انتخاب برگه

نمای کرتین وال یا فریم لس

اسفند ۱۵, ۱۴۰۱ | معماری | ۰ دیدگاه

نمای کرتین وال یا فریم لس

زمانی که نمای یک ساختمان دارای پوششی با حداقل ۶۰ درصد از شیشه باشد، در این صورت این نما را نمای شیشه‌ای می گویند. در این مقاله به معرفی انواع نمای شیشه‌ای ساختمان از جمله مدرن و فریم لس پرداخته و سپس به سراغ نکات ایمنی نماهای شیشه‌ای و نحوه‌ی اجرای این نما و طراحی می‌رویم. با هم در مورد نمای شیشه ای ساختمان بخوانیم:

نمای شیشه عایق و کنترل کننده بسیاری از صداهای محیطی است و تنوع رنگ و مدل بسیار زیادی دارد. در مقایسه نمای شیشه با دیگر نماهای ساختمانی بهتر است بدانیم که نمای شیشه نسبت به مصالح ساختمانی دیگر اضافات کمتری هم دارد.

در واقع نمای شیشه‌ای امروزه یکی از نماهای مدرنی است که برای ساختمان‌ها استفاده می‌شود و بیشترین کاربرد را در ساختمان‌های اداری و تجاری داشته و کمتر برای نماهای مسکونی به کار گرفته می‌شود و در صورت استفاده از آنها در نمای مسکونی با نمای سنگ یا ترموود ترکیب می‌شود تا در کنار زیبایی که به همراه دارد محیط ساختمان نیز پوشیده باشد. با توجه به استفاده‌ی این نوع نما از شیشه و آلومینیوم ویژگی‌های منحصر به فردی را نیز به همراه دارد. استفاده از نماهای شیشه‌ای مدرن موجب شده تا ساکنان بتوانند از حداکثر نور و روشنایی روز استفاده کنند.

علاوه بر این از دیگر مزایای استفاده از نماهای شیشه‌ای مدرن آن است که کمک می‌کند تا ایمنی ساختمان بالاتر رفته و بنا عایق صدا نیز داشته باشد. تنوع در رنگ و جلوگیری از عبور اشعه ماوراء بنفش خورشید و استفاده از انرژی خورشید نیز از دیگر مزایای نماهای شیشه‌ای مدرن است. این روزها استفاده از نماهای شیشه‌ای با رنگ‌های مات و آینه گون نیز به لیست نماهای شیشه‌ای پر طرفدار اضافه شده است. 

انواع نمای شیشه ای ساختمان و مزایا و معایب هر کدام

با گسترش استفاده از شیشه‌های رفلکس استفاده از این نوع شیشه‌ها در نمای ساختمان‌های مرتفع و برج‌ها نیز امروزه بسیار رواج پیدا کرده است و همانطور که اشاره کردیم، استفاده از نماهای شیشه ای علاوه بر زیبائی ظاهری، امکان استفاده از حداکثر روشنایی روز و نور خورشید را نیز فراهم می‌کنند. در ادامه به انواع نماهای شیشه‌ای  مدرن و مزایای آنها می‌پردازیم.

نمای شیشه ای فریم لس

طراحی نمای شیشه‌ای ساختمان از نوع فریم لس به این صورت است که در نمای شیشه‌ای فریم لس سطح نما به وسیله پروفیل‌های فلزی شبکه بندی شده و بعد از آن فریم نما در داخل این شبکه‌ها قرار می‌گیرد. در نمای شیشه‌ای فریم لس، فریم‌ها دارای لاستیک‌های مخفی برای هوا بندی و آب بندی هستند که شیشه هم به راحتی بر روی آنها نصب می‌شود. این فریم‌ها دارای رنگ‌های متعددی نیز هستند. همچنین این نوع از نماهای شیشه‌ای مدرن باعث ایجاد یک نمای شیشه‌ای  پیوسته از محل  کار و فضای ساختمان می‌شوند.

نحوه‌ی اجرای نمای شیشه‌ای فریم لس به این صورت است که در سیستم فریم لس شیشه‌ها با فاصله کمی نسبت به هم و بدون هیچگونه عنصر اضافی قرار می‌گیرند و به وسیله چسب سیلیکون آب بندی می‌شوند. طراحی نمای شیشه‌ای ساختمان از این سیستم بیشترین سطح شیشه بر روی نما را به همراه خواهد داشت و نما به صورت یکپارچه‌تری دیده خواهد شد.

یکی از کاربردهای نمای شیشه‌ای فریم لس نمای شیشه‌ای ویلا است. از جمله مزایای نمای شیشه‌ای فریم لس، به ظرافت دید فریم نگهدارنده شیشه از خارج، امکان بهره گیری از بازشو مخفی در نما، نصب آسان شیشه و آسان بودن تعویض شیشه، عدم انتقال تنش‌های سازه اصلی بنا بر شیشه، عملکرد مستقل هر یک از فریم‌ها در برابر زلزله و امکان استفاده از رنگ‌های متفاوت در نما می‌توان اشاره کرد.

نمای کرتین وال

نمای کرتین وال یکی از نماهای مدرن با ترکیبی از پروفیل آلومینیومی به عنوان سازه و لاستیک‌های آب بندی و هوابندی و اتصالات نصب است. طراحی نمای شیشه‌ای ساختمان از نوع کرتین وال به این صورت است که در نمای کرتین وال شیشه‌ای انواع ضخامت های شیشه دوجداره از ۱۸ تا ۴۰ میلیمتر قابل نصب است.

یکی از مزیت‌هایی که نمای کرتین وال دارد، قابلیت محاسبه فشار باد و فشار بار مرده بر روی نمای ساختمان به کمک نرم افزارهای اختصاصی است که ایمنی این نوع نمای شیشه‌ای را در برابر خطرات جوی و  طبیعی بسیار بالا می‌برد. علاوه بر این عدم ورود رطوبت و سر و صدا، قابلیت بهره گیری از شیشه دو یا سه جداره، قابلیت بهره گیری از در پوش‌های گوناگون، قابلیت عملیاتی کردن به طور کاملا آلومینیومی، نداشتن محدودیت رنگ و عایق حرارتی بودن این نوع نما نیز از دیگر مزیت‌های آن به حساب می‌آید.

نحوه‌ی اجرای نمای شیشه‌ای از نوع کرتین وال به این صورت است که در این نوع نماهای شیشه‌ای مدرن ابتدا پروفیل‌های عمودی آلومینیومی معروف به مولیون، توسط براکت‌های مخصوص و رولبولت یا جوش به سازه ساختمان متصل شده و پس از آن پروفیل‌های عمودی که با نام “ترنزوم” نیز شناخته شده هستند، توسط لقمه‌های مخصوص بر روی پروفیل‌های عمودی قرار گرفته  و نصب می‌شوند. از نمای کرتین وال در نمای شیشه‌ای ویلا نیز استفاده می‌شود.

نمای شیشه ای اسپایدر

در طراحی نمای شیشه‌ای ساختمان از نوع اسپایدر شیشه لمینت شده‌ای وجود دارد که شامل دو لایه شیشه سکوریت ۶ میلیمتر فلوت استاندارد درجه یک است و در لایه طلقی ۱/۵۲ میلیمتر و در بین دو شیشه سکوریت قرار می‌گیرد.

نمای شیشه‌ای اسپایدر در فروشگاه‌ها و در نماهای تجاری کاربرد بسیار زیادی دارد که با رشد نماهای شیشه‌ای مدرن در ساختمان سازی، نمای شیشه‌ای اسپایدر توانسته کمترین میزان استفاده از فریم و فلزات و بالاترین میزان ایمنی  را فراهم کند.

نحوه‌ی اجرای نمای شیشه‌ای از نوع اسپایدر به این صورت است که قطعاتی مانند چنگک وجود دارند که شیشه‌های نما را در کنار یکدیگر نگهداری می‌کنند. در نمای شیشه‌ای اسپایدر ستون‌ها و کلیه قطعات نمایان است و همین موضوع زیبایی خاصی را به این نوع نماهای شیشه‌ای مدرن می‌دهد و به همین دلیل هم در طراحی نمای شیشه‌ای ویلا از نمای شیشه‌ای اسپایدر هم استفاده می‌شود.

نحوه‌ی اجرای نمای شیشه‌ای اسپایدر به این صورت است که ستون‌ها هم می‌توانند به صورت شیشه‌ای پیاده شوند و این طراحی کمک می‌کند تا بیشترین میزان شفافیت و بیشترین استفاده از شیشه در نمای ساختمان به وجود بیاید به همین دلیل هم از این نوع نماهای شیشه‌ای مدرن به خصوص با ابعاد شیشه‌های بزرگ در فروشگاه‌ها و مراکز تجاری استفاده می‌شود. از مزایای نمای شیشه‌ای اسپایدر می‌توان به انعطاف پذیری، شفافیت، نصب و نگهداری آسان، دوام بالا، ضد زنگ بودن و ظاهر زیبای آن اشاره کرد.

نمای شیشه ای بالکن

در طراحی نمای شیشه‌ای ساختمان در بالکن از یک دیواره شفاف و مجموع چند پنل شیشه‌ای استفاده می‌شود که به صورت ریلی باز و بسته می‌شود. نمای شیشه‌ای بالکن باید از نوع شیشه مقاوم باشد تا بتواند در برابر شرایط جوی متفاوت در طول شب و روز تغییرات را تحمل کند. همچنین نمای شیشه‌ای بالکن باید در برابر برخورد اجسام و تغییر ناگهانی دمای هوا نیز مقاوم باشد به همین دلیل نیز در این نوع نماهای  شیشه‌ای مدرن از شیشه سکوریت آکات استفاده می‌شود.

نحوه‌ی اجرای نمای شیشه‌ای بالکن به این صورت است که در دو حالت فریم دار یا بدون فریم اجرا شده و این موضوع بر اساس مکان بالکن و نظر مشتری متغیر است. همچنین طراحی نمای شیشه‌ای ساختمان در بالکن‌ها با دو سیستم لولایی و کشویی انجام می‌شود و از این طریق نیز در مصرف انرژی صرفه جویی می‌شود و امنیت ساختمان را بیشتر می‌کند.

نکات ایمنی نماهای شیشه‌ای و هزینه اجرای آنها

زمانی که نمای یک ساختمان دارای پوششی با حداقل ۶۰ درصد از شیشه باشد، در این صورت این نما را نمای شیشه‌ای می گویند و در اجرای نمای شیشه‌ای باید به نکات زیر توجه کرد:

  • برای نمای شیشه‌ای، از شیشه‌های معمولی استفاده نمی‌شود زیرا این نوع نماها از نظر ایمنی خطرناک هستند چرا که در هنگام شکستن به قطعات ریز و درشتی خرد شده و احتمال پرتاب شدن شیشه و آسیب دیدن افراد وجود دارد.
  • شیشه از نوع سکوریت بر عکس شیشه معمولی با این که در موقع شکستن به قطعات ریز تبدیل می‌شود ولی پخش نشده و از نظر ایمنی به مراتب بهتر از شیشه معمولی عمل می‌کند.
  • در شیشه از نوع لمینت هم این نوع شیشه مانند شیشه ماشین بر اثر ضربه به شیشه خرد و پراکنده نخواهد شد چرا که در لا به لای شیشه لمینت از یک چسب مخصوص استفاده می‌شود.
  • به همین دلایل هم برای طراحی نمای شیشه‌ای ساختمان، استفاده از شیشه لمینت می‌تواند بهترین گزینه باشد.

اما در ارتباط با قیمت نمای شیشه‌ای باید گفت که قیمت نمای شیشه ای در مدل های مختلف متفاوت است. برای مثال درنمای شیشه‌ای اسپایدر، قیمت این مدل نمای شیشه‌ای بر اساس اندازه و متر مربع آن است.  

علاوه بر این عواملی مانند ارتفاع ساختمان، نوع شیشه اسپایدر و قطعه نگهدرانده شیشه و کیفیت ابزار درتعیین قیمت نمای اسپایدر نقش تعیین کننده‌ای را دارند.برای مثال از لحاظ قطعات نگهدارنده، در نمای اسپایدر، فین گلس از دیگر قطعات نمای شیشه‌ای اسپایدرمانند استیل و کابلی گرانتر است.

در انواع دیگر نماهای شیشه‌ای مانند نمای شیشه‌ای فریم لس، مساحت سطحی که باید نما شود، ناحیه و شهر مورد استفاده و شرکتی که سازنده نمای شیشه‌ای فریم لس بوده نیز اهمیت دارد.

در مجموع مواردی مانند نوع و کیفیت شیشه (تک جداره و دوجداره)، سکوریت یا لمینت بودن شیشه ها، تعداد شیشه نوع نمای شیشه ای (کرتین وال، فریم لس و…)، مساحت و ابعاد شیشه‌ها (ارتفاع و عرض نمای شیشه‌ای) و ضخامت آنها و کیفیت یراق آلات به کار رفته و از همه مهم تر کیفیت محصول و نام کشور سازنده در قیمت نمای شیشه ای تاثیرگذار است.

جمع بندی

  • زمانی که نمای یک ساختمان دارای پوششی با حداقل ۶۰ درصد از شیشه باشد، در این صورت این نما را نمای شیشه‌ای می گویند.
  • تنوع در رنگ و جلوگیری از عبور اشعه ماوراء بنفش خورشید و استفاده از انرژی خورشید نیز از دیگر مزایای نماهای شیشه‌ای مدرن است. این روزها استفاده از نماهای شیشه‌ای با رنگ‌های مات و آینه گون نیز به لیست نماهای شیشه‌ای پر طرفدار اضافه شده است.
  • با گسترش استفاده از شیشه‌های رفلکس استفاده از این نوع شیشه‌ها در نمای ساختمان‌های مرتفع و برج‌ها نیز امروزه بسیار رواج پیدا کرده است .
  • استفاده از نماهای شیشه ای علاوه بر زیبائی ظاهری، امکان استفاده از حداکثر روشنایی روز و نور خورشید را نیز فراهم می‌کنند.
  • یکی از کاربردهای نمای شیشه‌ای فریم لس نمای شیشه‌ای ویلا است. از جمله مزایای نمای شیشه‌ای فریم لس، به ظرافت دید فریم نگهدارنده شیشه از خارج، امکان بهره گیری از بازشو مخفی در نما، نصب آسان شیشه و آسان بودن تعویض شیشه، عدم انتقال تنش‌های سازه اصلی بنا بر شیشه، عملکرد مستقل هر یک از فریم‌ها در برابر زلزله و امکان استفاده از رنگ‌های متفاوت در نما می‌توان اشاره کرد.
  • نمای کرتین وال یکی از نماهای مدرن با ترکیبی از پروفیل آلومینیومی به عنوان سازه و لاستیک‌های آب بندی و هوابندی و اتصالات نصب است. طراحی نمای شیشه‌ای ساختمان از نوع کرتین وال به این صورت است که در نمای کرتین وال شیشه‌ای انواع ضخامت های شیشه دوجداره از ۱۸ تا ۴۰ میلیمتر قابل نصب است.
  • نمای شیشه‌ای اسپایدر در فروشگاه‌ها و در نماهای تجاری کاربرد بسیار زیادی دارد که با رشد نماهای شیشه‌ای مدرن در ساختمان سازی، نمای شیشه‌ای اسپایدر توانسته کمترین میزان استفاده از فریم و فلزات و بالاترین میزان ایمنی را فراهم کند.
  • در طراحی نمای شیشه‌ای ساختمان در بالکن از یک دیواره شفاف و مجموع چند پنل شیشه‌ای استفاده می‌شود که به صورت ریلی باز و بسته می‌شود.
  • نمای شیشه‌ای بالکن باید از نوع شیشه مقاوم باشد تا بتواند در برابر شرایط جوی متفاوت در طول شب و روز تغییرات را تحمل کند.
  • برای طراحی نمای شیشه‌ای ساختمان، استفاده از شیشه لمینت می‌تواند بهترین گزینه باشد.
  • مواردی مانند نوع و کیفیت شیشه (تک جداره و دوجداره)، سکوریت یا لمینت بودن شیشه ها، تعداد شیشه نوع نمای شیشه‌ای (کرتین وال، فریم لس و…)، مساحت و ابعاد شیشه‌ها (ارتفاع و عرض نمای شیشه‌ای) و ضخامت آنها و کیفیت یراق آلات به کار رفته و از همه مهم تر کیفیت محصول و نام کشور سازنده در قیمت نمای شیشه ای تاثیرگذار است.

۰ دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *