انتخاب برگه

راهنمای مبحث سوم ۱۳۹۵ مقررات ملی ساختمان (حفاظت ساختمان ها در مقابل حریق)

خرداد ۲, ۱۴۰۰ | مباحث مقررات ملی | ۰ دیدگاه

راهنمای مبحث سوم مقررات ملی ساختمان (حفاظت ساختمان ها در مقابل حریق) براساس ویرایش ۹۵ مبحث سوم از طرف دفتر تدوین مقررات ملی ساختمان در ۲۸۷ صفحه منتشر شده است.

راهنمای مبحث سوم ۱۳۹۵ مقررات ملی ساختمان (حفاظت ساختمان ها در مقابل حریق)

در پیشگفتار راهنمای مبحث سوم مقررات ملی ساختمان ایران اشاره شده است که، محافظت ساختمان‌ها در برابر آتش‌سوزی از ابعاد ایمنی جانی، مالی و منافع ملی از ضروری‌ترین نیازها و الزامات در طرح و اجرای ساختمان‌ها است. علوم و مهندسی ایمنی در برابر آتش از موضوعات مهمی محسوب می‌شود که در دهه‌های اخیر در دنیا بسیار مورد توجه قرار گرفته است. دانش فنی و فناوری‌های ایمنی در برابر آتش در دنیا به سرعت در حال رشد است. این موضوع فقط به ساختمان‌های متعارف محدود نمی‌شود و زمینه‌های متعدد دیگر مانند سیستم‌های حمل و نقل و سازه‌های خاص همگی نیازمند تحقیقات و فناوری‌های ایمنی در برابر آتش هستند. علاوه بر آن با توجه به نیازهای متعدد در صنعت ساختمان کشور و رویکرد به سمت اهدافی نظیر سبک‌سازی، مقاوم‌سازی، عایق‌کاری حرارتی و کاربرد مواد پلیمری، کامپوزیت‌ها یا مصالح جدید متنوع دیگر در ساختمان که باعث افزایش خطرپذیری حریق شده، نیاز است تا راه‌حل‌های کاربردی برای ایمنی این محصولات در برابر آتش به جامعه مهندسی ارائه گردد.
در این پیشگفتار تاکید شده است که ویرایش سوم مبحث سوم مقررات ملی ساختمان نسبت به ویرایش‌های قبلی به نحو قابل توجهی توسعه یافته است،‌ تا به صورت بهتری پاسخگوی نیازهای جامعه مهندسی و ایمنی آحاد جامعه باشد. این ویرایش حوزه‌های جدیدی از خدمات مهندسی را ایجاد نموده، در همین چند سال اندک، با استقبال و فعالیت خوب مهندسین و شرکت‌ها تحولات خوبی در حوزه‌های مهندسی و فناوری در زمینه محافظت در برابر آتش رخ داده است.
در ادامه آمده است: مسائل تخصصی مانند طراحی راه‌های خروج، طرح، محاسبه و تامین مقاومت‌های لازم در برابر آتش، ارزیابی مصالح از نظر خطر حریق، طرح و محاسبات سیستم‌های عامل مانند کشف و اعلام حریق، اطفاء خودکار آتش‌سوزی و کنترل دود همه مسائل نسبتا جدید برای بسیاری از مهندسین در رشته‌های مختلف اعم از معماری،‌ عمران، مکانیک و برق محسوب می‌شوند.
سعید بختیاری مسئول کمیته تدوین مبحث سوم مقررات ملی ساختمان ایران نیز در مقدمه این کتاب بر تغییرات قابل توجه در ویرایش سوم مبحث سوم مقررات ملی نسبت به ویرایش‌های قبلی اشاره نموده است. در این مقدمه آمده است: پیش از هر چیز، ساختار مبحث در این ویرایش به صورت مفهومی نظم داده شد و مطالب در فصل‌های تخصصی مربوط به خود ارائه شده است. دسته‌بندی تصرف‌ها که برای بسیاری از الزامات مورد نیاز است، در این ویرایش ارائه شده است. دسته‌بندی ساختارها از نظر مقاومت در برابر آتش، محدودیت‌‌های ابعادی ساختمان‌ها بسته به مقاومت عناصر آنها در برابر آتش، نصب سیستم‌های کشف و اعلام حریق، مشخصات راه‌های خروج، رفتار مصالح نازک‌کاری و نما در برابر آتش،‌ کنترل و محافظت مصالح پلیمری از نظر خطرپذیری در برابر آتش، مقاومت در برابر آتش برای اجزای سازه‌ای و جداکننده‌ها، آتش‌بندی فضاهای جداسازی شده، محافظت در برابر دود، نصب سیستم‌های اطفا و سایر مسائل مهم در یک فصل‌بندی منطقی و مفهومی ارائه شده‌اند. به علاوه ضوابط مربوط به برخی فضاها و ساختمان‌های خاص مانند آتریوم‌ها، ساختمان‌های عمیق و پارکینگ‌ها در این ویرایش ارائه شده است. همچنین تجربیات و بازخوردهای جامعه مهندسی در سال‌های قبل از طرق مختلف دریافت و بهره‌برداری شد. برخی اصلاحات مورد نیاز در ویرایش‌های قبلی (اعم از رفع اشکال، تعدیل سطح الزامات، افزودن گزینه‌های طراحی و یا شفاف‌سازی برخی بندها) در این ویرایش انجام شده است. همچنین هماهنگی‌های بیشتری با کمیته‌های تخصصی سایر مباحث از جنبه‌های فنی و واژه‌شناسی صورت گرفت. یک پیشرفت مهم در این ویرایش، تدوین ضوابط دسته‌بندی مصالح نازک‌کاری و نما از نظر رفتار در برابر آتش و تعیین الزامات کاربردی برای آنها بود.
خاطرنشان می‌شود راهنمای مبحث سوم مقررات ملی ساختمان ایران بر اساس ویرایش سوم با همکاری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در ۱۲ فصل مشتمل بر عناوین کلیات، تقسیم‌بندی تصرف‌های ساختمانی، دسته‌بندی انواع ساختارها، محدودیت‌های ارتفاع و مساحت ساختمان‌ها، سیستم‌های کشف و اعلام حریق، راه‌های خروج از بنا و فرار از حریق، الزامات واکنش در برابر آتش برای مصالح، نازک کاری‌های داخلی و نما، مقاومت در برابر آتش، سیستم‌های اطفاء حریق و کنترل دود، ضوابط اختصاصی ساختمان‌های بلندمرتبه، ضوابط فضاها و ساختمان‌های خاص و ضوابط اختصاصی دسترسی نیروهای آتش‌نشانی و همچنین چک‌لیست راهنمای مبحث سوم مقررات ملی ساختمان منتشر شده است.

*** تهیه بصورت جزوه چاپ شده A4 ***

می‌توانید از مارکت پِلیس سازه پلاس، مباحث مقررات ملی بصورت جزوه سیمی شده، تهیه کنید. (هر ۲ صفحه کتاب در یک A4 یا…)

محصولات مرتبط:

۰ دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *