انتخاب برگه

آشنایی با عوامل موثر بر قیمت میلگرد

تیر ۶, ۱۴۰۱ | رپورتاژ آگهی

عوامل موثر بر قیمت میلگرد

در یک ساختمان انواع مختلفی از مصالح ساختمانی استفاده می‌شود. برخی از این مصالح اختیاری و استفاده از برخی از آنها الزامی است. میلگرد یکی از متریال‌هایی است که نبود آن در ساختمان، به خصوص سازه‌های اسکلت بتنی، نقیصه‌ای جبران ناشدنی محسوب شده و ممکن است منجر به خسارات مالی و جانی فراوانی شود. میلگرد یک نوع پروفیل ساخته شده از فولاد و به روش نورد گرم است. از این نوع پروفیل فولادی در بازار با عنوان آرماتور نیز یاد می‌شود. میلگرد از نظر ظاهری شبیه به میله‌ای طویل با سطح مقطعی دایره‌ای شکل است که به دو صورت عاج‌دار و بدون عاج تولید و روانه بازار می‌شود. اما از آنجایی که هدف از به کار بردن میلگرد در ساختمان‌های اسکلت بتنی، افزایش مقاومت بتن است؛ معمولا برای افزایش میزان چسبندگی بین فولاد و بتن، از نوع آج‌دار آرماتور بیشتر از نوع ساده آن استفاده می‌شود. نکته بسیار مهمی که به عنوان استاندارد در ساخت این محصول اهمیت دارد؛ ارتفاع آج‌ها و فضای برآمدگی بین آن و بدنه اصلی میلگرد است. این ارتفاع باید طبق استاندارد تنظیم شده تا با ایجاد چسبندگی کافی، مقاومت ساختمان را ارتقا دهد.

همانطور که اشاره شد؛ در تمام ساختمان‌هایی که اسکلت‌شان با استفاده از روش بتن‌ریزی بنا می‌شود؛ باید از میلگرد به عنوان یک متریال اصلی در مقاوم‌سازی ساختمان استفاده کرد. اما همه فعالان این حوزه، قبل از خرید این محصول و استفاده از آن در پروژه، باید اطلاعات کامل و تخصصی در مورد میلگرد داشته باشند. اگر شما هم از این دسته افراد هستید و در مورد میلگرد چیزی به جزء شناسایی محصول از روی ظاهر آن نمی‌دانید؛ با ما همراه شوید تا در این مقاله با اطلاعات مفیدی تحت عنوان راهنمای جامع انتخاب و خرید میلگرد آشنا شوید.

انواع میلگرد چیست و مشخصات هر کدام به چه صورت می‌باشد؟

ایران یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فولاد و مقاطع فولادی در آسیا و جهان است. به همین دلیل واحدهای صنعتی زیادی در کشورمان در این زمینه فعالیت دارند. اما کارخانه ذوب آهن اصفهان از بین ده‌ها شرکت صنعتی، بیشترین سهم را از فروش بازار میلگرد در اختیار دارد. محصولات ساخت این کارخانه، منطبق با استاندارد روسی هستند و در ۴ گرید مختلف زیر تولید و به بازار عرضه می‌شوند:

میلگرد نرم بدون آج (گرید A1)

تنش جاری این محصول و تنش گسیختگی آن به ترتیب ۲۳۰۰ و ۳۸۰۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع است. به همین خاطر میلگردهای نرم بدون آج که تحت استاندارد A1 تولید می‌شوند را به نام میلگرد نرم نیز می‌شناسند. عمده محصولاتی که تحت این استاندارد تولید می‌شوند بدون عاج هستند.

میلگرد نیمه سخت با آج ساده (گرید A2)

آنچه که باعث شده تا این نوع آرماتور جزء میلگردهای نیمه خشک و نیمه نرم محسوب شود؛ تنش جاری ۳۰۰۰ و تنش گسیختگی ۵۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع آن است. از این محصول برای بخش‌های مختلف یک پروژه ساختمانی به خصوص خاموت‌زنی بیشتر استفاده می‌شود. نکته مهمی که در مورد میلگرد گرید A2 وجود دارد این است که هرگز نباید روی این محصول عملیات جوش‌کاری انجام شود. از نظر قیمتی، قیمت میلگرد گرید A2 از میلگردهایی که بر اساس گرید A3 ساخته می‌شوند کمتر است.

میلگرد سخت با آج پیچیده (گرید A3)

سختی بالای این محصول حاصل تنش جاری ۴۰۰۰ و تنش گسیختگی ۶۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربعی آن است. به همین جهت از این نوع میلگرد به نام میلگرد خشک یاد می‌شود. این نوع آرماتور معمولا به صورت آج‌دار و آج جناقی تولید می‌شود. اگر قصد تغییر زاویه میلگرد را دارید و می‌خواهید زوایایی تندی با این محصول ایجاد کنید؛ نوع گرید A3 برای شما مناسب نیست.

میلگرد سخت با آج دوکی (گرید A4)

از نظر میزان مقاومت، این محصول یکی از بهترین میلگردهاست و در اصطلاح فنی به آن میلگرد S500 نیز گفته می‌شود. آج‌هایی که روی بدنه این نوع میلگرد ایجاد می‌شود دوکی شکل هستند که به صورت مرکب نسبت به محور طولی ایجاد می‌شوند.

آشنایی با عوامل موثر بر قیمت میلگردآشنایی با عوامل موثر بر قیمت میلگرد

میلگرد چه کاربردی در صنعت ساختمان دارد؟

اگر بخواهیم فقط نام یکی از مصالح ساختمانی پرکاربرد در صنعت ساختمان را ذکر کنیم؛ میلگرد آن محصول خاص است. این جمله نشان می‌دهد که میلگرد یا همان آرماتور نقش بسیار مهمی در پروژه‌های ساختمانی دارد. اهمیت این مصالح ساختمانی تا حدی بالاست که از قیمت آن به عنوان یکی از عوامل تاثیرگذار بر روی قیمت مسکن یاد می‌شود. این رابطه مستقیم نشان می‌دهد که افزایش قیمت میلگرد در بازار به معنی افزایش قیمت مسکن است. از میلگرد در بخش‌های مختلفی از ساختمان استفاده می‌شود؛ اما تولید بتن آرمه اصلی‌ترین کاربرد آرماتور در ساختمان است. بتن ماده‌ای است که مقاومت فشاری کمی دارد؛ به همین خاطر برای اصلاح این نقطه ضعف باید در کنار آن از مصالح ساختمانی دیگر نیز استفاده کرد. میلگرد نقش آن مصالح ساختمانی دیگر را بازی می‌کند و با هدف اصلاح این نقطه ضعف بتن، از آن در سازه استفاده می‌شود.

اصلی‌ترین عوامل تاثیرگذار بر روی قیمت میلگرد

با وجود پیشرفت‌های تکنولوژیکی، امروزه دسترسی به اطلاعات بسیار تسهیل شده است. به طوری که شما می‌توانید تنها با یک کلیک و صرف چند دقیقه زمان در اینترنت، قیمت تمام کالاها، به خصوص مصالح ساختمانی را استعلام کنید و از قیمت روز آنها مطلع شوید. این موضوع سبب می‌شود که مصرف‌کنندگان بتوانند خرید بهتر و عاقلانه‌تری داشته باشند. چرا که با اطلاع از نرخ به‌روز این محصولات، قادرند خرید به‌صرفه‌ای داشته و به محض کاهش قیمت‌ها، اقدام به خرید کنند. اما به نظر شما چرا دسترسی به قیمت روز تا این حد مهم است؟ آیا نوسان نرخ در این بازارها متداول است؟ بله. بازار مصالح ساختمانی بازار نامتعادلی است و به همین دلیل قیمت این محصولات، دقیقا مثل نرخ ارز و دلار به صورت ثانیه‌ای تغییر می‌کند.

چندین عامل مختلف وجود دارد که در ایجاد این نوسانات نقش مهمی دارند. میزان عرضه و تقاضا، قیمت مواد اولیه، نرخ دلار و شاخص بورس از جمله مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر روی قیمت میلگرد و سایر مقاطع فولادی هستند. در ادامه به تفسیر ۶ شاخص کلی که تغییر در آنها، موجب تغییر در قیمت میلگرد می‌شود؛ پرداخته‌ایم. بنابراین اگر طی چند روز آینده قصد خرید میلگرد دارید؛ توصیه می‌کنیم که حتما این مقاله را تا انتها مطالعه کرده تا با این عوامل آشنا شوید.

میزان عرضه و تقاضا

اقتصادانان معتقدند که میزان عرضه و تقاضا عاملی تاثیرگذار بر روی نوسان قیمت هر کالایی است. بازار فروش محصولات فولادی نیز از این قاعده مستثنی نیست و تعادل در عرضه و تقاضای این محصولات، بهترین راه برای کنترل قیمت‌هاست. طبق این قانون، هر چقدر تقاضا بیشتر و عرضه کمتر شود؛ قیمت‌ها بالاتر می‌رود. برعکس این موضوع نیز صادق است و افزایش عرضه و کاهش تقاضا عامل اصلی کاهش قیمت‌ها محسوب می‌شود. یکی از عواملی که زیر مجموعه این قانون است و به صورت اختصاصی روی قیمت میلگرد تاثیر می‌گذارد؛ پیش‌بینی میزان عرضه و تقاضاست. این پیش‌بینی‌ها در واقع نوعی برآورد هستند که در تحلیل‌های علمی و فنی متخصصان بازار به آنها اشاره می‌شود. بنابراین برای اینکه بتوانید قبل از تغییرات تقاضا و عرضه، قیمت محصول را پیش‌بینی کرده و میلگرد را با قیمت مناسب خریداری کنید؛ حتما از این تحلیل‌ها غافل نشوید و در جریان مباحث فنی مطرح شده در آنها قرار بگیرید.

قیمت مواد اولیه

قیمت میلگرد هم مانند هر کالای دیگری تحت تاثیر قیمت مواد اولیه‌ای مانند سنگ آهن، قراضه، نیکل و کرومی است که در تولید آن مورد استفاده قرار می‌گیرند. نوسان قیمت در این مواد، عامل محرک تغییرات قیمت در میلگرد است. نرخ خود این مواد نیز تحت تاثیر عامل اول یعنی میزان عرضه و تقاضاست. بنابراین اگر تقاضا برای خرید این مواد اولیه افزایش و میزان عرضه کمتر شود؛ طبیعتا قیمت میلگرد نیز تغییراتی را تجربه خواهد کرد. البته مواد اولیه در تولید میلگرد فقط محدود به موارد ذکر شده نیست؛ بلکه حامل‌های انرژی نیز جزء اصلی‌ترین مواد اولیه در کارخانجات تولید میلگرد محسوب می‌شوند. ذوب کردن و فرم‌دهی به فولاد، انرژی زیادی نیاز دارد؛ به طوری که بخش اعظمی از مصرف حامل‌های انرژی در کشور، مربوط به این واحدهای صنعتی است.

نرخ ارز

نوسانات شدید بازار ارز، دقیقا همان تاثیری را روی قیمت میلگرد دارد که روی نرخ دیگر کالاها شاهد آن هستیم. از آنجایی که بخش زیادی از تولید کارخانجات فولادی و واحدهای تولیدکننده مقاطع فولادی، به کشورهای دیگر صادر می‌شود؛ تمام نرخ‌ها در این صنعت بر اساس نرخ دلار محاسبه می‌شود. بنابراین وقتی واحد پول رایج در یک صنعت دلار است؛ چرا نباید نوسانات بازار ارز روی قیمت محصولات تولیدی‌اش اثرگذار باشد؟

هزینه حمل

کلیه محصولاتی که از فولاد تهیه می‌شوند؛ وزن بالایی دارند و برای حمل آنها باید از ماشین‌آلات سنگین استفاده شود. بنابراین قیمت بنزین، نفت و گازوئیل یکی از اصلی‌ترین فاکتورهایی است که روی هزینه حمل تاثیرگذار بوده و به صورت غیرمستقیم، قیمت میلگرد و سایر مقاطع فولادی را نیز تغییر می‌دهد. ضمن اینکه برای حمل مواد اولیه مانند قراضه و فلزات خاص مانند نیکل از کشورهای مبدا تا محل کارخانه، از وسایل حمل و نقلی مانند کشتی به وفور استفاده می‌شود. بنابراین سیاست‌های داخلی کشورهای صادرکننده این محصولات به ایران در مورد نرخ حامل‌های انرژی به خصوص بنزین و گازوئیل نیز روی قیمت نهایی میلگرد اثرگذار است. تصمیمات سیاسی در سطح بین‌المللی نیز تاثیر غیرمستقیم روی قیمت مقاطع فولادی دارند. به عنوان مثال تحریم‌ها عاملی هستند که سبب ایجاد محدودیت در صادرات این محصولات شده‌اند. به همین خاطر و با توجه به افزایش هزینه‌های حمل و نقل، تولیدکنندگان داخلی باید برای جذب مشتری، به اجبار قیمت‌ها را کاهش دهند.

صنایع وابسته

اکثر محصولات فولادی، محصول نهایی نیستند و بعد از خروج از کارخانه به عنوان مواد اولیه در سایر صنایع به کار برده می‌شوند. بنابراین اگر صنایع وابسته مانند خودروسازی، ساختمان، بسته‌بندی و… حجم تولید خود را افزایش دهند؛ موجب افزایش تقاضا در بازار میلگرد شده و در نهایت نوسان قیمت در این بازار ایجاد می‌کنند. بخش عمده‌ای از خرید میلگرد، توسط صنایع بزرگ و مادر انجام می‌شود. بنابراین اگر تولیدکنندگان فعال در این صنایع وابسته، ضعیف شده و ظرفیت تولید خود را کاهش دهند؛ به صنعت فولاد نیز زیان وارد می‌شود. اقتصادانان یکی از اصلی‌ترین موانع در رشد صنعت فولاد را فعالیت کم واحدهای صنعتی بزرگ، متوسط و حتی کوچک می‌دانند. کاهش ظرفیت تولیدی این واحدها سبب شده که با وجود ذخایر معدنی فراوان در کشور، صنعت فولاد در ایران نسبت به صنعت فولاد در کشورهایی که ذخایر معدنی کمتری دارند عقب‌تر باشد.

قیمت میلگرد در بازار

تورم جهانی

تورم این روزها تبدیل به یک معضل بین‌المللی شده و اکثر کشورها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. صنعت تولید فولاد، یک صنعت بین‌المللی است. بنابراین طبیعتا این تورم روی نوسانات بازار فولاد اثرگذار است. تقریبا نزدیک به ۳۰ درصد تولید فولاد جهان در چین و ۶۰ درصد آن در کشورهای در حال توسعه محقق می‌شود. همانطور که می‌دانید؛ یکی از عوامل تاثیرگذار روی بهای تمام شده محصولات، حقوق و دستمزد است و از آنجایی که دستمزد در کشورهای در حال توسعه کمتر است؛ صنایع سنگین که هم نیاز بیشتری به نیروی انسانی دارند و هم آلاینده هستند؛ در این کشورها رونق فراوانی دارند. بنابراین اگر تورمی در این کشورها وجود داشته باشد؛ به صورت مستقیم روی دستمزد نیروی انسانی و غیر مستقیم روی محصولات تولید در این صنایع اثرگذار است.

میلگرد تولیدی در کدام کارخانه از کیفیت بالاتری برخوردار است؟

اکثر میلگردهای تولیدی آج‌دار، طبق استاندارهای مشخصی در کشور تولید می‌شوند. اما به سبب استفاده از تجهیزات پیشرفته، تولیدات برخی از کارخانه‌ها از درجه کیفیت بالاتری برخوردار هستند. به همین خاطر تقاضا برای محصولات این کارخانه‌ها در بازار زیاد است و نهایتا نیز نوسان قیمت در آنها بیشتر است. کارخانه ذوب آهن اصفهان، میلگرد نیشابور، میلگرد کویر کاشان و میلگرد پرشین از جمله محبوب‌ترین کارخانه‌های تولید میلگرد در کشورمان محسوب می‌شوند و از تولیدات آنها به عنوان بهترین‌های بازار یاد می‌شود.

در خرید میلگرد باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

چند فاکتور مهم وجود دارد که اگر در زمان خرید میلگرد به آنها توجه کنید؛ می‌توانید محصول باکیفیت‌تری را بخرید. برند، سلامت محصول بعد از تحویل، مسافت بین محل بارگیری (کارخانه) تا محل تخلیه و وزن هر شاخه از جمله مهم‌ترین فاکتورهایی هستند که توجه به آنها موجب موفقیت بیشتر در خرید میلگرد می‌شود. ضمن اینکه حتما می‌دانید؛ هر نوع میلگرد یک کاربرد اختصاصی دارد. بنابراین قبل از خرید، با مشاورین متخصص مانند مهندس ناظر، در مورد محصول مناسب برای پروژه مشورت کنید.

توجه: این مطلب یک رپورتاژ آگهی (تبلیغات) بوده و سایت سازه پلاس هیچگونه نظر و مسئولیتی ندارد. در صورت نیاز به لینک‌های داخل متن مراجعه فرمایید.

۰ دیدگاه