انتخاب برگه

واقعیت افزوده انقلاب جدید در صنعت ساختمان سازی

آذر ۳۰, ۱۴۰۱ | دکوراسیون داخلی | ۰ دیدگاه

در دهه های اخیر هر روز شاهد خلق تکنولوژی ای جدید هستیم که در زمینه های مختلف کاربرد دارد و سعی در آسان تر و سریع تر کردن فعالیت های انسانی دارد. واقعیت افزوده (Augmented Reality) یکی از فناوری های جدیدی است که این روزها به سرعت جای خود را در حوزه های مختلف می یابد؛ از تبلیغات و بازی های رایانه ای گرفته تا تکنولوژی های بسیار پیشرفته.

واقعیت افزوده یا به اختصار AR، ترکیبی است از اطلاعاتی که در دنیای واقعی وجود دارد و اطلاعاتی که توسط کامپیوتر (تلفن همراه، تبلت و …) ساخته می شود.در واقع فناوری، اطلاعاتی را به واقعیت موجود می افزاید.

باید توجه داشت که تکنولوژی AR با VR کاملا متفاوت است. در VR یا واقعیت مجازی (Virtual reality) تمامی اطلاعاتی که به کاربر ارائه می شود ساخته کامپیوتر است.

کاربرد واقعیت افزوده

معماری همیشه در تلاش است تا آنچه را نیست با بهترین کیفیت تحقق بخشد و هنر معمار تجسم بهترین کیفیت فضا و تحقق آن در قالب خط، سطح و بعد فضای فیزیکی و ملموس است. در نتیجه می توان گفت یکی از بهترین کاربردهای واقعیت افزوده در معماری است، از طراحی اولیه و همفکری میان معمار و کارفرما گرفته تا پیش فروش املاک توسط بنگاه های معاملاتی تا مبله کردن یک واحد مسکونی و …

کاربرد واقعیت افزوده
کاربرد واقعیت افزوده

واقعیت این است که تجسم بنا و فضاهای مختلف آن، نه تنها کار معماران را راحت می کند بلکه به بازاریابی کارآمدتر بنگاه های معاملات املاکی هم کمک می کند. خصوصا زمانی که کارفرما قصد دارد ملک خود را پیش از تکمیل پروژه بفروشد، پس نیاز دارد تا با استفاده از تکنولوژی، زیبایی و عملکرد آینده پروژه را امروز به خریداران بالقوه نمایش دهد، این همان جایی است که واقعیت افزوده به کمک معمار و کارفرما می آید و تجسم آینده ملک را همین امروز محقق می سازد. کاری که ماکت ها و رندرهای با کیفیت هم نمی توانند به خوبی انجام دهند.واقعیت افزوده می تواند به معماران و طراحان داخلی نیز در پیشبرد پروژه ها در مقاطع مختلف و همچنین ارتباط با کارفرما کمک کند. قطعا ابزار AR جایگزین تاثیر شخصی معمار و یا متخصص طراحی نیست ولی می تواند جایگزین و یا مکمل رندرهای زمانبر سه بعدی باشد.

کاربرد واقعیت افزوده در معماری داخلی
کاربرد واقعیت افزوده در معماری داخلی

کاربرد واقعیت افزوده در دکوراسیون داخلی

امروزه شاهد حضور اپلیکیشن های دکوراسیون داخلی در استورهای برنامه های گوشی های همراه هستیم، خصوصا در زمینه خرید آنلاین ­مبلمان، که در همین زمینه می توان چند کارکرد بسیار مهم را برای آن ها برشمرد:

  • امکان تجسم محصول در فضای واقعی پیش از خرید
  •  امکان بررسی انطباق ابعاد فضا و ابعاد آیتم انتخابی
  • امکان بررسی سبک و رنگ آیتم انتخابی در فضای واقعی
  • امکان بررسی انطباق آیتم جدید با وسایل موجود در فضا

که نهایتا موجب خریدی مطمئن تر برای کاربران می شود.

برای ذکر نمونه ای از اپلیکیشن های واقعیت افزوده می توان به اپلیکیشن Ikea Place اشاره داشت که متعلق به برند سوئدی و محبوب Ikea است.

۰ دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *