انتخاب برگه

مقایسه تیرچه پیش‌ تنیده با تیرچه کرومیت و خرپایی

مرداد ۲۳, ۱۴۰۱ | رپورتاژ آگهی

امروزه تیرچه‌های پیش‌ تنیده مانند تیرچه‌های کرومیت و خرپایی متداول شده و در موارد بسیاری مورد استفاده قرار می‌‌گیرد. باید توجه داشته باشید به‌علت صرفه‌جویی در مصالح ساختمانی در بسیاری از موارد از تیرچه‌های پیش‌تنیده استفاده می‌شود.

امروزه تیرچه‌های پیش‌ تنیده با برتری‌هایی که دارند بیش‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین قیمت بسیار مناسب این تیرچه‌ها نسبت به باقی تیرچه‌ها سبب شده بسیاری از معماران و مهندسان بیش‌تر از این تیرچه‌ها استفاده کنند.

مقاومت تیرچه‌های پیش‌ تنیده

از لحاظ مقاومت، تیرچه پیش‌ تنیده با تیرچه‌های کرومیت و خرپایی برابری می‌کند اما تفاوت‌ این تیرچه‌ها با سایر تیرچه‌ها وجود جک در زیر میلگرد هاست. همچنین باید توجه داشته باشید تیرچه‌های پیش‌تنیده کاملا بتنی بوده و به همین جهت مناسب است در بتن‌ریزی سقف از این تیرچه‌ها استفاده شود.

مقایسه تیرچه پیش تنیده با تیرچه کرمیت و تیرچه خرپائی

اجرای تیرچه‌های پیش‌ تنیده

تیرچه پیش تنیده همانند تیرچه‌های خرپایی و کرومیت اجرا می‌شوند، اما در این اجرا تیرچه ممان منفی حذف شده و از هر طرف مقدار ۲۰ سانتی‌متر داخل تیر اصلی قرار می‌گیرد. باید توجه داشته باشید استفاده از تیرچه‌های پیش‌ تنیده علاوه‌بر افزایش مقاومت سازه در بسیاری از هزینه‌ها نیز به‌صرفه است.

اجزای تشکیل دهنده تیرچه خرپایی

وزن مرده وارد شده بر سازه توسط میلگرد‌های زیرین‌ تحمل می‌شود همچنین این تیرچه باید تحمل وزن ناشی از حمل و نقل را نیز تحمل کند. علاوه‌بر این موارد تحمل وزن مرده و زنده وارد شده بر سازه نیز به عهده این تیرچه‌ها است.

محصولات فولادی گرم نورد شده به‌ شکل ساده یا آجدار در کلاف قرار داده می‌شوند و باید توجه داشته باشید همان برجستگی‌هایی که به صورت عرضی و طولی روی سطح میلگرد کشیده می‌شوند آج نام دارد.

مقایسه تیرچه پیش تنیده با تیرچه کرمیت و تیرچه خرپائی

تیرچه کرومیت یا فلزی

تیرچه فلزی یا همان تیرچه کرومیت از یک عدد نبشی در بال فوقانی، تسمه فولادی و میلگرد ۱۰ یا ۱۲ به‌صورت حالت زیگزاگ به تیرچه متصل می شود. باید توجه داشته باشید در سازه‌هایی که وزن بالایی دارند از میلگرد بیش‌تری استفاده می‌کنند، همچنین در تیرچه‌هایی که طول آن از ۶/۵ متر بیش‌تر است از میلگردهای زیگزاگی تقویتی استفاده می‌شود.

تیرچه‌های کرومیت به تنهایی قادر به ایستادن در زیر سطح بوده و احتیاجی به شمع‌بندی نیست در نتیجه استفاده از این تیرچه‌ها سبب افزایش سرعت اجرای سقف می‌شود.

مقایسه تیرچه پیش تنیده با تیرچه کرمیت و تیرچه خرپائی

ساخت و اجرای تیرچه پیش‌ تنیده

باید توجه داشته باشید برتری تیرچه‌های پیش‌ تنیده نسبت به تیرچه‌های کرومیت و خرپایی مشخص شده و سطح مقطع این تیرچه به شکل سپر ساخته می‌شود. به همین دلیل این تیرچه‌ها مقاومت و استقامت زیادی دارند.

باید توجه داشته باشید قسمت زیرین این سازه باید کم‌تر از ۱۰ سانتی‌متر پهنا داشته باشد و حداقل ۴ سانتی‌متر جهت ارتفاع پاشنه مورد نیاز است و در نهایت بلوک‌ها در فاصله‌ی ۲ سانتی‌متری از هم قرار می‌گیرند.

باید توجه داشته باشید ارتفاع تیرچه باید به‌گونه باشد که وزن مرده و زنده را به‌طور کامل تحمل کند و به‌طور معمول این تیرچه در ارتفاع ۱۳ تا ۱۵ سانتی‌متری قرار دارد.

جهت اتصال مناسب با بتن، بتن‌ریزی در سطح بالایی تیرچه و تمام برجستگی‌های آن انجام می‌شود. جهت آزمایش مقاومت فشاری بتن‌های تیرچه در طول ۲۸ روز، مقدار فشار وارده نباید از ۳۵۰ کیلوگرم بر سانتی متر‌مربع و دو برابر فشار زیرین بیش‌تر باشد.

بتن‌ریزی باید بالای سیم‌های تیرچه نیز انجام شود و فاصله رشته‌های سیم باید به اندازه بزرگ‌ترین دانه سنگی بتن باشد و سیم‌های تیرچه باید به شکلی چیده شوند که فشار زیرین تیرچه پیش‌ تنیده نسبت به فشار فوقانی بیش‌تر باشد.

کلام پایانی

ما در مطالب این صفحه درباره مقایسه تیرچه پیش‌ تنیده با تیرچه کرومیت و خرپایی صحبت کردیم و امیدواریم مطالب ارائه شده این صفحه برای شما همراهان گرامی مفید باشد.

توجه: این مطلب یک رپورتاژ آگهی (تبلیغات) بوده و سایت سازه پلاس هیچگونه نظر و مسئولیتی ندارد. در صورت نیاز به لینک‌های داخل متن مراجعه فرمایید.

۰ دیدگاه