انتخاب برگه

متریال و مقاومت ساختمان، ارتباط بین آنها چیست؟

دی ۱۵, ۱۴۰۱ | مصالح شناسی | ۰ دیدگاه

متریال به معنی جنس، ماده و محصول است. در صنعت معماری و مدل‌سازی از بخش‌های مهمی است که بسیار مورد بررسی قرار می‌گیرد. متریال ساختمان هم وابسته به تعاریف آن در فرم و عملکرد ساختمان تاثیر بسزایی دارد. متریال در حقیقت مشخص کننده جنس اشیا در محیط‌های مدل‌سازی است. مقاومت متریال وابستگی به طراحی و انتخاب نوع مصالح به کار رفته دارد.

آشنایی با انواع متریال ساختمان برای نما و بررسی مقاومت آن

نمای فایبر سمنت برد

مقاومت این نوع متریال ساختمان تا حد زیادی نسبت به چوب و سیمان بالاتر است. علاوه بر این ظاهر زیبایی را برای نما پدید می‌آورد. در برابر حرارت، آتش و رطوبت مقاومت دارد. دچار خوردگی توسط حشرات هم نمی‌شود.

نمای فایبر سمنت برد
نمای فایبر سمنت برد

نمای آجری

 تاریخچه طولانی برای استفاده در نمای ساختمان دارد. قیمت مناسب‌تری نسبت به سایر متریال‌ها به خود اختصاص داده است. آجر در عین داشتن ظاهر زیبا برای نما، می‌تواند معماری مدرن را در خود جای دهد.

نمای سنگی

ز محبوب‌های طراحی نمای ساختمان است و تنوع زیادی دارد. رنگ و جنس‌های متفاوتی از نمای سنگی در متریال ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. با در نظر گرفتن تنوع  و جنس‌های متفاوت سنگ قیمت بالاتری را هم به خود اختصاص می‌دهد. مقاومت بالایی هم در برابر رطوبت دارد که استفاده از این نوع متریال را در مناطق مرطوب افزایش می‌دهد. افرادی که بسیار حساس در جذب رطوبت و گرد و غبار هستند معمولا این نوع نما را بسیار میپسندند. سنگ ظاهر بسیار تمیزی دارد.

نمای شیشه‌ای

در تاریخ معماری ایرانی شفافیت و روشنایی زبانزد است. شیشه از مهم‌ترین و پرکاربردترین متریال ساختمان در زمینه این نوع طراحی به شمار می‌رود. استفاده همزمان شیشه و فلز می‌تواند آثاری با استحکام بالا، ظریف و در عین حال شفاف پدید آورد. معمولا در برج‌های لوکس و لاکچری جزو متریال‌های پایه ثابت طراحی است. در ایران بسیاری از ساختمان‌های مشهور مثل بانک مرکزی، باغ کتاب تهران و بازار بزرگ ار این نوع نما استفاده کرده‌اند.

نمای چوبی

چوب از جمله نماهایی است که ظاهر و جلوه خاصی را برای ساختمان ایجاد می‌‌کند. ایده استفاده از چوب معمولا برای طراحی نماهای مدرن در ساختمان استفاده  می‌شود. از ترموود که نمونه معروفی از نمای چوبی است معمولا در نمای حارجی ساختمان ظاهر سازی می‌کنند. متریال طبیعی در ساختار چوب رگه‌هایی از طبیعت را در ساختمان به وجود می‌آورد. مقاومت و دوام بالایی در مقابل شرایط جوی دارد. کپک و قارچ‎‌‌ها به راحتی نمی‌توانند در آن نفوذ کنند. وزن پایین نمای چوبی از جمله ویژگی‌هایی است که کاربرد آن را جذابتر می‌کند. با چوب به راحتی می‌توان جداسازی بخش‌ها را انجام داد و حتی رنگ‌آمیزی کرد.

نمای کامپوزیتی

از نماهایی که طرفداران زیادی را به خودش جذب کرده است. این نما در ساختمان‌های اداری، تجاری، تفریحی و منازل استفاده می‌شود. زیبایی از جمله ویژگی‌هایی است که با نمای کامپوزیت به ساختمان اضافه می‌شود. دوام و استحکام کامپوزیت باعث می‌شود عمر طولانی‌تری داشته باشد.

نمای سرامیک

از جدیدترین نمای ساختمان است. ظهور سرامیک تحول بزرگی در صنعت ساختمان و سازه ایجاد کرده است. متالوژی عمران هم با تولد سرامیک مورد رشد و پیشرفت قرار گرفته است. حتما دقت کنید که سرامیک استفاده شده در دکوراسیون داخلی کاملا با سرامیک نمای خارجی فرق دارد.

نتیجه‌گیری

نمای ساختمان دانشی است که هر روز در زمینه معماری در حال پیشرفت و تغییر است. در این مقاله تعدادی از ویژگی‌های متریال‌های ساختمان بیان شده است. هرچه نمای ساختمان شیک‌تر و دوام بالاتری داشته باشد خواهان بیشتری هم خواهد داشت. سازه پلاس می‌تواند در انتخاب سریعتر شما با شما همراه باشد.

۰ دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *