انتخاب برگه

آیا حیوانات زودتر متوجه زلزله می شوند؟

خرداد ۲۰, ۱۴۰۱ | آموزشی | ۰ دیدگاه

شاید شما هم شنیده باشید، که افرادی میگویند چند دقیقه قبل از زلزله حیوانات اطرافشان حرکات غیرعادی انجام می‌دادند، و بر این اساس میگویند، حیوانات از قبل از وقوع زلزله اطلاع داشتند! این مطلب از نظر علمی صحیح نیست.

آیا حیوانات زودتر متوجه زلزله می شوند؟ نخیر – برخی حیوانات فقط زودتر از انسان متوجه ارتعاش زمین می‌شوند.

آیا حیوانات زودتر متوجه زلزله می شوند؟
آیا حیوانات زودتر متوجه زلزله می شوند؟

اگر به نمودار تاریخچه‌زمانی شتاب زمین یا همان شتابنگاشت زلزله نگاه کنید، زمین لرزش در هر لحظه زمانی اتفاق می‌افتد در واقع پوسته زمین هر لحظه در حال ارتعاش هست، ولی چون در محدوده حسی انسان نیست، ارتعاشی احساس نمی‌شود. در شتابنگاشت زلزله هم چند ثانیه از ارتعاش ایستگاه شتاب‌سنجی نمایش می‌شود. در واقع هر لحظه زلزله‌ای کوچک داریم ولی احساس نمی‌کنیم.

نمودار تقریبی محدوده حس ارتعاش زمین لرزه در موجودات زنده مختلف

در زمان وقع زلزله (از دید عموم جامعه) در واقع زمین در حدود چند ثانیه‌ای با شدتی تکان می‌خورد که در محدودی حس ارتعاشی انسان است و اصطلاحا از دید انسان روی کره‌ی زمین زلزله اتفاق افتاده است. به بیان ساده سایر موجودات روی کره زمین که محدوده حس ارتعاشی متفاوتی از انسان دارند ممکن است چند ثانیه یا چند دقیقه قبل‌تر از انسان افزایش ارتعاش زمین را احساس کرده و رفتارهای متفاوتی از خود بروز دهند. لازم به توضیح است که سیال هوا روی سطح زمین نیز ارتعاشات پوسته زمین را منتقل کرده و مسلما پرندگان در آسمان نیز تغییر سطح ارتعاش زمین را حس خواهند کرد.

۰ دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *