تا دیگر نیازی به نظافت و غبارگیری نداشته باشد، همچنین مقامت آن‌ها در برابر آفتاب و بارندگی‌های شدید بسیار زیاد است.

این سازه دارای سیستم اتوماتیک خودکار بوده و در هنگام بارش،  با سنسورهایی که در آن‌ها نصب شده، به صورت خودکار بسته می‌شوند. این سقف به اندازه‌ای بزرگ است که باز و بسته شدن آن ۱۲ دقیقه طول می‌کشد؛ این زمان برای سازه‌ای با بیش از ۶۰هزار متر مربع مصاحب بسیار کوتاه است.

سقف متحرک ورزشگاه مرسدس بنز

این سقف متحرک برقی یکی از جذاب‌ترین سقف‌های متحرکی است که تا به حال ساخته شده‌؛ ویژگی منحصر به فرد این سازه، طراحی در نوع باز و بسته شدن آن است؛ این سقف متحرک مشابه دیافراگم دوربین طراحی شده و به همان شکل باز و بسته می‌شود.

برای تهیه آن از ماده‌ای نیمه شفاف ETFE استفاده شده است؛ این ماده یک پلاسیک شفاف تفلونی است که از آن در تهیه مصالح ساختمانی به جای شیشه و سایر متریال استفاده می‌شود.

این سقف به دلیل شفافیتی که دارد به کاهش مصرف انرژی برق در طول روز کمک می‌کند. تولید، طراحی و نصب این سقف به دلیل استفاده از ETFE مقرون به صرفه بوده و طول عمر آن زیاد است؛ سطح لغزنده این سقف از جمع شدن گرد و غبار جلوگیری می‌کند؛ بسیاری از پروژه‌های عظیم مثل سقف‌‌های متحرک ورزشگاه‌ها با استفاده از این ماده ساخته می‌شوند.

سقف متحرک استادیوم مرسدس بنز یکی از زیباترین سقف‌های متحرک دنیا است. این ورزشگاه یکی از مدرن‌ترین ورزشگاه‌های جهان است و برای ساخت آن ۱٫۶ میلیارد دلار هزینه شده است.

سقف متحرک سالن آمفی تئاتر ورونا

این سالن آمفی تئاتر واقع در ایتالیا است و یکی از قدیمی‌ترین سازه‌های ایتالیایی است؛ استفاده از سقف متحرک پارچه ای در این سازه برای حفظ آن از آسیب‌های طبیعی است. برای ساخت این سقف متحرک از پارچه‌های ظریف و مقاوم PVC استفاده شده است.

از بین ۸۷ طرح پیشنهادی برای سقف این سالن، شرکت آلمانیGMP Architected موفق به اجرای طرح خود شد. این سقف مجهز به سنسورهای حساس به شرایط آب‌وهوایی است و به صورت خودکار در شرایط نامناسب بسته می‌شود و به صورت ریلی حرکت می‌کند؛ در طراحی این سازه کابل‌هایی استفاده شده که موجب اتصال  پنل‌های پارچه به یک‌دیگر می‌شود؛ این کابل به افزایش سرعت و آسانی در باز و بسته شدن سقف، کمک می‌کند.

کابل های استفاده شده در این سازه به هیچ عنوان قابل رویت نیست و به همین دلیل زیبایی سازه را حفظ کرده است.

سقف متحرک ورزشگاه سنگاپور

ساخت سقف این ورزشگاه در سال ۲۰۱۱ آغاز شده و در سال ۲۰۱۴ به پایان رسید. مساحت این ورزشگاه حدود ۳۲ هکتار و مکانی برای تجمع بیش از ۵۵,۰۰۰ نفر است.

سقف متحرک ورزشگاه سنگاپور از پنل های نازک اما مقاوم فولادی ساخته شده؛ مساحت این سقف بیش از ۲۰,۰۰۰ متر مربع بوده؛ و برای حفظ نور محیط، در دو طرف سازه، لامپ‌های LED کار گذاشته شده است. در زمان استفاده از حالت تهویه این سازه می‌توان از تابش نور مستقیم در امان ماند و در عین حال در مصرف انرژی (به دلیل عدم استفاده از خنک کننده) صرفه جویی کرد.

سقف متحرک دیرا مال امارات

دیرا مال یک مرکز خرید بسیار لوکس و زیبا در دبی است؛ سقف متحرک طراحی شده برای این سازه کاملا شیشه‌ای و نانو بوده. طول این سقف متحرک شیشه‌ای نزدیک به ۵۲۰ متر مربع است.

در طراحی شیشه‌های این سقف از لامپ‌های LED برای حفظ نور در شب استفاده شده است.

 در حال حاضر می‌توان استفاده از سقف های متحرک در بسیاری از مکان های مشهور دنیا مشاهده کرد. زیبایی، استحکام و انعطاف پذیری این سقف برای انجام طراحی‌های گوناگون و چشمگیر از مواردی است که توجه افراد را به استفاده از این سازه ترغیب کرده است.

بام تک بزرگترین شرکت در زمینه‌ی تولید سقف‌ های متحرک در ایران است؛ این شرکت با تکیه بر بیش از ۱۰ سال تجربه خود، آماده طراحی و اجرای انواع سقف های آلومینیومی، شیشه‌ای و پارچه‌ای در هر فضایی است.

توجه: این مطلب یک رپورتاژ آگهی (تبلیغات) بوده و سایت سازه پلاس هیچگونه نظر و مسئولیتی ندارد. در صورت نیاز به لینک‌های داخل متن مراجعه فرمایید.

۰ دیدگاه