انتخاب برگه

حذف سازمان نظام مهندسی از گردونه ساخت‌ و ساز!

فروردین ۱۲, ۱۳۹۵ | اخبار, صنعت ساختمان | ۱ دیدگاه

حذف سازمان نظام مهندسی از گردونه ساخت‌وساز در پایتخت

خبرگزاری تسنیم: در نهمین روز فروردین ماه سال جاری بر اساس نامه معاونت شهرسازی شهرداری پایتخت، پیامکهایی با موضوع لغو تفاهم‌نامه شهرداری با نظام مهندسی به متقاضیان ساخت‌وساز در تهران ارسال گردید.

به گزارش برخی کانال‌های تلگرامی در نهمین روز فروردین ماه جاری بر اساس نامه معاونت شهرسازی شهرداری پایتخت، پیامکهایی با موضوع لغو تفاهم‌نامه شهرداری با نظام مهندسی به متقاضیان ساخت‌وساز در تهران ارسال گردید و بدین ترتیب عملاً سازمان نظام مهندسی از گردونه ساخت‌وسازها کنار زده شد.

این اقدام عجیب شهرداری شرایط ساخت‌وساز پایتخت را به سال ٩١ و شاید دهه هشتاد بازگرداند.

بر اساس این گزارش دقیقاً در سی و یکمین روز فروردین ٩٢ تفاهم‌نامه مهمی بین نظام مهندسی تهران و شهرداری منعقد گردید که نقطه عطف اجرایی شدن مقررات ملی ساختمان بود و براساس ماده ٣٣ نقش مهندسان در ساخت‌وسازهای تهران پررنگ شد و دوران جدیدی در نظام مهندسی آغاز گردید.

فراز و نشیبهای این ماجرا در نهایت پس از سه سال به لغو یک‌جانبه این تفاهم‌نامه توسط شهرداری انجامید.

بنابراین گزارش در نامه ارسالی معاونت شهرسازی شهرداری تهران به دفاتر خدمات الکترونیک شهر، طولانی شدن زمان صدور پروانه ساختمان، پرهیز از نظارت‌های صوری توسط مهندسان ناظر، رأی دیوان عدالت اداری، متن پیش‌نویس اصلاح مبحث دوم مقررات ملی ساختمان و حتی آمار بانک جهانی(!) به‌عنوان دلایل لغو یک‌جانبه تفاهم‌نامه شمرده شده است.

با این توجیهات از این پس:

۱٫ دارندگان پروانه ساختمان لزومی به ارایه نقشه فاز دو ندارند و عملاً موضوع کنترل نقشه توسط سازمان نظام مهندسی منتفی می‌باشد.
۲٫ ناظر ساختمان انتخابی خواهد بود و مالکین می‌توانند از طریق دفاتر خدمات شهرداری نسبت به معرفی ناظر اقدام نمایند و قضیه ارجاع نظارت از اختیار سازمان نظام مهندسی خارج می‌شود.
۳٫ از این پس حق الزحمه نظارت به حساب سازمان نظام مهندسی واریز نخواهد شد و همانند سالهای ۹۱ به قبل به‌صورت توافقی نرخ حق الزحمه مهندسان تعیین خواهد شد که معنی آن کاهش حق الزحمه مهندسی می‌باشد.
۴٫ الزامی به معرفی مجری ذی‌صلاح نخواهد بود و رسماً مجری هم از ساخت‌وساز حذف می‌شود.
۵٫ دریافت شناسنامه فنی ملکی قبل از اخذ پایان کار از سازمان نظام مهندسی منتفی خواهد شد.

بنابراین گزارش، شهرداری تهران با این اقدام خود و با تمسک به برخی بی‌تدبیریها در سازمان نظام مهندسی، تعهدات خود در توافقنامه سال ٩٢ را به‌صورت کاملاً یک‌جانبه نقض کرده است و با استفاده از تعطیلات نوروزی و انجام برخی از موارد فوق، نظام مهندسی را در مقابل عمل انجام‌شده قرار خواهد داد، اما آنچه مشخص است سازمان نظام مهندسی تهران پیش از آنکه در دام حمله گازانبری شهرداری گرفتار شده باشد، قربانی انفعال خود و عدم برنامه ریزی کلان و آینده‌نگری شده است.

قطعاً رهایی از این مشکل و برگشت به مسیر قبلی اگرچه غیرممکن نیست ولی بسیار سخت و پیچیده خواهد بود و نیازمند هوشیاری، تدبیر و خرد جمعی جامعه مهندسی است.

* صحت و سقم این خبر نیازمند پیگیری و بررسی بیشتر است. امیدواریم شهرداری تهران در این باره اطلاع رسانی کند.


 جوابیه:

بیطرف: اقدام شهرداری خلاف قانون است.

به گزارش کانال محرمانه نظام مهندسی در واکنش به بی تعهدی شهرداری تهران و لغو یکجانبه تفاهمنامه با سازمان نظام مهندسی، حبیب الله بیطرف با انتشار نامه ای خطاب به جامعه مهندسی تهران اعلام موضع نمود.

متن کامل نامه بیطرف به شرح زیر می باشد:

به نام خدا

دوستان و اعضای محترم سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران
با سلام و ضمن شادباش سال نو به اطلاع می رسانم
همانطوریکه در شبکه های مجازی منعکس شده است شهرداری تهران از روز دوشنبه نهم فروردین، در یک اقدام یکجانبه و خلاف قانون با دعوت مالکین جهت معرفی ناظر به دفاتر خدمات الکترونیک شهر و تعیین ناظر، عملا اجرای آیین نامه اجرایی ماده ٣٣ قانون نظام مهندسی را تعطیل نموده است.
سازمان نظام مهندسی استان تهران ضمن اعلام فوری موضوع به جناب اقای دکتر مظاهریان و بررسی کم و کیف اجرای دستورالعمل معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در مناطق ٢٢ گانه شهرداری تهران، در روز شنبه ١۴ فروردین جلسه فوق العاده هیّئت مدیره خواهد داشت و موضوع را از ابعاد مختلف بررسی و اتخاذ تصمیم و اطلاع رسانی خواهد کرد.
از آنجا که با ارایه پیش نویس نظامات اداری قانون نظام مهندسی به هیات دولت، احتمال تسری چنین اقدامی از جانب شهرداری های مراکز سایر استانها متصور است پیشنهاد تشکیل جلسه فوق العاده شورای مرکزی و رؤسای سازمانهای نظام مهندسی، به شورای مرکزی داده شده است.

با احترام
حبیب الله بیطرف
رییس هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران

۱ دیدگاه

  1. میلاد

    پاینده باشی شهردار محترم که بساط این بازار امضا فروشی را جمع کردی

    پاسخ

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *