انتخاب برگه

آجر قزاقی چیست؟ ۷ نوع آن کدامند؟

اسفند ۱۴, ۱۴۰۱ | رپورتاژ آگهی

از گذشته تا کنون یکی از مهمترین و در واقع اصلی‌ترین متریال و مصالح ساختمانی آجر بوده است. اگر در مورد آجر جستجو کرده باشید با انواع بسیار مختلفی از آن روبرو شده‌اید. یکی از انواع آجر برای ساخت آجر قزاقی است. اگر دوست دارید پاسخ به سوال آجر قزاقی چیست را بدانید بهتر است که مطلب زیر را به دقت مطالعه کنید زیرا قصد داریم که در آن پاسخ به سوال آجر قزاقی چیست را با جزئیات بسیار زیاد بررسی کنیم.

آجر قزاقی چیست؟

قبل از اینکه بخواهید هر نوع جزئیاتی در مورد آجر قزاقی را بدانید بهتر است که با معنا و مفهوم کلی آن آشنا شوید. آجر قزاقی یکی از انواع آجرها برای ساخت ساختمان است که دارای انواع و کاربرد مختلفی است. تاریخچه و سابقه این آجر به زمان قزاق‌ها و ساسانیان برمی‌گردد. اگر نگاهی به ساختمان‌های کهن و قدیمی و عمارت‌ها و ساختمان‌های ایرانی داشته باشید حتماً می‌توانید انواع این آجرهای قزاقی را پیدا کنید. برای این که قدمت این آجرها را درک کنید بهتر است نگاهی به نمای گنبد کاووس، طاق کسرا، مسجد جامع یزد و مسجد جامع اصفهان داشته باشید.

انواع آن و کاربرد هر یک را بشناسید

حالا که با معنا و مفهوم  آجر قزاقی آشنا شده‌اید بهتر است که انواع آجرها و کاربردهایی که دارند را نیز بررسی کنید. معمولا این آجرها را می‌توان از جنبه‌های بسیار مختلفی از جمله رنگ، نحوه استفاده ،سایز و … تقسیم بندی کرد. ما در این قسمت قصد داریم که این آجرها را با توجه به نحوه استفاده و کاربرد آن‌ها دسته بندی کنیم. واضح است که قیمت هر کدام از این آجرها با توجه به نوع مصالح آن متفاوت خواهد بود. مثلا قاعدتا قیمت آجر انگلیسی با آجر شاموتی و قزاقی متفاوت است. قبل از استفاده و سفارش این آجرها بهتر است که یک استعلام قیمت در مورد آن‌ها داشته باشید.

۱- آجر قزاقی کف

همانطور که از اسم آن مشخص است این آجرها برای کاربرد کفپوش ساختمان‌های مختلف استفاده می‌شوند. در بسیاری از موارد از آجرهای قزاقی برای کف حیاط ، آلاچیق، تراس و … استفاده می‌شود.

از آنجایی که آجرهای قزاقی تنوع رنگی بسیار زیادی دارد شما می‌توانید هر کدام از آن‌ها را با توجه به دیگر مصالح و متریال استفاده شده در ساختمان انتخاب کنید. از دیگر آجرهایی که برای کفپوش استفاده می‌شوند می‌توان به آجر انگلیسی ، آجر شیل و آجر قزاقی اشاره کرد.

۲- آجر ال قزاقی

آجر L قزاقی به دلیل شکل آن که شبیه به حرف L انگلیسی است به آجر قزاقی L معروف شده است. به این آجر، آجر نبشی نیز می‌گویند و کاربرد آن معمولاً برای کنج‌ها و گوشه‌ها استفاده می‌شود.

در بسیاری از موارد از این آجر برای ادغام و تلفیق سنت و مدرنیته استفاده می‌شود. به همین دلیل می‌توان نمونه‌های آن را در کافی شاپ‌ها و رستوران‌ها مشاهده کرد. 

۳- آجر قزاقی طرح دار

آجر قزاقی طرح دار نیز با توجه به اسم آن قاعدتاً دارای طرح و مدل‌های خاص و ویژه است که آن را از آجرهای ساده قزاقی متمایز می‌کند. آجر قزاقی طرح دار دارای طرح و مدل‌های مختلف بر روی آجر است که می‌توان از آن با توجه به نوع کاربردی که دارد استفاده کرد. همچنین می‌توان این طرح‌ها را با توجه به سلیقه و خواص افراد در در ساختمان‌های مختلف استفاده کرد.

۴- آجر قزاقی دور ستون

آجر قزاقی دور ستون برای اطراف ستون‌ها استفاده می‌شود معمولاً دو سایز بزرگ و کوچک دارد. قاعدتاً چون این آجرها نسبت به آجرهای قزاقی ساده کمتر تولید می‌شوند هزینه بیشتری دارند. بسیاری از انواع آجرها دارای نوع دور ستون نیستند در حالی که آجر قزاقی دور ستون برای اطراف ستون‌ها طراحی و تولید می‌شوند.

۵- آجر قزاقی نما

اما مهم‌ترین و کاربردی‌ترین کاربرد آجر قزاقی مربوط به نمای ساختمان‌ها است. استفاده از این آجرها برای نمای ساختمان‌ها به گذشته و سابقه بسیار زیادی برمی‌گردد.

در واقع به این دلیل که این آجرها در نماهای باستانی و کهن بسیار استفاده شده به آن آجر سنتی نیز می‌گویند. معمولا رنگ بندی این آجرها بسیار متنوع است و می‌توان رنگ‌های زرد، قرمز، پوست پیازی، حنایی، اخرایی، نارنجی و … را در آن‌ها به راحتی پیدا کرد. البته امروز از این آجرها در قسمت داخلی ساختمان‌ها مثل اطراف شومینه، باربیکیو،  آشپزخانه و غیره نیز استفاده می‌شود.

۶- آجر رستیک قزاقی

آجر رستیک قزاقی نیز یکی از اجراهای پرطرفدار در بین آجرهای نما و آجرهای نسوز است. درست است که می‌توانید این آجرها را در نمای ساختمان‌های قدیمی مشاهده کنید اما امروزه نیز در انواع نماهای ساختمانی حتی در ساختمان‌های مدرن نیز از این نوع آجرها استفاده می‌شود. در واقع می‌توان با ترکیب این آجرها با آجرهای  مدرن یک تلفیق بسیار دل انگیز و جذاب از نمای سنتی و مدرن داشته باشید.

۷- آجر قزاقی پلاک

یکی دیگر از انواع آجرهای قزاقی، آجر قزاقی پلاک یا همان آجر قزاقی زرد است. این آجرها به صورت کاملا سنتی و دستی تولید می‌شوند. رنگ‌های این آجر می‌تواند متفاوت باشد اما بیشتر در رنگ‌های خاکی و زرد تولید می‌شوند. این آجرها هم برای نمای ساختمان‌ها و هم در داخل ساختمان‌ها کاربرد دارد. می‌توانید بسیاری از آن‌ها را در نمای مساجد و یا عمارت‌ها و بناهای قدیمی مشاهده کنید.

جمع بندی

در مطالب بالا تلاش کردیم تا شما را با موضوع آجر قزاقی و مفهوم کلی آن آشنا کنیم. در ادامه آن نیز انواع آجرهای قزاقی را با هم بررسی کردیم. هر کدام از این آجرها کاربردهای مخصوص به خود را دارند و بهتر است که درست در در جای خود از آن‌ها استفاده شود. قدمت استفاده از این آجرها به دوره ساسانیان برمی‌گردد.

برای خرید انواع آجر از جمله خرید آجر شاموتی، قزاقی و … بهتر است که به یک مجموعه معتبر و با سابقه در زمینه تولید مصالح ساختمانی اعتماد کنید. امروزه مجموعه‌های زیادی در این حوزه فعالیت می‌کنند که نمی‌توان بدون جستجو و تحقیق آن‌ها را انتخاب کرد زیرا ممکن است با مصالح و متریال نامرغوبی روبرو شوید.

توجه: این مطلب یک رپورتاژ آگهی (تبلیغات) بوده و سایت سازه پلاس هیچگونه نظر و مسئولیتی ندارد. در صورت نیاز به لینک‌های داخل متن مراجعه فرمایید.

۰ دیدگاه