انتخاب برگه

قیمت ورق سیاه از کارخانه تا عرضه در بازار

خرداد ۱۰, ۱۴۰۲ | رپورتاژ آگهی

ورق سیاه

ورق سیاه گستره کاربرد وسیعی را در صنایع مختلف به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم به خود اختصاص داده است. این ورق نه تنها برای تولید در صنایع بزرگی همچون خودروسازی استفاده می‌شود بلکه به عنوان ماده اولیه ساخت مقاطع فولادی نیز کاربرد دارد. بنابراین قیمت ورق سیاه برروی قیمت پروفیل فولادی نیز تاثیر داشته و پایه و اساس تعیین قیمت در صنایع بزرگ محسوب می‌شود. ورق سیاه محصول نورد گرم بوده و ظاهری مات دارد از این رو نامگذاری این محصول براساس ظاهر آن صورت گرفته است. در ادامه شما را با انواع ورق سیاه موجود در بازار و نحوه قیمت‌گذاری آن آشنا خواهیم کرد.

ورق سیاه یا ورق نوردی

به طورکلی به ورق‌های تولیدشده از فرآیند نورد گرم که در دماهای بالا ساخته شده و ظاهری مات دارند ورق سیاه گفته می‌شود. در سطح خارجی این ورق‌ها آثاری از اکسیداسیون مشاهده شده و دارای سطح خشن و تیره هستند. این محصولات برخلاف ورق گالوانیزه و روغنی بوده و کاربرد متفاوتی نیز دارند. بنابراین می‌توان گفت ورق سیاه سطح ضعیف‌تر و دقت ابعادی کمتری نسبت به ورق روغنی دارد و عموما در کاربردهایی که ظاهر کم اهمیت است استفاده می‌شود. این محصول به عنوان ماده اولیه برای تولید قطعات صنعتی و ساختمانی استفاده شده و در گریدهای مختلفی به بازار عرضه می‌شود. در ادامه به بررسی انواع ورق سیاه موجود در بازار می‌پردازیم.

انواع ورق سیاه موجود در بازار

ورق سیاه گستره وسیعی از ابعاد و ضخامت‌های مختلف را دربرگرفته و در انواع مختلفی به بازار عرضه می‌شود. به‌طور کلی ورق سیاه از لحاظ آنالیز شیمیایی در دو نوع st37 و st52 تولید شده که هریک کاربرد و مشخصات متفاوتی دارند. عدد نشان داده شده پس از عبارت st میزان سختی ورق را بیان می‌کند. نوع st37 که با نام ورق سیاه معمولی نیز شناخته می‌شود درصد کربن کمتری داشته و نسبت به نوع st52 سختی کمتری نیز دارد. از این محصول عموما در ساخت‌وساز استفاده می‌شود. ورق نوع st52 با عنوان ورق سیاه صنعتی شهرت داشته و سختی بالاتری دارد. همانطور که از نام این محصول مشخص است عمده کاربرد آن در صنایع بزرگ خواهد بود. ورق‌های سیاه از لحاظ ظاهر نیز به دونوع ورق رول شده یا کویل و ورق فابریک یا شیت دسته‌بندی می‌شوند. نوع رول شده دارای ضخامت ۱۵-۱.۵ میلی‌متر بوده و در اندازه‌های ۱۰۰، ۱۲۵، ۱۵۰ و ۲۰۰ سانتی‌متر تولید می‌شوند. نوع فابریک نیز دارای ضخامت ۱۵ به بالا بوده و ابعاد متفاوتی دارد. قیمت ورق سیاه براساس شکل، کاربرد، ضخامت و ابعاد بایکدیگر متفاوت خواهدبود.

قیمت ورق سیاه

قیمت ورق سیاه

قیمت ورق سیاه با توجه به کاربرد، گرید و کارخانه تعیین و به مشتری اعلام می‌شود. ورق‌های سیاه اکثرا در صنایع ساختمان‌سازی کاربرد دارند. ورق آهن سیاه به دلیل درصد کربن بالا در صنایع سنگین نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. به دلیل اهمیت این محصول توصیه می‌شود با توجه به کاربرد موردنظر، گرید ورق سیاه مناسب را انتخاب نمایید و پس از تحقیق در خصوص کارخانه‌های تولیدکننده، نسبت به خرید محصول مناسب با کار خود اقدام کنید. پیش از خرید این محصول بهتر است کاربرد موردنظر خود را بررسی کرده و باتوجه به خصوصیات انواع ورق سیاه، بهترین محصول را انتخاب کنید. برای مثال در برخی از شرایط که به کیفیت و دقت ابعادی بالا نیاز دارید، ورق روغنی انتخاب مطمئن‌تری خواهدبود. بنابراین مطالعه دقیق خصوصیات ورق سیاه پیش از اقدام به خرید ضروری است.

عوامل تعیین‌کننده قیمت ورق آهن سیاه

متاسفانه به دلیل نوسانات نرخ ارز روزانه شاهد تغییرات زیادی در قیمت ورق آهن سیاه کارخانجات مختلف هستیم. به دلیل کاربرد این محصول در صنایعی همچون خودروسازی، افزایش قیمت ورق سیاه تاثیر زیادی بر اقتصاد کشور خواهد داشت. عوامل متعددی می‌تواند قیمت ورق سیاه را تعیین کند. باید اشاره کرد که این ورق‌ها با روش‌های مختلفی تولید می‌شوند، روش‌های مختلف تولید، شرایط متفاوتی را رقم می‌زند که هر یک هزینه‌های خاص مربوط به خود را دارند. پس یکی از این عوامل روش تولید است. قیمت اسلب که از مواد اولیه تولید ورق نوردی یا نورد گرم است، می‌تواند تعیین کننده قیمت نهایی این کالا باشد. همچنین میزان عرضه و تقاضا در بازار و بورس کالا نیز تاثیر مستقیمی بر نرخ این محصول خواهدداشت. ازدیگر پارامترهای موثر بر قیمت ورق سیاه می‌توان به تورم، نوسانات سیاسی و هزینه‌های حمل و نقل اشاره کرد. عواملی همچون ضخامت و ابعاد نیز بر قیمت این محصول تاثیرگذار هستند. برای مثال قیمت ورق سیاه ۲ میل نسبت به قیمت ورق سیاه ۱ میل به دلیل افزایش ضخامت، بیشتر خواهدبود.

قیمت ورق آهن سیاه

علت تفاوت قیمت ورق سیاه کارخانه‌های تولیدکننده

ورق سیاه در کارخانجات مختلف براساس تجهیزات، روش و استانداردهای مختلفی تولید می‌شوند. بنابراین کیفیت محصول نهایی در برندهای مختلف داخلی ممکن است با یکدیگر تفاوت داشته باشد. همچنین در برخی از کارخانجات محصول پس از تولید به آزمایشگاه کنترل کیفی فرستاده شده و کیفیت نهایی آن بازبینی می‌شود. تمامی این موارد می‌تواند در قیمت ورق سیاه و کیفیت نهایی آن تاثیر داشته باشد. مشتریان لازم است پیش از خرید برندهای موردنظر خود را علاوه بر قیمت، از نظر کیفیت، روش تولید و استانداردهای مورداستفاده نیز مقایسه کنند. به دلیل کاربرد حیاتی این محصول، کیفیت آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

خرید ورق سیاه

پس از بررسی عواملی مانند قیمت، مشخصات، انواع و برندهای تولید ورق سیاه، لازم است با روش‌های خرید این محصول نیز آشنا شوید. مراجع زیادی برای خرید ورق سیاه وجود داشته و این امر هرچند موجب راحتی بیشتر خریداران شده ولی در برخی موارد سبب سردرگمی آن‌ها نیز می‌شود. توصیه می‌شود ورق سیاه را تنها از نمایندگی‌های معتبر فروش کارخانجات خریداری کنید. همچنین راه‌های دیگری اعم از خرید مستقیم از کارخانه و یا خرید از بورس نیز در دسترس شما بوده که هریک مزایا و معایب خود را دارند. توصیه می‌شود درهنگام دریافت کالا از اصالت ورق سیاه خریداری شده اطمینان یابید.

توجه: این مطلب یک رپورتاژ آگهی (تبلیغات) بوده و سایت سازه پلاس هیچگونه نظر و مسئولیتی ندارد. در صورت نیاز به لینک‌های داخل متن مراجعه فرمایید.

۰ دیدگاه