انتخاب برگه

قبل از خرید زمین به چه نکاتی باید توجه کرد؟

آبان ۱۰, ۱۴۰۱ | رپورتاژ آگهی

با افزایش قیمت روز افزون زمین، خرید زمین هم برای سرمایه گذاری بیشتر شده است و اغلب افراد برای اینکه سرمایه خود را دوبرابر یا جند برابر کنند به فکر خرید زمین می افتند خصوصا در سراسر شهرهای ایران که قیمت زمین روز به روز در حال افزایش می باشد. هنگام خرید زمین برای سرمایه گذاری یا حتی زندگی کردن در آن، ممکن است سوالات زیادی در ذهنتان به وجود آید سوالاتی از قبیل اینکه، چه اصولی برای سرمایه گذاری بر زمین وجود دارد؟

راه های کسب درآمد برای خرید و فروش زمین چیست؟ و سوالات دیگری که ممکن است ذهن هر خریدار را درگیر خود کند. هدف اصلی در این مقاله اشاره به نکاتی مفید و مهم در مورد خرید زمین می باشد تا در صورت مواجه با افزایش قیمت و تورم زمین، دچار ضرر و زیان نشده و سرمایه خود را چندین برابر کنید. یکی از راه های اصلی برای حفظ سرمایه و جلوگیری از ضرر و زیان خصوصا برای افرادی که تجربه خرید ملک و زمین ندارند کمک گرفتن از وکیل ملکی در کرج می باشد.

قبل از خرید زمین

مراحل مهم در هنگام خرید زمین

  1. مشورت و مشاوره گرفتن از یک وکیل ملکی متخصص
  2. تعیین هدف از خرید زمین
  3. تعیین بودجه
  4. انتخاب منطقه و تحقیق و بررسی در مورد آن
  5. گرفتن استعلامات لازمه برای خرید زمین
  6. بررسی مدارک زمین انتخاب شده

نکات مهم در خرید زمین

برای خرید زمین نکات بسیار مهمی وجود دارد که به چندین مورد از آن ها اشاراتی می کنیم:

  1. بهترین زمان برای خرید زمین، زمانی می باشد که رونق در بازار مسکن وجود داشته باشد و خرید و فروش ملک و املاک و زمین به خوبی صورت گیرد.
  2. معیارهای لازم خود را برای خرید خانه در نظر بگیرید و با توجه به خلق و خوی شخصی خود و با توجه به انتظاراتی که از یک ملک یا زمین دارید، بررسی های لازمه را انجام دهید و  سپس اقدام به خرید کنید.
  3. اگر میزان سکوت در یک خانه برایتان مهم می باشد، پس زمین هایی که در خیابان اصلی یا اتوبان قرار دارند را انتخاب نکیند زیرا  دارای سر و صدای زیادی هستند و باید از خرید آن ها صرف نظر کنید. همچنین این نوع زمین ها دارای موقعیت خوبی برای خرید و فروش نمی باشند.
  4. به میزان حجم ترافیک محل زمین توجه داشته باشید. پر ترافیک بودن زمین باعث می شود که همیشه دچار عذاب شوید.
  5. کیفیت فشار برق یا آب در منطقه ای که زمین را در آن خریداری کرده اید مهم می باشد و باید بررسی شود.
  6. برای خرید زمین بهتر است از کسی کمک بگیرید که به قوانین ملکی آشنا باشد مثلا یک وکیل ملکی یا مشاورین املاک که در این کار تجربه دارند می توانند راهکارهای خوبی را به شما ارائه دهند.
  7. در هنگام پرداخت پول به فروشنده حتما رسید آن را دریافت کنید. سعی کنید تمامی مراحل پرداخت کاملا شفاف و مشخص باشد.
  8. قبل از قرارداد و امضا، کارت شناسایی فروشنده را بررسی کنید.
  9. اصالت سند را بررسی کنید.

شناسایی بهترین منطقه برای خرید زمین

  1. علت خرید را برای خودتان مشخص کنید که آیا هدف از خرید سرمایه گذاری می باشد یا زندگی در آن.
  2. برنامه ریزی بلندمدت و از پیش تعیین شده داشته باشید. مثلا مشخص کنید که از کدام مشاور املاک می خواهید خرید را انجام دهید یا اینکه زمین مورد نظر برای خرید در کجا قرار دارد و شامل چه ویژگی هایی می باشد.
  3. در مورد زمین انتخابی، تحقیق و بررسی های لازم را انجام دهیدکه زمین موردنظر مشکلی نداشته باشد و قانونی و رسمی باشد.
  4. قبل از انجام معامله انواع زمین ها را بشناسید زیرا زمین ها دارای انواع مختلفی می باشند مانند زمین صنعتی، مسکونی، اوقافی، موروثی و غیره….
  5. برای شناخت بهترین منطقه، آن را از لحاظ سایر امکانات رفاهی، مسیر های دسترسی، مجوز های ساخت و ساز بررسی نمایید.
  6. برای شناخت بهتر و تخصصی برای خرید از یک وکیل ملکی در شهر موردنظر خود کمک بخواهید.

ویژگی های یک زمین خوب

منطقه های بسیار زیادی برای خرید زمین وجود دارد که دارای ویژگی های خیلی خوبی برای خرید می باشند، ولی گاهی برخی از آنها با وجود داشتن ویژگی های خوب، مناسب برای خرید یا سرمایه گذاری نیستند. بنابراین با تحقیق و بررسی و مطالعه در مورد نکاتی برای خرید یک زمین خوب، می توان خرید مناسبی داشت و این مرحله را به خوبی گذراند.

معمولا زمین هایی که در مناطق شمال کشور هستند به دلیل آب و هوای مناسب، دارای قیمت بالاتری هم می باشند اما در بسیاری از مواقع دیده شده است که افرادی که زمین هایی را در مناطق شمالی خریداری کرده اند و برای زندگی انتخاب کرده، پشیمان شده اند زیرا رفت و آمد به این مناطق بسیار سخت است و در زمستان به دلیل بارش باران و برف تردد مشکل می شود.

 خرید زمین بهتر است در اطراف کلان شهر ها صورت گیرد، زیرا دارای آب و هوای مناسب و سالمی هستند و بسیار چشم انداز خوبی دارند و برای زندگی هم مناسب می باشند. همچنین خرید و فروش اینگونه زمین ها بسیار پر متقاضی می باشد و بعدها راحت تر می توانید برای فروش آن اقدام کنید.

نکاتی برای سرمایه گذاری زمین

  • مدیریت بودجه

نکته ی مهمی که در گام اول برای خرید زمین باید رعایت شود،  مدیریت بودجه ای است که برای خرید زمین در نظر گرفته اید و در این مرحله باید پول به اندازه کافی داشته باشید. همچنین به هیچ عنوان به سراغ قرض و بدهی برای خرید زمین نروید. اگر هم به دنبال گرفتن وام هستید باید به این نتیجه برسید که قادر به پرداخت آن هستید.

  • برنامه ریزی برای تمام هزینه های خرید زمین

در هنگام خرید زمین، به بررسی تمام هزینه های جانبی مانند مالیات، عوارض، تعمیرات و غیره بپردازید زیرا با درنظر نگرفتن این هزینه های جانبی، ممکن است با کمبود بودجه مواجه شوید.

سرمایه گذاری در زمین

نکات مربوط به سند زمین

یکی از نکاتی که در حین خرید زمین باید به آن توجه داشت،  مدارک لازمه برای خرید زمین می باشد زیرا پس از عقد قرارداد دیگر نمی توان چیزی را تغییر داد، پس توجه به این قضیه بسیار الزامی می باشد.

 نکته ی دیگری که باید به آن توجه داشت، سند زمین می باشد. در واقع فقط وجود سند کافی نمی باشد و حتما باید استعلام بگیرید تا از وجود سند و صحت آن، اطمینان حاصل کنید، زیرا اگر که قرارداد انجام شود و در قرارداد امضای شما موجود باشد و بعدها بفهمید سندی در کار نبوده است، دیگر نمی توان قرارداد را فسخ کرد مگر در شرایط های خاصی که اگر شامل شما و موقعیت فعلی شما شود.

بنابراین در صورت هرگونه شک و تردید در سند، معامله را کنسل کرده و با تحقیق و بررسی دقیق اطمینان حاصل نمایید که طرفین معامله، فردی ورشکسته یا ممنوع المعامله نباشد تا بعدها دچار مشکل نشوید.

خرید زمین یا خانه

برای سرمایه گذاری، یکی از سوالاتی که ممکن است ذهن هر خریداری را درگیر کند این است که خرید خانه بهتر است یا خرید زمین. جواب به این سوال نیاز به بررسی جوانب و موارد مختلفی دارد تا بتوان به یک نتیجه کلی رسید.

در چند سال اخیر رشد خانه و زمین با هم افزایش داشته است و در زمان هایی هم حتی قیمت های زمین بسیار بیشتر از خانه بوده است.  طبق گفته کارشناسان ملک، افزایش رشد قیمت زمین بیشتر از خانه بوده است بنابراین می توان تصمیم گرفت که خرید زمین برای سرمایه گذاری بهتر از خرید خانه می باشد و قطعا در آینده سود بیشتری را خواهد داشت.

اما توصیه ای که برای سرمایه گذاران و خریداران زمین داریم این است که اگر بعد از خرید زمین، قصد فروش کوتاه مدت یا فوری آن را دارید ممکن است با زمان زیادی برای فروش زمین نسبت به خانه مواجه شوید و ممکن است همین یه مورد جزو نکته ی منفی برای خرید زمین باشد. اما اگر می خواهید در طولانی مدت،  فروش زمین را انجام دهید پشیمان نخواهید شد و با سود قابل توجهی روبرو می شوید.

نکات مهم پیشگیری از کلاهبرداری در هنگام خرید زمین

خرید زمین علاوه بر اینکه دارای سود قابل توجهی می باشد اما شکست در آن و میزان کلاهبرداری در آن هم زیاد است، خصوصا در دادگاه که پرونده های زیادی ناشی از کلاهبرداری مسکن زیاد به چشم دیده می شود. بنابراین در هنگام خرید زمین، نباید به هرکسی اعتماد کرد زیرا همان مشاور املاکی که با یک دست کت و شلوار مرتب و با نفوذ کلامی که دارد ممکن است یک کلاهبردار باشد که قصدش اخاذی و کلاهبرداری از مشتریان، خصوصا افرادی که در این زمینه دارای آگاهی و تخصص کمتری هستند باشد و با اجاره دادن یک زمین یا یک مکان در مدت زمان کوتاهی به عنوان یک معاملات ملکی سعی در عملی کردن اهداف شوم خود دارد.

کلاهبرداری موقع معاله زمین

به چندین نکته ی مهم برای پیشگیری از اقدامات کلاهبرداران در هنگام خرید زمین می پردازیم:

  • اولین اقدام برای خرید زمین، انتخاب یک مشاور املاک قابل اعتماد است. برای شناخت مشاورین املاک قابل اعتماد، تحقیق و بررسی لازمه را از دیگران انجام دهید و سوابق مربوط به بنگاهی را که در آن محل بوده است بررسی کنید. حتی الامکان به بنگاه های معاملات ملکی که در طی مدت زمان کوتاهی در یک محل ساکن هستند اعتماد نکنید. ضمنا هر بنگاه معاملات ملکی باید از اتحادیه مشاورین املاک دارای مجوز باشد و سعی کنید از صحت مجوز املاک هم اطمینان حاصل کنید.
  • قبل از انجام معامله با فروشنده،  هویت او را بشناسید و کارت ملی و شناسنامه او را با دقت بررسی کنید و هویت فروشنده را با مشخصاتی مانند سند زمین و بقیه اسناد و مدارک موجود چک کنید.
  • اگر فروشنده وکالت بلاعزل شخص دیگری را برای فروش داشت، از دفترخانه ای که وکالت بلاعزل در آن ثبت شده است استعلام بگیرید.
  • در هنگام معامله،  به هیچ عنوان رودربایستی نداشته باشید و به هیچ کس اعتماد نکنید زیرا کلاهبرداران چهره و ظاهری عجیب ندارند و ممکن است در قالب هر شخصی ظاهر شوند.
  • هر زمین یا ملک دارای یک کدپستی ده رقمی می باشد که در سند درج شده است و منحصر به فرد می باشد. همچنین از فروشنده بخواهید تا تاییدیه این کدپستی را از اداره پست برای شما بگیرد. در واقع این کدپستی به منظور تنظیم مبایعه نامه می باشد.
  • هیچ گاه مبایعه نامه یا قولنامه ای را که به صورت دستی کامل می شود را نپذیرید. مبایعه نامه یا قرارداد باید در برگه های مخصوص به اتحادیه املاک باشد و کد رهگیری در آن درج شده باشد. همچنین مبایعه نامه باید دارای هولوگرام بوده و مشخصات مربوط به بنگاه مربوطه در آن درج شده باشد.
  • برای صادر کردن کد رهگیری، بنگاه اجازه ی دریافت هزینه را از شما ندارد.
  • برای صادرشدن کد رهگیری نیاز به کدپستی ده رقمی و آدرس زمین می باشد. بنابراین هنگام خرید زمین بهتر است کد رهگیری صادر شده را از سامانه ای به نام (ثبت معاملات و املاک ایران) بررسی کنید تا مشکلی نداشته باشد.
  • اگر زمین موردنظر مورثی می باشد حتما گواهی مربوط به انحصار وراثت را مشاهده کنید و همچنین تسویه حساب مربوط به مالیات را از فروشنده بخواهید.
  • خریدار موظف است تا در همان تاریخ مقرر، در دفترخانه ای که از قبل با فروشنده توافق شده است برای تنظیم سند حضور داشته باشد.
  • در صورت عدم حضور فروشنده در دفترخانه در تاریخ مقرر، از مسئول دفترخانه بخواهید تا گواهی عدم حضور فروشنده را صادر کند.

کلام آخر

خرید زمین با آگاهی و اطلاعات کامل و همچنین در زمان درست و مناسب خود می تواند در سرمایه گذاری خوب و سودآور شما تاثیر زیادی داشته باشد. ولی در اقدام به خرید زمین در زمان نامناسب و رعایت نکردن اصول درست خرید زمین، باعث می شود تا دچار ورشکستی، ضرر و زیان، شکست در معامله و کلاهبرداری شوید. در این مقاله سعی بر این بوده است تا نکاتی را در مورد ویژگی های زمین، خرید زمین و استعلامات لازم را در اختیار شما قرار دهیم تا دچار ضرر و زیان ناشی از خرید زمین نشوید. 

توجه: این مطلب یک رپورتاژ آگهی (تبلیغات) بوده و سایت سازه پلاس هیچگونه نظر و مسئولیتی ندارد. در صورت نیاز به لینک‌های داخل متن مراجعه فرمایید.

۰ دیدگاه