انتخاب برگه

گلولام، مستحکم تر از فولاد

بهمن ۱۴, ۱۴۰۱ | معماری | ۰ دیدگاه

شیگروبان، که یکی از معماران مشهور برنده جایزه معتبر معماری پریتزکر می باشد، شخصیت خود را، به عنوان یکی از متخصصان بی رقیب در استفاده از متریال های غیرمعمول، به اثبات رسانده است. آثار تکمیل شده او در عرصه معماری (که گستره ای از موزه ساخته شده از کانکس های حمل بار تا کلیسایی ساخته شده از لوله های مقوایی و پلاستیک بازیافتی را شامل می شود) کمتر به صورت یک مجموعه مدون و پیوسته به نظر می رسند و بیشتر آثار او را می توان مجموعه ای از آزمایشات و بررسی های مختلف دانست. مجموعه ای از تحقیقات برای یافتن روش های نوین تر و پایدارتر در ساخت بناها.
در سال های اخیر، این رویکرد تحقیقاتی شیگروبان او را به متریال جدیدی به نام چوب لمینت شده چسب خورده (glued laminated timber) یا گلولوم (glulam) رسانده است که از اتصال لایه های مختلفی از چوب به یکدیگر با استفاده از چسب هایی با کیفیت بالا ساخته می شود. نتیجه این فرایند یک محصول مهندسی شده از جنس چوب است که مستحکم تر، سبک تر و ارزان تر از فولاد می باشد، در عین حال که نسبت به فولاد بیشتر دوستدار محیط زیست است. به واسطه این متریال سحرانگیز، شیگروبان توانست میان علاقه خود به خلاقیت و نوآوری و در عین حال  نگاهی که به طرح ها و کیفیت صنایع دستی داشت، وحدت ایجاد کرده و در نهایت سازه های پیچیده ای را تولید کند که محدودیت های طرح برای رسیدن به یک طراحی پایدار را به عقب می راند.

مرکز پمپیدو- متز (Pompidou-Metz)

گلولام، مستحکم تر از فولاد

مرکز پمپیدو- متز (Pompidou-Metz) طراحی شرکت معماری شیگروبان، شهر متز، فرانسه
گلولوم مورد استفاده در این پروژه محصول شرکت  Holzbau Amann
برای مرکز جدید پمپیدو در شهر متز، گروه معماری شیگروبان به دنبال طراحی موزه ای بودند که به لحاظ ظاهری و بصری نیز جالب توجه باشد اما به گونه ای که این زیبایی بصری بنا، زیبایی آثار هنری که قرار است در موزه نمایش داده شود را تحت تاثیر قرار ندهد. برای دستیابی به این هدف، مجموعه ای از گالری های ساده و جعبه ای شکل طراحی شد که در زیر یک بام بی شکل از جنس چوب و فایبرگلاس پوشیده از تفلون، درکناریکدیگر جای گرفته اند.
سازه چوبی لمینت شده، اگرچه با استفاده از نرم افزارهای BIM از پیش مدل شده بوده، اما در حقیقت متاثر و ملهم از روش های بافت سنتی و قدیمی طراحی شده است. آنگونه که شیگروبان در مورد این اثر می گوید: “ایده طراحی این بنا ملهم از بافته های سنتی چینی است که من در یک فروشگاه آنتیک فروشی در پاریس پیدا کرده بودم. زمانیکه آنها را دیدم، با خودم گفتم آیا امکان این وجود دارد که بتوان یک شبکه سازه ای با استفاده از چوب های لمینت شده ساخت…. چرا که از چوب می توان هم به عنوان یک عضو کششی استفاده کرد و هم به عنوان یک عضو فشاری. من فکر کردم که می توان این ایده را به صورت یک پوسته فشاری تحقق بخشید که در عین حال یک مش یا شبکه توری کششی نیز باشد.”

موزه هنری Aspen طراحی شرکت معماری شیگروبان، شهر اسپن، کلورادو، آمریکا

موزه هنری Aspen


گلولوم مورد استفاده در این پروژه محصول شرکت  Spearhead
در سال ۲۰۱۴، شیگروبان جستجوی خود در مورد امکانات مختلف استفاده از سازه های چوبی بافته شده را در نمای موزه هنری اسپن ادامه داد. دیوارهای پرده ای (کرتین وال) شیشه ای نمای این بنا پشت شبکه ای از Prodema پنهان شدند، پرودما نوارهایی از کاغذ آغشته به رزین است که بین لایه های نازک چوب لمینیت شده اند. این پوشش شیشه ها کمک می کند که فضای داخلی از دریافت گرمای خورشید محافظت شده در عین حال که به عنوان حائلی میان موزه و محیط اطراف آن عمل می کند.
در مقابل این نمای ظریف، بام این بنا را اسپیس فریم عظیمی که از چوب های گلولوم سنگین ساخته شده است در سرجای خود نگه می دارد. این چوب ها که ضخامتی حدود ۶ اینچ دارند از قطعات متعددی از چوب های مختلف – شامل چوب درختان صنوبر، درخت غان و نوعی کاج مخصوص متعلق به نیمه غربی آمریکای شمالی به نام Douglas fir-  تشکیل شده اند که به یکدیگر لمینیت شده و سپس توسط دستگاه های CNC فرم داده شده اند.

ساختمان اداری Tamedia، طراحی شده توسط شرکت معماری شیگروبان. زوریخ، سوئیس.
گلولوم مورد استفاده در این پروژه محصول شرکت Blumer-Lehmann
ساختمان اداری جدید شرکت Tamedia، که شرکتی فعال در زمینه مجموعه ای از نشریات سوئیس می باشد، یک بنای هفت طبقه با یک نمای شیشه ای مدرن می باشد که شباهتی به بناهای مجاور خود ندارد. آنچه این پروژه را منحصر به فرد کرده است ، سازه چوبی آن می باشد که بدون استفاده از حتی یک اتصال فلزی و یا حتی یک قطره چسب، روی هم سوار شده است.
چهارچوب این بنا از بیش از ۱۴۰۰ قطعه گلولوم ساخته شده است که از جنس نوعی صنوبر محلی می باشند. این چوب ها با استفاده از دستگاه های CNC فرم داده شده اند، که به این ترتیب امکان کنترل دقیق روی جزئیات اتصال هر یک از این قطعات برای معمار فراهم شده است. این تیرها و ستون های قفل شونده در یکدیگر با استفاده از اتصالاتی از جنس گلولوم و چوب سخت به یکدیگر متصل شده اند که این کار باعث می شود که بعد از اتمام عمر مفید بنا بتوان به سادگی قطعات آن را از هم جدا و بازیافت کرد.
برای تاکید بر مزیت های زیست محیطی این روش، معمار بنا در طرح خود سطوح چوبی را بدون پرداخت رها کرده است. همانطور که کریستف زیمر، رئیس ارتباطات حقوقی شرکت Tamedia می گوید: ” بهترین روش نگهداری این بنا، نگهداری نکردن از آن است. چرا که چوب یک متریال زنده است، که به مروز زمان تغییر کرده و با ظاهری زیبا رنگ کهنگی به خود می گیرد، بنابراین نیازی به دخالت ما در این امر نیست.”

۰ دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *