انتخاب برگه

آزمون‌ های حرفه‌ای رشته معماری کدام ها هستند؟

بهمن ۴, ۱۴۰۱ | آزمون‌های مهندسی | ۰ دیدگاه

آزمون‌ های حرفه‌ای رشته معماری کدام ها هستند؟
آزمون‌ های حرفه‌ای رشته معماری کدام ها هستند؟

آزمون ورود به حرفه مهندسان

آزمون نظام مهندسی یا همان آزمون ورود به حرفه مهنسان ساختمان از آزمون های صلاحیتی مهندسان بوده که در رشته مهندسی معماری در سه صلاحیت مستقل طراحی، نظارت، اجرا در هر دوره برگزار می‌شود. فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی معماری بعد از گذشت ۳ سال از اخذ مدرک کارشناسی و کسب تجربه در این مدت می‌توانند در آزمون ورود به حرقه شرکت نمایند و در صورت کسب امتیاز لازم صلاحیت حرفه‌ای خود را اخذ نمایند.

آزمون های نظارت معماری و آزمون اجرای معماری، بصورت تستی و جزوه باز بوده که با کسب ۵۰% نمره مجاز به اخذ صلاحیت حرفه‌ای در این آزمون می‌شوید. منابع آزمون نظام مهندسی در هر دوره مطابق سال روی جلد مباحث مقررات ملی ساختمان اعلام می شود. داوطلبین این آزمون‌ها معمولا با همراه داشتن منابع آزمون نظام مهندسی و کلیدواژه می توانند. به راحتی در مدت زمان محدود آزمون به سوالات جواب داده و امتیاز قبولی را کسب نمایند. با قبولی در این آزمون، مهندسان می توانند اقدام به صدور پروانه اشتغال به کار مهندسی در صلاحیت مربوطه کرده و دارای مهر و حق امضای مربوطه شوند.

آزمون طراحی معماری

آزمون طراحی معماری آزمون عملی و بصورت ترسیمی دستی با مداد بوده که معمولا حل کامل پلان مسکونی چند طبقه در زمین محدود، شامل پلان پارکینگ و پلان طبقات چند واحدی و ترسیم برش ها طبق مقیاس خواسته شده در مدت زمان ۷ یا ۸ ساعته آزمون می‌باشد. برای موفقیت در این آزمون معمولا استفاده از پکیج فیلم آموزشی طراحی معماری و تمرین زیاد برای داوطلبین توصیه می‌شود. بعد از قبولی در این آزمون مهندسین دارای صلاحیت پایه ۳ طراحی معماری و اصطلاحا دارای حق امضای طراحی معماری می شوند که می توانند در حدود صلاحیتی خود اقدام به طراحی معماری نمایند. برای ارتقا پایه از ۳ به ۲  نیز بعد از گذشت چهار سال می توانند با گذراندن دوره های مربوطه از طریق نظام مهندسی محل اقدام نمایند.

صلاحیت طراحی داخلی نظام مهندسی

صلاحیت طراحی داخلی از صلاحیت‌های در دست بررسی دفتر مقررات ملی ساختمان بوده که در آینده نزدیک امکان تصویب داشته تا کار طراحی داخلی ساختمان نیز مشابه صلاحیت طراحی، نظارت و اجرا مطابق مقررات ملی ساختمان زیر نظر مهندسان دارای صلاحیت مربوطه انجام پذیرد تا علاوه بر طراحی و اجرای اصولی و فنی، پاسخگویی قانونی در مقابل طرح و اجراء ارائه شده وجود داشته باشد.

آزمون کارشناسی رسمی رشته معماری

آزمون کارشناسان رسمی دادگستری آزمون رقابتی و صلاحیتی در رشته‌های مختلف بوده که با هدف گزینش و انتخاب کارشناسان تخصصی در رشته مورد نظر برگزار می‌شود تا کارشناس مربوطه در موارد اختلاف و شکایات مربوطه به کار مهندسی مربوطه، اظهار نظر فنی و کارشناسی خود را انجام داده تا مورد ملاک و سند در صدور حکم و نظر قاضی در مرود اختلاف باشد.

مهندسان رشته معماری معمولا در آزمون کارشناسان رسمی دادگستری در رسته “راه و ساختمان” همراه با سایر مهندسان عمران شرکت می‌کنند که بدلیل عمرانی بودن اکثر سوالات معمولا مهندسان معمار شانس کمتری نسبت به داوطلبین رشته عمران خواهند داشت. آزمون دیگری کارشناسی رسمی مربوط به رشته معماری آزمون رسته “معماری داخلی و تزئینات” می‌باشد. که مهندسان معمار می‌توانند بجای آزمون راه و ساختمان در این آزمون نیز شرکت نمایند.

آزمون ماده ۲۷ معماری

آزمون کارشناسان رسمی ماده ۲۷ آزمون کارشناسان رسمی نظام مهندسی ساختمان بوده و ویژه مهندسین دارای پروانه اشتغال پایه یک (حداقل در یکی از صلاحیت‌های نظارت، اجرا، طراحی) است. کارشناسان ماده ۲۷ نظام، خدمات کارشناسی در موضوعات مورد اختلاف شورای انتظامی نظام مهندسی استان یا تخلفات عملکردی مهندسان دارای پروانه اشتغال و اختلافات با مالکان و سازندگان کارشناسی می‌کنند.

۰ دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *