انتخاب برگه

اصول کلی طراحی ویلای کلاسیک

دی ۹, ۱۴۰۱ | ویلا سازی | ۰ دیدگاه

 اصول کلی طراحی ویلای کلاسیک
اصول کلی طراحی ویلای کلاسیک

از سبک‌های طراحی ویلا معماری کلاسیک است که از قدیمی‌ترین سبکها در معماری محسوب می‌شود که طرفداران زیادی دارد و به یک سبک مادر در دکوراسیون تبدیل شده است. در واقع دلیل انتخاب این سبک نظم ، تعادل ، هماهنگی ، شکوه و عظمت است که در بنا دیده می‌شود و افراد با گزینش این سبک اعتبار و نظم خود را نشان میدهند.با توجه به سادگی ویلای نئوکلاسیک هزینه تمام شده آن کمتر از ویلای کلاسیک خواهد بود که این امر به دلیل از بین رفتن هزینه های مربوط به ابزارهای سنگی و سیمانی و… .

ویلای کلاسیک ، بر روی نمای ویلا و خصوصا دیوارهاست چرا که در طراحی ویلای کلاسیک تاکید بر سادگی دیوارها از ارکان اصلی این شیوه معماری است. در عین حال با توجه به تاریخچه و شناسنامه سبک کلاسیک ، بنای ساخته شده از اصالت و وقار خود نیز توامان برخوردار است.

ویژگی‌های ویلای کلاسیک

زیبایی شناسی ، لوکس بودن و انحصاری بودن ذاتی در  ویلای کلاسیک در نظر گرفته می شود. معماران و طراحان از روش های سنتی استفاده می کنند و راه حل های منحصر به فرد خود را برای هر پروژه اضافه می کنند. ویلای لوکس کلاسیک معمولاً اشرافی به نظر می رسد. شیشه های بزرگ رنگ آمیزی شده به ویلا سبک و ظرافت خاصی می بخشد. بخش جدایی ناپذیر در طراحی  محوطه سازی اطراف ویلا و طراحی منظره است. خانه های سبک کلاسیک از معماری موجود در یونان باستان و روم با ستون ها و قالب های تزئینی الهام گرفته شده است. این عناصر کلاسیک در برنامه خانه های لوکس گنجانیده شده اند. با اضافه کردن عناصر طراحی جدید مد مانند طرح های قلعه زیبایی خاصی به طراحی ویلای کلاسیک داده شده است و این ویلاها احساس اشرافیت در دنیای قدیمی یا ثروت و موفقیت امروزی را به خود می گیرند. ویلای کلاسیک ، که همچنین به آن طرح های خانه نئوکلاسیک نیز گفته می شود ، معمولاً دارای ردپاهای بزرگ، فضای زیاد و جزئیات با شکوه است. طراحی ویلای کلاسیک با الهام از نظر معماری ، معماری یونان باستان و روم را با ستون ها و تزئیناتی نشان می دهد. طراحی ویلای کلاسیک همه از پیشینه های کلاسیک مشتق شده اند و از ویژگی های کلاسیک استفاده می کنند.طراحی این نوع ویلا نیز می تواند به سبک های مختلفی انجام شود، به طور مثال برخی از این نوع ویلاها نمای بیرون سبک کلاسیک و نمای داخل ویلا سبک مدرن دارد .برنامه های طراحی ویلای کلاسیک به این روش دارای فضای بیرونی زیبا و فضای داخلی مدرن است و اصول معماری کلاسیک با ویژگی های طراحی مدرن گنجانیده شده است که بسیاری از خانواده ها از خانه های جدید انتظار دارند.نوع دیگر طراحی ویلای کلاسیک به این گونه است که بیرون ویلا و داخل آن سبک کلاسیک دارد.

زیبایی شناسی ، لوکس بودن و انحصاری بودن ذاتی در  ویلای کلاسیک

 معیار های طراحی ویلای کلاسیک

در طراحی ویلای کلاسیک از تزئینات، ابزار ها و مصالح زیادی استفاده می شود. همچنین جزئیات در این سبک از طراحی بسیار بیشتر از طراحی هایی به سبک مدرن و یا مدیترانه ای و … است. به همین منظور طراحی ویلا ها با استفاده از این سبک می تواند هزینه های بیشتری داشته باشد. یکی از روش های کاهش هزینه در استفاده از این سبک، تغییر متریال نمای ویلا است. در نمای ویلا می توان از متریال سیمان سفید استفاده کرد. این متریال از مصالح به نسبت دیگر مصالح کم هزینه تر است.هدف از طراحی بنا هایی با این سبک، نمایش عظمت و قدرت است. بنابراین این امر در دکوراسیون داخلی و نما کاملا باید به چشم بیاید. شاید در طراحی برخی از فضا ها بدون کاربرد تعریف شوند. اما این فضا ها جایی برای مجسمه های با شکوه و ساعت های ایستاده و … است. به موجب القای احساس اقتدار و شکوه بیشتری را در فضا به وجود می اورد.از طرفی طراحی ویلای کلاسیک با معماری باغ های ایرانی و خانه های اصیل ایرانی در زمان های قدیم کاملا همخوانی دارد. و از المان های سنتی و اصیل در آن استفاده می شود. اگر به دنبال نمایش شکوه و جلال هستید. و همچنین به تجملات علاقه مند هستید. می توانید این سبک از معماری را در طراحی ویلا ها مورد استفاده قرار دهید. زیرا استفاده از تجملات از اصول اولیه در استفاده از سبک کلاسیک در طراحی ویلا ها محسوب می شود.

دراین سبک  معمولا طبقه ها باز در نظر گرفته می شوند و ویژگی های کلاسیک و سنتی بیشتر این نقشه ها را توصیف می کند. آشپزخانه ها ، اتاق های نشیمن و اتاق های ناهار خوری در طرح خانه اصلی هستند و به روشی باز طراحی می شوند.طراحی ویلای کلاسیک از محبوب ترین طرح ها است و ویژگی ها و عناصر معماری آنها زیبایی و ظاهری زیبا و سنتی را ایجاد می کند. برای طراحی ویلای کلاسیک مدرن ، معماری کاملی ، سازه و طراحی داخلی خطوط کلاسیک را با عناصر معاصر ترکیب کرده و چشم انداز تازه ای را برای ویلا ایجاد می کند.برای طراحی ویلای کلاسیک به این سبک یک دکوراسیون داخلی پویا و اصیل روبرو است و در همه اتاقها ترکیب کاملی از عناصر معاصر و کلاسیک وجود دارد. نتیجه طراحی مدرن ویلای کلاسیک، خانه ای کلاسیک معاصر است که در همان زمان تازه است. چیزی که یک سبک کلاسیک و زیبا در رابطه با یک طراحی ویلای کلاسیک گرد هم می آورد، عناصر تعیین کننده ای است که توسط معماران با دقت یکپارچه شده است.

معیار های اصلی طراحی ویلای کلاسیک

  1. طرح و الگویی که در طراحی ویلای کلاسیک، مورد استفاده قرار می گیرد، معمولا به صورت گل دار، راه راه و شطرنجی است. که هم در داخل و هم در محوطه ویلا مورد استفاده قرار می گیرد
  2. در طراحی دکوراسیون داخلی ویلا و المان های آن، از خطوط منحنی برای القای احساس ارامش استفاده می شود. این خطوط منحنی می تواند در پارچه کوسن و بالش ها و رو تختی مورد استفاده قرار گیرد.
  3. قرنیز های دیوار و همچنین گچ بری های سقف و ستون ها باید کاملا قدرتمند و با ظرافت طراحی و اجرا شوند. رنگ مورد استفاده برای انها معمولا سفید است.
  4. در تمام طراحی ویلا و المان های مورد استفاده در ویلای کلاسیک، باید نظم، تناسب و تقارن رعایت شود.

تقارن

در طراحی ویلا کلاسیک همه چیز در تقارن و نظم است و تعادل را در همه قسمت‌های آن می‌توان مشاهده کرد.فرشها، مبلمان، تابلوهایی که بر روی دیوار قرار دارند، نقش و نگار‌های سقف و دیوار، همه و همه در توازن و تعادلند.برخی ممکن است این شیوه را دوست نداشته باشند و به سبک‌های مدرن و تلفیقی علاقه بیشتری داشته باشند; چرا که روحیه تنوع طلبی دارند; اما اگر شما فردی هستید که بیشتر خواهان نوعی آرامش هستید، و در این نوع از ویلا‌های احساس آرامش بیشتری می‌کنید، احتمالا ساخت یک ویلای کلاسیک مناسب شما خواهد بود.

حاشیه‌های نرم

در طراحی سنتی معمولا از زاویه‌های تیز پرهیز می‌شود; و سعی بر این است که تا حد ممکن از خطوط منحنی استفاده شود; چرا که حس آرامش در آنها بیشتر است.در اینگونه از دکوراسیون‌ها بالشتک‌ها و مبلمان گرم و نرم به نظر می‌رسند و خطوط تیز ندارند و کوسن‌ها در این نوع از دکوراسیون‌ها به تعدد به کار رفته است; تا به فضا حال و هوایی کلاسیک ببخشند.

رنگها محافظه کارانه اند

در طراحی ویلاهایی که به شیوه  کلاسیک انجام می‌شوند، بر خلاف ویلا‌های مدرن بیشتر از رنگ‌های خنثی استفاده می‌شود; که از لحاظ روانشناسی حس ظرافت، رسمیت، قابل اعتماد بودن و قدرت را بر انگیخته خواهد کرد. رنگ‌هایی از قبیل مشکی، سفید، قهوه ای شیری، برنزی و طلایی از جمله رنگ‌های خنثی می‌باشند که در طراحی‌های کلاسیک به کار می‌روند.

۰ دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *