انتخاب برگه

کلبه سوئیسی، ترند ویلاسازی در شمال

بهمن ۲۱, ۱۴۰۱ | ویلا سازی | ۰ دیدگاه

 ساخت کلبه چوبی

کلبه سوئیسی
کلبه سوئیسی

کلبه چوبی یکی از سازه‌های بسیار جذاب است که در ساخت آن به استفاده از مصالح چوبی متکی هستیم. این نمونه کلبه‌ ها به دلیل زیبایی ظاهری و ویژگی‌های منحصربه‌فرد طرفداران زیادی دارند. یکی از مهم‌ترین مزایایی که ساخت کلبه چوبی را به انتخابی ایده‌آل تبدیل کرده، امنیت بسیار بالای آن است. برای افزایش کیفیت بنا علاوه بر طراحی حرفه‌ای، استفاده از مصالح باکیفیت ضروری است. زندگی در این نوع کلبه‌ها بسیار لذت‌بخش است. امکان ساخت آنها در حیاط خانه، باغ، پشت‌بام، جنگل، کنار دریا و هر نقطه دیگری از طبیعت وجود دارد. اگر شما نیز به این نمونه بناها علاقه دارید، برای آشنایی با نحوه ساخت و هزینه مصالح با ما همراه باشید.

ویژگی‌های منحصربه‌فرد کلبه‌های چوبی

برای افرادی که زندگی و تفریح در طبیعت را دوست دارند، کلبه‌ های چوبی حس و حال بی‌نظیری دارد. مطمئن باشید زندگی در این کلبه‌ ها قابل‌مقایسه با زندگی شهری و آپارتمان‌نشینی نیست. می‌توانید سبک جدیدی از زندگی را تجربه کنید. طراحی این کلبه‌ها به‌صورت کاملا مدرن انجام می‌شود. مصالح اصلی برای ساخت آنها چوب درختانی است که در مناطق سردسیری رشد کرده‌اند. شاید بپرسید دلیل استفاده از این چوب‌ها چیست؟ پاسخ بسیار ساده است. درختانی که در مناطق سردسیری رشد می‌کنند چگالی بالایی داشته و بافت بسیار ایده‌آلی دارند. کیفیت آنها در مقایسه با چوب‌های معمولی بالاتر است. مهم‌تر از همه، این نمونه چوب‌ها از طول عمر بالایی برخوردار هستند.

همان‌طور که در مقدمه بیان کردیم ویژگی‌های خاص کلبه‌ های چوبی سبب شده این نوع ساختمان‌ها با استقبال بیشتری مواجه شوند. مهم‌ترین ویژگی‌های این کلبه ها عبارتند از:

  •  وزن بسیار سبکی داشته و مقاومت بالایی در برابر زلزله دارند.
  •  سرعت ساخت کلبه چوبی در مقایسه با سایر بناها بالاتر است و چشم‌اندازی بسیار زیبا ایجاد می‌کند.
  • عایق بسیار مناسبی برای صوت هستند و استفاده از چوب سبب افزایش طول عمر ساختمان می‌شود.
  • این نمونه کلبه‌ها با شرایط آب و هوایی مختلف سازگاری بالایی دارند.
  • استفاده از چوب در ساخت کلبه سبب کاهش تاثیرات منفی میدان مغاطیسی بر ساکنان می‌شود.
  • هزینه ساخت آن در مقایسه با سایر بناها کمتر است.
  •  سازگاری بالایی با محیط زیست داشته و محیط زندگی سالمی برای شما ایجاد می‌کند.

مراحل مختلف ساخت کلبه چوبی

کلبه سوئیسی
کلبه سوئیسی

کلبه‌های چوبی، حاصل پشت سر گذاشتن چندین مرحله مختلف هستند. در ساخت این نمونه کلبه‌ها مانند سایر بناها باید مجموعه‌ای از عوامل را کنار هم قرار دهید. مهم‌ترین مراحل ساخت کلبه‌های چوبی شامل موارد زیر است:

•    دریافت مجوز ساخت

برای اینکه بتوانید کلبه‌ ای بسیار زیبا مطابق با استانداردهای بین‌المللی و با مصالح باکیفیت بسازید، در گام اول باید مجوز ساخت دریافت کنید. دریافت مجوز مربوط به آب، برق، گاز، تلفن و… جزو نیازهای ابتدایی ساختمان است.
•    طراحی نقشه

دومین عاملی که برای ساخت کلبه‌ ها اهمیت دارد، مرحله طراحی نقشه است. برای ساخت کلبه چوبی مانند سایر ساختمان‌ها باید تمام استانداردها و اصول معماری رعایت شود. جالب است بدانید که مهم‌ترین مرحله در ساخت هر بنا مرحله طراحی است. پس از انجام این مرحله باید محاسبات را به‌صورت دقیق انجام دهید.

•    استاندارد سازی

پس از اینکه نقشه بنا تایید شد، نوبت به مرحله تایید کیفیت مراحل ساخت می‌رسد. محاسبات باید به دقت انجام شود. پس از آن می‌توان مرحله تولید را آغاز کرد.

•    پی‌ریزی

پس از انجام مراحل فوق، باید مانند سایر پروژه‌های ساختمانی مرحله پی‌ریزی را انجام دهید. برای اطمینان از مقاومت سازه و ساخت اصولی آن باید در انتخاب مصالح با دقت عمل کنید. ابتدا محل دقیق ساخت کلبه را تعیین کرده و با حفر زمین مرحله پی‌ریزی را انجام دهید. فراموش نکنید مرحله پی‌ریزی در ساخت کلبه چوبی اهمیت بالایی دارد و باید توسط متخصصین انجام شود.

 •    تعیین چارچوب

این مرحله با استفاده از چوب‌های مخصوص انجام می‌شود. بهتر است بر انتخاب چوب‌های مقاوم متمرکز شوید. زیرا رابطه‌ای مستقیم بین مقاومت چوب‌ها، استحکام کلبه و افزایش کیفیت عایق‌بندی وجود دارد.

•    ساخت کلبه

کلبه سوئیسی
کلبه سوئیسی

یکی دیگر از مراحل مهم در ساخت انواع مختلف کلبه‌ها، انتخاب الوار از چوب‌هایی است که برای ساخت سازه‌های چوبی مناسب هستند. اگر الوارها به روشی درست فرآوری نشوند، فاقد استانداردهای لازم خواهند بود. در نتیجه، ایمنی و کیفیت آنها افت می‌کند. الوارهایی مناسب هستند که مرحله خشک‌سازی آنها در کارخانه‌ها چوب‌بری انجام شده باشد. فراموش نکنید اصلاح حرارتی برای افزایش مقاومت الوارها ضروری است.

اصلاح حرارتی الوارها، خاصیت آبگریزی آنها را افزایش داده و چوب‌ها نسبت به آب و سایر مایعات نفوذناپذیر می‌شوند. با این فناوری دغدغه‌ای درباره ساخت کلبه‌ های جنگی در نواحی شمال و مرطوب کشور نخواهید داشت. علاوه بر این، می‌توانید از این الوارها برای محیط‌های مرطوب مانند حمام و دستشویی نیز استفاده کنید. در اثر گرما و رطوبت الوارهای اصلاح شده به پدیده تاب خوردگی یا تغییر شکل دچار نمی‌شوند. مرحله اشباع الوار نیز از طریق ورود مواد شیمایی به چوب‌ها یا قرار دادن آنها در محیط خلا مانع از پوسیدگی، حمله قارچ‌ها یا حشرات به چوب خواهد شد.

•    نصب

در این مرحله از ساخت کلبه چوبی باید الوارها را مطابق با نقشه برش داده و به حالت استاندارد به یکدیگر متصل کنید. برای اطمینان از اینکه هر یک از الوارها به درستی در جای خود قرار می‌گیرند هر یک از آنها را کدگذاری کنید. سپس، قسمت‌های آماده را به محل ساخت کلبه منتقل کرد و اقدامات لازم برای نصب را انجام دهید.

هزینه ساخت کلبه چوبی در باغ

مطمئنا کلبه شما را به یاد تعطیلات دنج و زندگی در یک محیط بکر یا روستایی می‌اندازد. در گذشته این نوع بناها معمولا به‌عنوان خانه‌های کارگری ساخته می‌شدند. در نواحی شمالی کشور این نمونه کلبه‌ها محبوبیت بیشتری دارند. اگر شما تصمیم گرفته‌اید در محوطه داخلی باغ خود کلبه‌ای بسیار زیبا بسازید و دغدغه اصلی شما هزینه ساخت کلبه چوبی است. باید بدانید که با توجه به مساحت و نقشه کلبه، هزینه ساخت آن متفاوت خواهد بود. برای ساخت کلبه‌ها طرح یکسان یا اندازه معینی وجود ندارد.

بنابراین، می‌توانید با توجه به متراژ باغ و سلیقه خود مساحت و طرح مناسب را انتخاب کنید. اما توجه داشته باشید که افزایش متراژ کلبه و نوع طراحی آن نقش موثری در افزایش هزینه ساخت دارد. کلبه‌ها معمولا به دو صورت سنتی یا سفارشی ساخته می‌شوند. در روش سنتی، با استفاده از نقشه‌های موجود و حضور مهندس ناظر کلبه در محل تعیین‌شده احداث می‌شود. اما در روش سفارشی، کلبه مدولار یا آماده بر اساس طرح‌هایی معین ساخته و در بهترین مکان مناسب احداث می‌شود. هزینه ساخت کلبه‌های پیش ساخته ارزان‌تر و مدت زمان احداث آن کوتاه‌تر است. اما فضای زیادی برای سفارشی سازی آن نیاز خواهید داشت.

 عوامل موثر در تعیین قیمت نهایی ساخت کلبه

علیرغم تفاوت در مساحت و نحوه ساخت کلبه، مسیر ساخت همه آنها کاملا مشابه است. به همین دلیل عوامل موثر در هزینه نهایی ساخت کلبه چوبی در حالت سنتی و سفارشی کاملا مشابه بوده و شامل مراحل زیر است:

برنامه‌ریزی برای ساخت کلبه چوبی

اولین عامل که در محاسبه هزینه ساخت موثر است، برنامه‌ریزی است. این مرحله پیش از ساخت کلبه انجام می‌شود و برای نهایی کردن نفشه باید از یک معمار یا مهندس سازه کمک بگیرید. با توجه به موقعیت احداث کلبه باید برای کسب اطلاعات در مورد شرایط خاک و نوع فونداسیون با مهندس سازه مشورت کنید. در این مرحله نیز می‌توانید از طرح‌های آماده یا سفارشی استفاده کنید. سایت، مصالح و چیدمان نیز در محاسبه هزینه تاثیر دارد.

بنیاد کلبه

ساخت هر کلبه جدید با استفاده از یک بنیاد شروع می‌شود. این قسمت وزن کل ساختمان را تحمل می‌کند. مسئولیت اطمینان از سلامت کل بنا بر عهده بنیاد کلبه است. اغلب کلبه‌ها روی یک پایه دال ساخته می‌شوند. با این حال، شما می‌توانید در ساخت این نمونه بناها از یک فضای خزنده یا زیرزمینی کمک بگیرید. نوع فونداسیون بر اساس موقعیت کلبه تعیین می‌شود. در ساخت کلبه‌هایی که در مناطق روستایی یا کنار ساحل احداث می‌شوند استفاده از پایه‌های دال کاربرد بیشتری دارد.

مرحله کادربندی

کلبه‌ ها از هر ماده‌ای که ساخته شوند کادربندی در افزایش نما و زیبایی آنها موثر است. قالب‌های چوبی، بتنی، فلزی و خاکی مهم‌ترین قالب‌های به‌کار رفته در ساخت کلبه‌ها هستند. با این حال، به دلیل افزایش استقبال از ساخت کلبه چوبی، قالب‌های ساخت شده از الوار پرکاربردترین کادرها محسوب می‌شوند. در حالت کلی اسکلت کلبه شامل دیوارهای داخلی، دیوارهای خارجی، طبقات و سقف است. در گام اول، کادربندی کلبه تکمیل می‌شود. صرف نظر از مصالح اصلی در احداث کلبه، ابتدا باید قاب بالا رود. تنها در چنین حالتی است که کادر می‌تواند از ساختار نهایی کلبه پشتیبانی کند.

لوله‌کشی، برق و تهویه

برای محاسبه هزینه ساخت کلبه باید مرحله نصب لوله‌کشی، اجرای سیستم برق و تهویه را به سایر مخارج اضافه کنید. این مرحله پس از کادربندی انجام شده و شامل اجرای لوله‌کشی، سیم‌کشی اتاق‌ها، خشن کردن پریزها، کلیدها و سایر لوازم برقی است. اجرای لوله‌کشی برای سیستم‌های بویلر، کانال‌های هوای گرم اجباری و تهویه مطبوع در این مرحله است. اگر علاقه دارید در کلبه خود یک شومینه زیبا داشته باشید، باید اقدامات لازم برای نصب آن را در این مرحله انجام دهید.

تکمیل نمای بیرونی

این مرحله شامل عایق‌بندی و بسته‌بندی روکش‌ها برای افزایش استحکام ساختمان است. پس از انجام این مراحل، پوشش نهایی ساختمان نصب خواهد شد. برای پوشاندن کلبه‌ها می‌توانید از سیمان الیافی، آجری، سایدینگ چوبی، گچ بری یا الوار استفاده کرد. بهتر است که در ساخت کلبه چوبی، استفاده از سقف‌های توفال آسفالتی را در اولویت قرار دهید. با این حال، کاهگل، سنگ با سدر نیز در ساخت سقف کاربرد دارند. در برخی موارد، برای افزایش استحکام و مقاومت سقف‌ها می‌توانید سقف‌های فلزی را جایگزین کنید. برای اتمام نمای بیرونی باید پنجره‌ها، ایوان‌ها، درهای بالکن، رواق و سایر بخش‌ها را اضافه کنید.

تکمیل نمای داخلی

این مرحله شامل عایق‌کاری، اجرای کف‌پوش، تیغه‌ها و سقف است. در این مرحله از ساخت کلبه چوبی ترمیم درها، نصب کابینت‌ها، کمدها، قالب‌گیری، نقاشی دیوارها و نصب سایر لوازم برقی انجام خواهد شد. برای تکمیل این مرحله می‌توان با توجه به سلیقه از مصالح سبک یا سنگین استفاده کرد. بسته به تعداد کابینت‌ها، نوع کفپوش‌ها، سبک آشپزخانه و .. هزینه این مرحله متفاوت است.

 معرفی مراحل ساخت کلبه سوئیسی

کلبه‌ های سوئیسی برخلاف ظاهر مدرن، شما را به یاد کلبه‌ های روستایی و کلاسیک می‌اندازند. مطمئنا با ساخت کلبه چوبی به سبک سوئیسی در باغ، ویلا یا مناطق جنگلی می‌توانید حس نشاط و آرامش را برای خود و عزیزانتان به ارمغان آورید. متراژ کم و هزینه ساخت نسبتا پایین سبب شده که برای تمام افراد امکان ساخت این نمونه کلبه فراهم باشد. ساخت این نمونه کلبه‌ها دقیقا مشابه ساخت ساختمان‌های معمولی است و هیچ پیچیدگی خاصی ندارد. برای اینکه بتوانید یک کلبه سوئیسی بسازید در گام اول باید مکانی مناسب انتخاب کنید. پس از آن، نوبت به مرحله دریافت پروانه و مجوز ساخت می‌رسد. اگر کلبه سوئیسی شما از نوع قابل‌حمل است، برای ساخت آن به کسب مجوز نیاز ندارید. برای اینکه کلبه بر اساس استانداردها و معیارهای صحیح ساخته شود، باید در مرحله طراحی نقشه عملکرد مطلوبی داشته باشید. باید هر چیزی که در مرحله ساخت بنا برای شما اهمیت دارد را با معمار یا مهندس ناظر درمیان بگذارید.

کلبه سوئیسی معمولا کلبه Afram نامیده می‌شود و نقشه ساخت همه آنها به یکدیگر شباهت دارد و فاقد پیچیدگی‌هایی معماری است. ممکن است تصور کنید مرحله طراحی ویلا و ساخت کلبه چوبی سوئیسی بسیار آسان است، اما این امر به معنی عدم توجه به قوانین و مقررات ساخت‌و‌ساز نیست. ساخت کلبه‌های سوئیسی مدرن و کلاسیک فرصت مناسبی برای ایجاد خلاقیت در طراحی و ساخت این بنا را فراهم می‌کند. مزیت اصلی ساخت کلبه‌های سوئیسی هزینه پایین و فرایند ساخت بسیار کوتاه است.

محاسبات فنی در ساخت کلبه سوئیسی

در این مرحله مهندس معمار باید تمام اندازه‌ها را در مقیاسی بزرگ‌تر محاسبه و اجرا کند. پس از آن باید برای برش قطعات، محاسبات خود را به کارگاه یا کارخانه قطعات پیش ساخته بفرستد. در یک دسته‌بندی کلی قطعات پیش ساخته به چهار گروه اصلی تقسیم می‌شوند‌، می‌توانید با توجه به سلیقه و بودجه خود سازه مناسب را انتخاب کنید. این سازه‌ها عبارتند از:

  • سازه‌های بتنی
  • سازه‌های Isf
  • سازه‌های چوبی
  • سازه‌های ساندویچ پانل

اگر علاقه دارید که سازه‌های قابل‌حمل را انتخاب کنید، تمام قطعات شامل سقف، دیوار، کف و سایر قسمت‌ها در کارخانه تولید خواهد شد. پس از آن، قطعات برای نصب به محل ساخت منتقل می‌شود.

 ساخت فونداسیون

یکی از مهم‌ترین مراحل در ساخت کلبه چوبی مدل سوئیسی مرحله فونداسیون یا ساخت سکو است. جالب است بدانید که مرحله ساخت سکو تفاوت اساسی با پی‌ریزی دارد. اگر کلبه شما از نوع قابل‌حمل باشد، باید سکویی بتنی هم اندازه یا کمی بزرگ‌تر از کلبه بسازید. سپس، کلبه پیش ساخته را روی سکو قرار دهید. در مواردی که کلبه غیرقابل‌حمل است، مانند سایر پروژه‌های معمولی انجام مرحله فونداسیون الزامی است. پس از پیاده‌سازی قسمت‌های مختلف نقشه در محل احداث کلبه، باید محل دقیق فونداسیون، ستون‌ها و… تعیین شود. برای مقاوم‌سازی تراز قسمت داخلی، اچرای پی، شناژ و بتن مگر ضروری است.

اگر سازه شما فلزی است، باید در زمان ساخت فونداسیون، پلیت و صفحه ستون را درون پی قرار دهید تا شرایط برای اتصال ستون‌های کلبه فراهم باشد. برای کلبه‌های سوئیسی دو طبقه نصب تیرچه، ستون و … الزامی است.

ساخت کلبه در باغ

ساخت کلبه در باغ فضایی رمانتیک خلق می‌کند. با استفاده از گل‌های زیبا و معطر و چمنزار می‌توانید زیبایی این فضا را افزایش دهید. مهم‌ترین نکته برای ساخت کلبه چوبی در باغ جلوگیری از ایجاد خطوط مستقیم و آشکار است. باید از تکنیک‌های اصلی درباره ایجاد منحنی‌های صاف و عدم تقارن اطلاع داشته باشید. باید از یک مسیر مناسب استفاده کرده و از پله‌های سنگی برای بهبود نمای ظاهری کلبه غافل نشوید. بهتر است از پله‌های خمیده و پیچ خورده استفاده کنید.

می‌توانید از دو گزینه محوطه‌سازی نرم یا سخت در کلبه استفاده کنید. گزینه‌هایی مانند کف‌سازی، چمن زنی و استفاده از آسفالت در محوطه‌سازی اطراف کلبه در جلوه ظاهری آن تاثیر به‌سزایی دارد. اگر در کلبه اتاق دارید، می‌توانید برای ایجاد تمایز در این قسمت نسبت به سایر بخش‌های کلبه از تکنیک‌های خاص کمک بگیرید.

 مزایا و معایب ساخت سازه‌های چوبی

یکی از مواردی که می‌تواند ذهن شما را درگیر کند، مزایا و معایب کلبه‌های چوبی است. هر روز شاهد پیشرفت‌های چشمگیری در صنعت ساختمان هستیم که هدف اصلی آنها افزایش استحکام، مقاومت و زیبایی ساختمان‌ها است. در دهه‌های اخیر پیشرفت‌های قابل‌ملاحظه‌ای در تولید سیمان، بتن و آهن‌های ساختمانی رخ داده است اما این دسته از مصالح اثرات زیست محیطی مخربی به دنبال دارند. به همین دلیل، اغلب افراد برای حفظ محیط زیست خود به استفاده از مصالح دیگر در ساخت ساختمان روی آورده‌اند. چوب یکی از عناصر تجدیدپذیر است که آسیب‌های زیست محیطی کمتری ایجاد می‌کند.

اگر برای استخراج چوب و استفاده از آن در ساخت کلبه چوبی از قوانین پیروی شود با بهره‌برداری بی‌رویه از جنگل‌ها مواجه نمی‌شویم، بلکه می‌توانیم از راهکارهای حدی برای افزایش تراکم جنگل‌ها استفاده کنیم. کانادا یکی از کشورهای پیشگام در ساخت کلبه‌ها و ساختمان‌های چوبی است. با این حال، نه‌تنها از حجم جنگل‌های آن کاسته نشده، بلکه به میزان آن نیز افزوده شده است. به‌علاوه، استفاده از فناوری‌های نوین سبب افزایش مقاومت الوارها در برابر رطوبت، قارچ ها، حشرات و حرارت شده است. پیامد اصلی این مزیت افزایش طول عمر ساختمان‌های چوبی است.

 مزایای اصلی کلبه‌های چوبی

حال که با نحوه استفاده از چوب در ساخت کلبه و مراحل طراحی تا ساخت آن آشنا شدیم، بهتر است اطلاعاتی جامع درباره مزیت استفاده از این نوع مصالح در ساخت بناها داشته باشیم.

•    استحکام مناسب

یکی از سوالات اصلی که اغلب مخاطبین با آن درگیر هستند، استحکام سازه‌های چوبی است. زمانی که ساخت یک بنای چوبی را به آنها پیشنهاد می‌کنیم غالبا می‌پرسند آیا ساختمان‌های چوبی استحکام و دوام خوبی دارند؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم درست است که در ساخت کلبه چوبی از مصالح بسیار سبک‌تر از آهن، سیمان و بتن استفاده می‌شود، اما استحکام این نوع سازه‌ها زیاد است. علاوه بر استحکام بالا، این نوع سازه‌ها وزن کمتری دارند که ایمنی آنها را تا حد قابل‌ملاحظه‌ای افزایش داده است. سازه‌های چوبی مقاومت بالایی در برابر زلزله دارند. باید بدانید که در ساخت این بناها از چوب‌های فرآوری شده استفاده می‌شود که علاوه بر افزایش مقاومت و استحکام آنها، طول عمر این بناها نیز افزایش یافته است.

•    انطباق‌پذیری بالا

به دلیل اینکه، چوب‌ها از انطباق‌پذیری بالایی برخوردار هستند می‌توان به راحتی آنها را خم کرد و به هر شکل درآورد. اما سیمان، آجر و سایر مصالح به‌کار رفته در ساختمان‌های بتی فاقد این خاصیت هستند. این مزیت در الوارها سبب شده که امکان طراحی و تولید کلبه‌های چوبی پیش ساخته وجود داشته باشد. علاوه بر این، با رعایت برخی نکات ایمنی می‌توان کلبه‌های چوبی را به مکانی دیگر منتقل کرد.
 

•    افزایش سرعت ساخت

اگر می‌خواهید سازه‌ای ایمن را در مدت‌زمانی بسیار کوتاه بسازید، مطمئنا سازه‌های چوبی در جایگاه اول قرار خواهند گرفت. برای اینکه بتوانید یک ویلای چوبی بسیار مجهز بسازید، به زمانی کمتر از ۱۰۰ روز نیاز خواهید داشت. اما اگر از کلبه‌های چوبی پیش ساخته استفاده کنید، کافی است قطعات را به محل مورد نظر منتقل کرده و بر اساس نقشه آنها را نصب کنید.

•    هزینه ساخت کمتر

تنها با یک محاسبه ساده متوجه می‌شوید که هزینه ساخت کلبه چوبی در مقایسه با ساختمان‌های بتنی و سیمانی بسیار کمتر است. به‌علاوه، سرعت بالای ساخت این نوع سازه‌ها نیاز به استفاده از نیروی کار را کمتر می‌کند و در این بخش نیز با کاهش هزینه‌ها روبه‌رو هستیم. این مزایا موجب شده که در اغلب موارد ساخت سازه‌های چوبی مقرون‌به‌صرفه‌تر از سازه‌های بتنی باشد.
 

•    مزایای زیست محیطی

همان‌طور که اشاره کردیم استفاده از بتن، سیمان و فولاد در ساخت سازه‌ها پیامدهای مخربی برای محیط زیست به دنبال دارد. همین امر سبب شده که مهندسین به فکر استفاده از مصالح جایگزین باشند. از آنجا که چوب اولین عنصری بود که در ساخت خانه به کار می‌رفت، مهندسین تصمیم گرفتند از طریق فرآوری و اقزایش طول عمر آن، الوارها را به گزینه‌ای ایده‌آل برای ساخت کلبه و خانه تبدیل کنند از سوی دیگر، اگر برداشت و بهره‌برداری غیرقانونی از جنگل‌ها رخ ندهد و استخراج الوار به‌صورت قانونی باشد هیچ کاهشی در تراکم جنگل‌ها به وجود نمی‌آید.

اغلب کشورها قوانینی تقریبا سختگیرانه برای استخراج چوب از جنگل‌ها وضع کرده‌اند. به این صورت که به ازای هر درختی که قطع می‌کنید باید دو درخت بکارید. همین امر به‌مرور زمان به افزایش تراکم جنگل‌ها کمک می‌کند. یکی دیگر از مشکلاتی که در ساخت سازه‌های بتنی و سیمانی با آن دست به گریبان هستیم نخاله‌های ساختمانی است. این نخاله علاوه بر اینکه چهره شهر را زشت می‌کنند، به مکانی برای دفن آنها نیاز داریم. از آنجا که در ساخت بتن، سیمان و … از مواد شیمیایی استفاده می‌شود تجزیه این موارد به محیط زیست و سلامت انسان‌ها آسیب می‌زند. الوارهای چوبی تنها نخاله باقیمانده از ساخت کلبه چوبی است. تجزیه‌پذیر بودن چوب‌ها سبب می‌شود که در مدت‌زمانی بسیار کوتاه به‌صورت مواد معدنی و فیبر به طبیعت بازگردند.

نکته دیگری که باید به آن اشاره کنیم، رابطه مستقیم بین افزایش مصرف سیمان و افزایش تولید گازهای گلخانه‌ای است. بنابراین، اگر در ساخت بناها از سیمان، بتن و سایر مشتقات آنها کمتر استفاده شود حجم گازهای گلخانه‌ای با کاهشی چشمگیر مواجه می‌شود. یکی از مزیت‌های اصلی الوارهای چوبی این است که آنها می‌توانند مقدار قابل توجهی دی اکسید کربن را در خود ذخیره کنند. در نتیجه، با افزایش ساخت سازه‌های چوبی شاهد گرم‌تر شدن زمین نخواهیم بود.

•    کاهش مصرف انرژی

جالب است بدانید که چوب عایق بسیار خوبی برای حرارت و صدا است. اگر از این عنصر به‌خوبی استفاده شود به خنک شدن بنا در تابستان و گرم ماندن فضای داخلی خانه در زمستان کمک می‌کند. پیامد اصلی آن نیز کاهش مصرف انرژی برای خنک یا گرم کردن خانه است. کاهش مصرف انرژی علاوه بر کاهش هزینه‌ها و صرفه‌جویی اقتصادی، در جلوگیری از افزایش گازهای کلخانه‌ای موثر است.

معایب سازه‌های چوبی

اغلب معایب استفاده از الوارها و مصالح چوبی در ساخت سازه‌ها به کیفیت الوارها و فراوری آنها وابسته است. اما عدم دقت در هر یک از مراحل ساخت یا نصب قطعات می‌تواند مزایای اصلی چوب را به معایب آن تبدیل کند. مهم‌ترین معایبی که اشاره به آنها ضروری است عبارتند از:

•    عدم دقت

در اغلب موارد مشاهده شده که به دلیل عدم دقت کافی تیم سازنده، مرحله درزگیری و قرارگیری قطعات در کنارهم در حین ساخت کلبه چوبی به درستی انجام نمی‌شود. چنین حالتی علاوه بر اینکه سبب هدر رفتن انرژی داخلی ساختمان و افزایش مصرف سوخت و هزینه‌های جانبی آن می‌شود، سرعت تخریب بنا را بالا می‌برد.

•    رطوبت

یکی از مهم‌ترین مواردی که می‌تواند عمر سازه‌های چوبی را کاهش دهد نفوذ رطوبت درون الوارها است. در سال‌های اخیر، برای حل این مشکل از تکنیک‌های مختلف در مرحله فرآوری الوارها استفاده شده است. اما اگر از چوب‌های بی‌کیفیت استفاده کنید، نفوذ رطوبت در آنها باعث افزایش سرعت پوسیدگی الوارها شده و مقاومت بنا را کاهش می‌دهد.

•    از بین رفتن جنگل‌ها

همان‌طور که اشاره کردیم اگر در مرحله استخراج چوب برای ساخت کلبه چوبی قوانین و مقرراتی وجود نداشته باشد، با پدیده مخربی با نام نابودی جنگل‌ها و قاچاق چوب مواجه می‌شویم. اما اگر این مرحله به‌صورت قانونی انجام شود، احتمال وقوع این مشکل به حداقل می‌رسد.

•    حشرات و قارچ‌ها

چوب‌ها مکانی مناسب برای رشد و زندگی قارچ‌ها و حشرات هستند. همین امر سبب شده که مهندسین به دنبال راهکاری برای حل این مشکل باشند. امروزه در مرحله فرآوری از مواد شیمیایی مخصوصی برای پوشش الوارها و مقاومت آنها دربرابر حمله قارچ‌ها و حشرات استفاده می‌شود. علاوه بر این، با استفاده از فناوری‌های نوین مواد غذایی درون چوب به مواد غیرغذایی تبدیل می‌شوند و جایی برای رشد حشرات، قارچ‌ها و سایر موجودات باقی نمی‌ماند.


•    مقاومت کم در برابر آتش‌سوزی

یکی از مشکلات اصلی الوارها این است که دربرابر آتش‌سوزی مقاومت بسیار کمی دارند. به همین دلیل، روی الوارهایی که برای ساخت کلبه چوبی به‌کار می‌روند فرایندهای مقاومت در برابر آتش و حرارت انجام می‌شود. در روش سنتی نیز برای افزایش مقاومت الوارها، آنها را با استفاده از لایه‌ای گچی می‌پوشاندند.

•    تورم و جمع‌شدگی

یکی از اتفاقاتی که به‌مرور زمان در چوب رخ می‌دهد فرایند جمع‌شدگی که علاوه بر کاهش کیفیت الوارها، طول عمر آنها را کم می‌کند. زمانی که الوارها در معرض آب یا رطوبت قرار می‌گیرند، مواد موجود در لایه میانی آنها منبسط شده و ضعیف می‌شوند. اگر از مواد نگهدارنده استفاده نشده باشد احتمال ترک خوردن، پیچیدن، پوسیدگی و شکستن چوب‌ها افزایش می‌یابد.

•    تاب خوردگی چوب در اثر سیستم گرمایشی

در اغلب خانه‌های ویلایی سیستم گرمایش مرکزی وجود دارد. اگر در ساخت کلبه چوبی از الوارهای فرآوری نشده استفاده شود، این چوب‌ها در اثر سیستم گرمایشی مرکزی پیچ‌و‌تاب می‌خورند.


سخن پایانی

اغلب افراد علاقه دارند پس از اتمام هفته کاری، مدتی را در فضایی آرام سپری کنند و برای انجام پروژه و کارهای جدید انرژی کسب کنند. سفر بهترین گزینه برای رفع خستگی است. اگر شرایط برای سفر مهیا نیست و علاقه دارید با ایجاد تغییر در محیط زندگی، روحیه خود و خانواده‌تان را تغییر دهید ساخت کلبه چوبی بهترین گزینه است. ممکن است تصور کنید امکان احداث این نمونه کلبه‌ها تنها در باغ یا ویلاهای بزرگ وجود دارد. اما این تصور کاملا اشتباه است می‌توانید با صرف هزینه‌ای نسبتا کم کلبه‌های سنتی و مدرن را در حیاط یا پشت‌بام خانه خود بسازید. علاوه بر این، برای افرادی که در حومه شهر، جنگل، سواحل دریا یا روستای اجدادی خود باغ یا زمینی بدون استفاده دارند می‌توانند از طریق ساخت کلبه‌ های مدرن و سنتی آنجا را به مکانی مناسب برای آرامش و رفع خستگی تبدیل کنند.

در صورت نیاز به انجام طراحی؛ کافیست شماره پشتیبانی سازه پلاس ۰۹۳۵۹۳۱۰۵۹۳ را ذخیره کرده، در یکی از پیام‌رسان‌های در دسترس تلگرام/واتساپ/ایتا پیام دهید.

۰ دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *