انتخاب برگه

تاسیسات الکتریکی در پروژه های مدرن

اسفند ۹, ۱۴۰۱ | اخبار مهندسی | ۰ دیدگاه

امروزه مدیریت هوشمند ساختمانها (BMS) در پروژه های لوکس، تجاری، اداری، صنعتی، هتل و در پروژه های وسیع به عنوان یکی از مزایای اصلی و شاخص های متمایز مطرح میباشد. مدیریت هوشمند، برنامه پذیری (سناریو)، کنترل بر کمیت های مهم (دما، میزان نور و رطوبت)، افزایش امنیت و ارتقا کارایی و رفاه، کاهش مصرف انرژی، زیبایی چشم نواز از مواردیست که به عنوان اهداف سیستم های هوشمند ارائه شده است.
از طرفی افزایش قیمت عرضه و تعداد خودروها و به منظور حداکثر استفاده مفید از حداقل فضای موجود به عنوان پارکینگ، ضرورت سیستم های مدیریت پارکینگ (PMS) را در پروژه های مجتمع با کاربری متفاوت را بیش از پیش مشخص مینماید.

امروزه در اکثر صنایع پیشرفته در کشورهای توسعه یافته همانند، صنایع نفت و گاز و پتروشیمی، ساختمان های بلند مرتبه (برج ها)، خودروسازی، فولاد، سیمان، برای انتقال و توزیع برق، به جای استفاده از سیستم‌های سنتی و قدیمی کابل، سینی و نردبان کابل و تابلو توزیع از روش دیگری با استفاده از سازه‌های پیش ساخته الکتریکی موسوم به باسداکت استفاده می گردد. این سیستم در قیاس با سیستم سنتی مرسوم هم به دلیل فنی و به دلیل اقتصادی از امتیازات بسیاری برخوردار است.
با ورود باسداکت و جایگزینی این سیستم بجای سیستم کابل، حجم زیادی از کابل های برق بعلاوه سینی های حامل کابل ها، نردبان کاب لها همچنین تعداد زیادی از تابلوهای توزیع برق حذف میگردد و بجای آنها، کانال های پیش ساخته مدولار با قابلیت جابجایی آسان و سریع و توانایی انتقال و توزیع برق در ظرفیت های بالاتر جایگزین میشوند.

باسداکت

سیستمهای حفاظتی چیست؟

 سیستم های حفاظتی، سیستم های امنیتی و پر کاربردی هستند که برای حفاظت اماکن و اموال مردم مورد استفاده قرار می گیرند. در واقع به تجهیزاتی که بتواند حافظ جان و مال و اماکن مردم باشد تجهیزات حفاظتی گفته می شود. این سیستم های حفاظتی قادر هستند که در زمینه حفاظت اماکن داخلی  و خارجی (فضای بیرونی اماکن) کارکرد بسیار موثری از خود نشان دهند. با توجه به شرایط محیط استفاده سیستم های امنیتی یا حفاظتی می‌توانند انواع مختلفی داشته باشند.
چهار مورد از رایج ترین سیستم های امنیتی و حفاظتی شامل دوربین مداربسته، دزدگیر اماکن، سنسور حرکتی دزدگیر و دستگاه کنترل تردد می شود .
تجهیزات امنیتی در پروژه های لوکس از اهمیت بالایی برخوردار هستند، امروزه دوربین های دیجیتال مجهز به ارتباطات شبکه که سرعت بالایی در انتقال تصویر دارند به همراه سنسورهای خاص و سیستم های نظارتی نقش مهمی در پروژه های مدرن ایفا میکنند.

سیستمهای مخابراتی و فیبر نوری

با توجه به وجود سیستم های کامپیوتری و اینترنتی، مخابراتی (تلفن)، آنتن مرکزی و سیستم های حفاظتی و نظارتی (مانند دوربین های مدار بسته) در پروژه های ساختمانی با انواع کاربری، حجم وسیعی از سیم و کابل برای انتقال داده های مذکور مورد نیاز است لذا در سیستم ها مدرن و امروزی استفاده از بستر فیبر نوری (PON) به منظور افزایش سرعت و حجم انتقال اطلاعات و همچنین کاهش هزینه، زمان و حجم اشغال شده توسط سیستم های مذکور در پروژه ها به شکل چشمگیری در حال افزایش میباشد.

استیشن شارژ خودروهای برقی 

 با توجه به کاربرد روز افزون خودروهای برقی نیاز به ایستگاه های شارژ این خودروها به صورت روز افزون محسوس میباشد، اما با توجه توان مورد نیاز (۳۰ تا ۷۰ کیلووات) میبایست زیر ساخت تولید برق و توان شبکه مد نظر قرار گیرد.

سیستم های صوتی و تصویری

 امروزه استفاده از تلوزیون ها و گیرنده های هوشمند با قابلیت ip و اتصال به شبکه به شدت گسترش یافته است و کمتر کاربری از استفاده از تجهیزات هوشمند بی بهره میباشد، لذا ایجاد ساختار شبکه پویا با قابلیت گسترش و به روز رسانی از الزامات هر پروژه مدرن میباشد.

شبکه انتقال اطلاعات

با راه اندازی یک بستر پر سرعت میتوانیم از تکنولوژی های بروز دنیا با بالاترین بازدهی بهره ببریم. در عصر جدید برای دستیابی به این امر بستر Gpon که به کاهش هزینه های اجرا و تجهیزات می انجامد بهترین انتخاب میباشد. بصورت چکیده میتوان گفت که تکنولوژی GPON برای ارائه فیبر نوری به مشترک استفاده میشود. اینترنت پرسرعت، VOIP، تلوزیون IPTV، دوربین مداربسته و آیفون تصویری سرویس های محبوبی هستند که میتوانیم در بستر GPON پیاده سازی نماییم.

آسانسورها و بالابرها

آسانسورها و بالابرها به عنوان جز لاینفک پروژه های بلندمرتبه و لوکس مطرح میباشند، در حال حاضر استفاده از موتورهای گیرلس با راندمان و سرویس دهی مطلوب در بازار جایگاه ویژه ای به خود اختصاص داده است، صنعت آسانسور با سیستمهای mrl (فاقد موتورخانه) با استفاده بهینه از فضاهای موجود، به یاری معماران شتافته و از سوی دیگر با آپشن هایی نظیر DIRECT APPROACH, ADO ,DESTINATION CONTROL خدمات وسیعی را به کاربران رائه میدهد.

۰ دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *