انتخاب برگه

نکات برخورد مهندس ناظر با مالک

فروردین ۲۷, ۱۳۹۵ | آموزشی | ۲ دیدگاه ها

مهندس ناظر بایستی بتواند مالک را مطیع خودش نماید و مالک به‌گونه‌ای به مهندس ناظر وابسته شود که هر کاری که خواست بکند از مهندس ناظر اجازه بگیرد و این بستگی به مدیریت مهندس ناظر دارد. که مهندس ناظر هم خیلی با تحکم صحبت ننماید که مالک بترسد و هم اینکه به مالک بفهاند که اختیارات مهندس ناظر در ساختمان زیاد است و به همان نسبت مسئولیتش هم زیاد است و کلیه خلاف‌ها و کارهایت را بایستی با مهندس ناظر هماهنگ کند تا مهندس ناظر تو را راهنمایی درست نماید. مهندس ناظر باید اجازه دهد مالک دست خودش را پیش مهندس ناظر باز کند که مهندس ناظر بداند چه کاری می‌خواهد انجام دهد تا مهندس ناظر در موارد ضروری گزارش بدهد.

چنانچه مالکی خواست خلافی نماید مثل کوچک کردن پاسیو بایستی مهندس ناظر به او بگوید حتماً خلاف‌ها را به مهندس ناظر بگوید تا راه حل مناسب به مالک ارائه شود نه اینکه با صلاحدید آرماتوربند و یا هر شخص دیگری پاسیو را کوچک نماید.

همان‌طور که گفته شد مهندس ناظر نباید با ادبیات تحکم‌آمیز با مالک صحبت نماید. به هر حال با هرکسی وقتی با تحکم رفتار شود با آن شخص تقابل می‌کند و برخورد انتزاعی می‌کند .درحالی‌که اگر صحبت‌های مهندس ناظر جنبه توضیحات فنی و دلایل انجام یک کار باشد هر کسی قبول می‌کند حتی بدقلق‌ترین مالک‌ها هم مطیع مهندس ناظر می‌شوند و در هر کاری با مهندس ناظر مشورت می‌کند.

مهندس ناظر نباید به صحبت‌های آهنگر و آرماتوربند یا راننده لودر در موقع خاک‌برداری که حرف های اشتباه خودشان را با اعتماد بنفس می‌خواهند به همه تلقین کنند توجه نماید. پس مهندس ناظر باید بتواندبا اتکا به اختیارش و اتکا به دانش خود و هنر صحبت کردن حرف های اشتباه آن‌ها را خنثی نماید.

ناظر خوب ناظری است که قبل از نظارت چندین دوره پیمانکاری کرده باشد یا در یک شرکت پیمانکاری کار کرده باشد و دانش اجرایش بالا رفته باشد ضمن اینکه نحوه مدیریت کردن بر روی دیگران را یاد گرفته باشد و نقاط ضعف شخصیتی افراد را بشناسد تا بتواند بفهمد و بداند از چه زاویه‌ای وارد بشود تا بر روی روح و روان افراد مسلط شود این‌ها تکنیک های خوبی در زندگی و همه کارها می‌باشد.

برای نظارت کردن یک ساختمان مهندس ناظر بایستی ۵ خصلت در شخصیتش باشد تا ناظر موفق باشد:

۱٫تحمل و صبر ۲٫جسارت ۳٫ آگاهی و دانش ۴٫ روابط عمومی ۵٫ توکل
که این ۵ کلمه مخفف آن می‌شود تجارت

۲ دیدگاه ها

  1. سینا

    سلام آقا یک سوال داشتم
    ناظر لج کرده و پول قسمتی از مصالح را کمک کرده است، ولی بسیار پول بیشتری طلب می‌کند ، چجوری می توانم ناظر را برکنار کنم( تازه آمده در ساختمان را جوش داده و یکسری وسایل را شکسته)؟

    پاسخ
    • سازه پلاس

      هیچ رابطه مالی بین مالک و ناظر نباید وجود داشته باشد. ناظر اختیار اجرایی ندارد، فقط می تواند گزارش دهد. ناظر را نمی توان بر کنار کرد.

      پاسخ

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *