انتخاب برگه

دکوراسیون منزل، ترفندهایی که همه باید بدانند.

دی ۲۱, ۱۴۰۱ | دکوراسیون داخلی | ۰ دیدگاه

خانه‌ای با دکوراسیون
خانه‌ای با دکوراسیون

دکوراسیون منزل جزئی از زندگی ماست که به هیچ‌ عنوان نمی‌توان آن را نادیده گرفت. ازطرفی در بسیاری از مواقع فقط از یک سری سبک‌های مرسوم که از گذشته دیده‌ایم پیروی می‌کنیم. در صورتی که دکوراسیون داخلی منزل اصول خودش را دارد و باید با نکات طراحی آن به صورت حرفه‌ای آشنا باشید.

بسیاری از ما نه طراح داخلی هستیم و نه متخصص دکوراسیون؛ اما در طول زندگی خودمان و براساس تجربه، زندگی با خانواده یا مطالعه، نکاتی را درباره دکوراسیون منزل یاد گرفته‌ایم. گرچه به نظر می‌رسد مواردی که رعایت می‌کنیم تقریبا تکراری است و نکات خیلی زیادی وجود دارد که باید آنها را بدانیم. در این مطلب می‌خواهیم درباره همه نکات مهم پیرامون دکوراسیون منزل و نکات طراحی آن صحبت کنیم.

انواع سبک دکوراسیون داخلی منزل

همان‌طور که گفتیم هر کدام از ما در دکوراسیون خانه‌هایمان تلاش می‌کنیم نکاتی را در نظر بگیریم؛ اما شاید خیلی با سبک‌های مختلف دکوراسیون داخلی منزل و جزئیات مربوط به آن‌ها آشنا نباشیم. بنابراین بهتر است اول به سبک‌شناسی بپردازیم.

  • سبک سنتی ایرانی
  • سبک مینیمال
  • سبک مدرن
  • سبک کلاسیک
  • سبک آرت دکو
  • سبک بوهمی (بوهو)

سبک سنتی ایران

سبک سنتی ایران

بی‌تردید هر جایی که باشید، برای خودشان سبکی از زندگی و دکوراسیون دارند. ایران هم از این قاعده مستثنا نیست و نمی‌توان سبک دکوراسیون آن را نادیده گرفت. این سبک از سال‌های دور همراه مردم ما بوده است و با اینکه در سال‌های اخیر خیلی کم‌رنگ‌تر شده، ولی همچنان نشانه‌هایی را از آن می‌بینیم.

استفاده از فرش‌های دستباف و اصیل ایرانی، ظروف و لوازم تزئینی عتیقه، استفاده از پشتی، لوازم دکوری و شلوغ، پارچه‌های ساتن و مخمل و استفاده از صنایع دستی مانند میناکاری، خاتم‌کاری و غیره همه و همه نمادهایی از این سبک دکوراسیون هستند.

سبک مینیمال

سبک مینیمال

سبک مینیمال گزینه‌ای است که در چند سال اخیر طرفداران زیادی پیدا کرده است. خیلی‌ها با توجه به محدودیت فضا، سبک زندگی و لوازمی که دارند، این سبک خلوت و جذاب را می‌پسندند. در این سبک به بهترین شکل از فضای موجود استفاده می‌شود و با یک محیط کاملا خلوت و دارای فواصل زیاد مواجه هستیم.

نور طبیعی، خلوتی فضا، استفاده نکردن از لوازم تزئینی و دکوری زیاد، به‌کارگیری رنگ‌های ملایم و مینیمال و انتخاب رنگ‌های خنثی و ملایم در لوازم خانه از ویژگی‌های بارز این سبک دکوراسیون داخلی منزل است.

سبک مدرن در دکوراسیون داخلی منزل

سبک مدرن در دکوراسیون داخلی منزل

این سبک تفاوت چندانی با سبک مینیمال ندارد و خیلی‌ها این دو گزینه را به جای هم به کار می‌برند. در سبک مدرن هم شاهد خلوتی فضا هستیم و تلاش می‌شود از مبلمان و لوازم خانگی گرفته، تا نحوه چیدمان، همه چیز مدرن و امروزی باشد. اما مهم‌ترین فرق سبک مدرن و مینیمال این است که در سبک مدرن علاوه‌بر استفاده از رنگ‌های خنثی مانند سفید یا کرم، از رنگ‌های شاد مانند صورتی یا آبی فیروزه‌ای هم زیاد استفاده می‌شود.

نکته دیگر در این سبک پنهان‌کردن فضاهای ذخیره‌سازی، مانند کمدها و کابینت‌ها است. در سبک مدرن دکوراسیون داخلی منزل از وسایل مدرن که جای کمی می‌گیرند، زیاد استفاده می‌شود.

سبک کلاسیک

این سبک هم شباهت زیادی به سبک سنتی دارد و از دکوراسیون شلوغ پیروی می‌کند. به همین دلیل بسیاری از ایرانی‌ها که عاشق شلوغی و لوازم زیاد منزل هستند، سبک دکوراسیون کلاسیک را می‌پسندند. در این سبک که از نمونه‌های اصیل اروپایی است، شاهد مبلمان‌ و سرویس چوب سلطنتی و کلاسیک، اشیای دکوری گران‌قیمت، وسایل عتیقه، فرش ایرانی، فضای شلوغ و تابلوهای زیاد هستیم.

سبک آرت دکو

آنهایی که روحیه‌ای لطیف و هنرمند دارند، این سبک را بیشتر می‌پسندند. در گوشه‌گوشه این سبک ردپایی از هنر و به ویژه المان‌های مدرن چون فلز، شیشه، آینه، کروم و آثار هنری را می‌بینید. نقش‌های هندسی، رنگ‌های تیره، مبلمان و میز و صندلی‌های بزرگ، زاویه‌های نوک تیز و طرح‌های لایه‌ای از مشخصات این سبک هستند.

سبک بوهمی

این مدل از سبک زندگی بوهمیان گرفته شده است و در سال‌های اخیر نشانه‌های آن را در زندگی برخی ایرانیان می‌بینیم. این سبک یکی از شاد‌ترین و زیباترین نمونه‌ها است و البته شلوغی‌های خاص خودش را دارد. در سبک دکوراسیون بوهمی رنگ‌ها حرف اول را می‌زنند و نوید یک زندگی شاد را می‌دهند. در خانه‌هایی که چنین سبکی دارند می‌توان رهایی را احساس کرد و هر چیزی را می‌توان در کنار یک چیز دیگر و بدون قید و بند خاص، دید.

عناصر مهم در دکوراسیون داخلی منزل

بعد از اینکه سبک‌های مختلف را در دکوراسیون منزل شناختیم، حالا باید با عناصر مهم در طراحی داخلی آشنا شویم. این عناصر تقریبا در همه سبک‌ها به شکل‌های مختلف وجود دارد و المان‌های اساسی هستند. این عناصر مهم شامل موارد زیر است:

  • فضا: همان‌طور که از نامش پیداست، فضا همه جایی است که در آن زندگی می‌کنیم و تجهیزات و لوازم ما در آن وجود دارد.
  • خط: در دکوراسیون و طراحی هر خانه‌ای سه خط افقی، عمودی و اریب استفاده می‌شود که شکل‌ها را می‌سازند.
  • شکل: شکل‌های هندسی از ترکیب خطوط به وجود می‌آیند و نقشی اساسی در دکوراسیون منزل دارند.
  • رنگ: زندگی بدون رنگ معنا ندارد و به همین دلیل یکی از عناصر اصلی دکوراسیون، رنگ‌ها هستند.
  • نور: رنگ‌ها و هر چیزی که در این زندگی است، بدون نور دیده نمی‌شوند. پس به هر شکلی که شده از بهترین نورپردازی استفاده کنید.
  • بافت و الگو: در بعضی از قسمت‌های خانه مانند دیوارپوش‌ها شاهد استفاده از بافت یا الگو هستیم. بافت نحوه نمایش و لمس‌شدن یک سطح را نشان می‌دهد و الگو هم همان طرحی است که به عنوان مثال روی کاغذی دیواری می‌بینید.

نقطه کانونی در دکوراسیون چیست؟

یکی از موارد مهم که باید در دکوراسیون داخلی منزل و طراحی آن در نظر بگیرید، نقطه کانونی است. پیشتر هم گفتیم ما به صورت روتین مواردی را در دکوراسیون خانه خودمان رعایت می‌کنیم. نقطه کانونی یکی از آنهاست. این نقطه جایی از خانه است که وسایل را متناسب با آن می‌چینیم. به عنوان مثال پنجره‌ای در هال و پذیرایی که پرده‌ و نور خوبی دارد، تبدیل به یک نقطه کانونی می‌شود و مبلمان و دیگر اثاثیه به صورت منظم و متقارن اطراف آن چیده می‌شود.

البته می‌توان به موارد دیگری چون محل تلویزیون یا تختخواب در اتاق خواب هم به‌عنوان نقطه کانونی یاد کرد. نکته مهم دیگر این است که خودتان می‌توانید با تضادهای رنگی، استفاده از دیوارپوش یا الگوهای متفاوت این نقطه کانونی را ایجاد کنید.

تناسب و تعادل در دکوراسیون

با اینکه می‌توانید در دکوراسیون داخلی منزل آزادانه عمل کنید و اسیر هیچ قید و بندی نباشید، ولی برای جذاب‌تر شدن فضا بهتر است تناسب و تعادل میان عناصر را حفظ کنید. به کمک نقطه کانونی می‌توانید تعادل متقارن ایجاد کنید که بیشتر در سبک‌های کلاسیک و سنتی دیده می‌شود.

ازطرفی با حفظ همان نقطه کانونی می‌توان تعادل غیر متقارن هم ایجاد کرد؛ به این صورت که نیازی نیست حتما عناصر دو طرف یکسان باشند. فقط باید وزن دیداری آنها باید برابر باشد.

نکته مهم دیگر این است که این تناسب و تعادل باید در ترکیب رنگ‌ها، دیوارپوش (مثل کاغذدیواریکفپوش، مبلمان و دیگر اجزای خانه هم رعایت شود.

اهمیت نورپردازی در دکوراسیون منزل

همان‌طور که گفتیم یکی از موارد مهم و موثر در دکوراسیون داخلی منزل سیستم نورپردازی است. نورپردازی نه‌تنها در جذاب شدن فضا تاثیر زیادی دارد، بلکه خودش هم جزوی از عناصر دکوراسیون محسوب می‌شود. سیستم نور چه به صورت طبیعی چه غیرطبیعی عاملی برای بهتر دیده‌شدن دیگر وسایل خانه است.

برای این کار می‌توانید از نور طبیعی خورشید که از پنجره‌ها عبور می‌کند یا لوستر، چراغ‌های سقفی و انواع آباژور استفاده کنید. فقط باید حواستان باشد که اگر دکوراسیون خانه شما زیادی روشن یا تیره است، سیستم نوری را متناسب با آن در نظر بگیرید.

اهمیت رنگ در دکوراسیون داخلی منزل

رنگ دیوارها و طرح دیوارپوش‌ها و حتی کفپوش‌های خانه تاثیر بسیار زیادی در جذاب‌تر شدن دکوراسیون داخلی منزل دارد. رنگ‌ها از نظر روان‌شناسی تاثیر زیادی روی شما دارند و بهتر است متناسب با سلیقه، روان‌شناسی رنگ و سازگار با دیگر اجزای دکوراسیون شما باشد. به عنوان مثال می‌توانید از رنگ‌های روشن و شاد برای هال و پذیرایی استفاده کنید تا آرامش بیشتری داشته باشید.

برای اتاق‌ها، آشپزخانه و سرویس بهداشتی می‌توانید از ترکیب رنگی دیگر استفاده کنید. البته حواستان باشد همان‌طور که گفتیم رنگ‌ها اثرات و معانی مشخصی دارند. بنابراین دقت کنید تناسب و تضاد رنگی را هم با دکوراسیون خودتان سازگار کنید.

حرف آخر در دکوراسیون داخلی منزل

دکوراسیون اخلی منزل مهم است زیرا ما در آن زندگی می‌کنیم و ساعت‌های زیادی در آن حضور داریم. بنابراین سبک آن و نکاتی که باید در طراحیش لحاظ شود، اهمیت بسیار زیادی دارد. در بسیاری از موارد می‌توانید از طراحان داخلی کمک بگیرید، ولی اگر می‌خواهید خودتان دست به کار شوید، نکات مهمی وجود دارد که در این مطلب به آنها پرداختیم.

۰ دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *