انتخاب برگه

مقایسه طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی

اسفند ۲۹, ۱۴۰۲ | رپورتاژ آگهی

مقایسه طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی

طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی بخش های مشترکی با هم دارند و هدف هر دوی آن ها بهبود کیفیت زندگی از طریق بهتر و زیبا تر شدن محیط و فضای زندگیمان است. اما تفاوت هایی هم با هم دارند که نباید آن ها را به جای هم به کار ببریم.

تعریف طراحی داخلی

طراحی داخلی یکی از شاخه های طراحی معماری است و اشراف کاملی بر طراحی معماری دارد. کار طراح داخلی در آوردن فضا ها و فرم های داخلی ساختمان با تمرکز بر اصول طراحی معماری است و اگر در کارهای هنری تبحر داشته باشد می تواند چیدمان و تزیینات داخلی را هم انجام بدهد. طراحی داخلی، نقشه کشی و ساخت و ساز فضا ها به دست انسان، بخشی از طراحی محیطی بوده و با معماری ارتباط نزدیکی دارد. طراحی داخلی شغلی است که به دانش و فعالیت های عملی نیاز دارد و طراحان داخلی در مورد رنگ و پارچه، طراحی به کمک کامپیوتر، نقاشی، برنامه ریزی فضا، طراحی مبلمان و غیره درس هایی را می خوانند و اطلاعات لازم را فرا می گیرند.

تعریف دکوراسیون داخلی

طراحی دکوراسیون داخلی توسط دکوراتیو صورت می گیرد و دکوراتیو به دور از قواعد هندسی و معماری، کار چیدمان تزیینات داخلی و انتخاب رنگ متریال و پارچه ها، پرده ها، تابلو ها و غیره را بر عهده دارد. دکوراسیون داخلی هنر و دانش ساخت فضای داخلی مناسب و کاربردی و زیبا برای ساکنان است. دکوراسیون داخلی دو علم معماری و طراحی داخلی را به هم اتصال می دهد. از یک طرف علم معماری با ساختمان و اجزا و عناصر تشکیل دهنده آن را ارتباط می دهد و از طرف دیگر مثل طراحی داخلی بر فضای داخلی تمرکز می کند. طراح داخلی کار چیدمان و دکوراسیون داخلی را انجام می دهد ولی بر عکس آن درست نیست و دکوراتیو نمی تواند به طراحی داخلی بپردازد.

تفاوت طراحی داخلی با دکوراسیون داخلی چیست؟

تفاوت طراحی داخلی با دکوراسیون داخلی چیست؟

۱- طراحی داخلی دید علمی به فضا دارد اما دکوراسیون داخلی دید هنری و زیبا شناختی به طراحی فضا دارد.

 2- طراحی فضای داخلی وابسته به هیچ موضوعی نیست و مستقل عمل می کند ولی دکوراسیون داخلی وابسته به طراحی داخلی است و بعد از آن شروع به کار می کند.

۳- طراحی داخلی برنامه ریزی سازه ای دارد و انجام می دهد ولی دکوراسیون داخلی برنامه ریزی فضایی دارد.

۴- طراحی داخلی با فعالیت در اندازه های بزرگ و سازه ای ساختمان مرتبط است اما دکوراسیون داخلی با تغییرات و تزیینات و جزییات در ارتباط است.

۵- طراحی داخلی از ابتدای شروع ساخت و ساز ساختمان نیاز است که حضور داشته باشد و از کار اطلاع داشته باشد ولی دکوراسیون داخلی بعد از تموم شدن ساخت و در مرحله آخر در پیاده سازی و چیدمان شروع به کار کردن می کند.

۶- طراحی داخلی را به عنوان یک حرفه تعریف می کنند اما دکوراسیون داخلی یک شغل نامیده می شود.

۷- طراحی داخلی نیاز به مدرک دانشگاهی دارد ولی دکوراسیون داخلی را به صورت تجربی هم می توانیم یاد بگیریم.

۸- در طراحی داخلی فضا سازی و کاربردی بودن فضا برای افراد اهمیت دارد. ولی در دکوراسیون داخلی آن حس و انرژی خوب محیط باید به مخاطب داده شود.

۹- طراحی داخلی همراه با تغییرات سازه ای و بنیادی در فضا است. اما دکوراسون داخلی تغییرات در چیدمان و نور پردازی در جزییات است.

۱۰- طراحی فضای داخلی با تکنیک در فضا ارتباط دارد اما دکوراسیون داخلی با زیبایی فضای داخلی در ارتباط است.

به طور کلی تفاوت طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی این است که طراحی داخلی بیشتر به برنامه ریزی و تخصیص مناسب فضا بر اساس نیاز ها و عملکرد آن می پردازد، در حالی که دکوراسیون داخلی به جنبه های زیبایی بخشی و چیدمان فضا توجه دارد.

خلاصه بندی

خلاصه بندی طراحی داخلی

با همه تفاوت هایی که بین طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی است، ولی هر دو مکمل یکدیگر اند و طراحی داخلی از شروع تصمیم گیری تا تمام شدن کار حضور دارد ولی درکوراسیون داخلی در بعضی موارد از ابتدای کار و در بعضی دیگر بعد از تمام شدن ساخت بنا شروع به کار می کند و روی قسمت هنری، چیدمان، نور پردازی، رنگ، کف، سقف و نوع متریال در فضای داخلی فعالیت می کند. البته این نکته قابل ذکر است که شرکت های طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی، هر دوی این فعالیت ها را انجام می دهند.

توجه: این مطلب یک رپورتاژ آگهی (تبلیغات) بوده و سایت سازه پلاس هیچگونه نظر و مسئولیتی ندارد. در صورت نیاز به لینک‌های داخل متن مراجعه فرمایید.

۰ دیدگاه