انتخاب برگه

چگونه پیچ زنگ زده را باز کنیم؟ معرفی ۹ ترفند بسیار کاربردی!

بهمن ۲, ۱۴۰۲ | رپورتاژ آگهی

در پاسخ باید گفت که به‌ شیوه‌های مختلف مانند استفاده از انبردست، استفاده از آچارهای مختلف یا چکش می‌توان پیچ زنگ زده را باز کرد. برای سهولت در کار، ابتدا اقدام به زدودن زنگ‌زدگی به وسیله سوهان یا ابزارهای دیگر می‌کنند. استفاده از انبردست، انبرقفلی یا آچار شلاقی سبب وارد شدن نیروی بسیار زیادی به پیچ و در نهایت باز شدن آن می‌شوند. به عبارت ساده‌تر میزان انتقال نیرو از انبر به پیچ بسیار زیاد است. همچنین با ظهور برخی روش‌های نوین، مانند استفاده از اسپری‌های مختلف ضدزنگ، به راحتی می‌توانید پیچ آسیب‌دیده را باز کنید. در ادامه به بیان دقیق‌تر روش‌های باز کردن پیچ زنگ زده خواهیم پرداخت.

عملکرد پیچ‌ها

پیچ‌ها بسته به نوع کاربرد، عملکرد متفاوتی دارند. به‌طور مثال می‌توانند در برخی سوراخ‌های از قبل ایجاد شده تعبیه شوند. همچنین نحوه کارگذاری آن‌ها می‌تواند توسط طیف وسیعی از ابزار مانند سوکت‌ها، آچارها یا کلیدهای مختلف صورت بگیرد. سر این پیچ‌‌ها سبب می‌شود که فرایند نصب یا برداشتن آن‌ها بسیار آسان صورت گیرد و کار با سرعت پیش رود. به‌طور کلی عملکرد راحت و بدون دغدغه آن‌ها در فرایند اتصالات سبب جلب توجه افراد بسیاری به آن‌ها شده، به‌طوری‌که تا کنون توانسته‌اند بخش اعظم صنایع مختلف را در دست بگیرند.

علت آسیب دیدن پیچ

قبل از پرداختن به روش‌های باز شدن پیچ‌ های آسیب‌دیده، بهتر است مواردی که سبب این آسیب‌ها مانند زنگ زدگی یا ساییدگی می‌شود را بررسی کنیم. برخی از این دلایل عبارت‌اند از:

  • خرید پیچ و مهرهای با سایز و ابعاد نامناسب
  • استفاده از پیچ‌های بدون پوشش در محیط‌های مستعد زنگ‌زدگی
  • سفت نبستن پیچ و مهره و امکان ورود مایعات به درون آن
  • عدم استفاده از برخی آچارهای جهت سفت کردن اصولی آن
  • خرید جنس بی‌کیفیت از برخی فروشگاه‌های نامعتبر

روش‌های مختلف باز کردن پیچ زنگ زده

با مشاهده آثار زنگ‌زدگی روی کلگی یا قسمت تحتانی پیچ، باید اقدام به رفع آن کرد؛ چراکه دیگر نمی‌توان با پیچ‌گوشتی به راحتی آن را باز کرد. در این حالت باید ابتدا تلاش به رفع زنگ زدگی و سپس باز کردن پیچ کرد. در ادامه به بررسی برخی از این روش‌ها خواهیم پرداخت.

بازکردن پیچ زنگ زده با انبردست

پیچ‌ها معمولا از جنس فلزات مختلف هستند. فلزات در اثر واکنش با اکسیژن یا برخورد آب باران دچار زنگ‌زدگی می‌شوند. در این صورت پیچ زنگ زده را چگونه باز کنیم؟ برای باز کردن پیچ زنگ زده باید با روش‌های مختلف اقدام به باز کردن آن کرد که یکی از این روش‌ها، باز کردن پیچ با انبردست یکی از پرکاربرد ترین ابزارآلات خصوصا ابزار لوله کشی است. فک انبردست را با کلگی پیچ درگیر کنید و با اندکی فشردگی اقدام به باز کردن پیچ کنید.

استفاده از آچار بکس و جعبه بکس

افرادی که در مکان‌هایی مانند مکانیکی‌ها یا مشاغل تعمیر خودرو مشغول هستند، روزانه با پیچ‌های زیادی سروکار دارند که برخی از آن‌ها دچار هوازدگی یا زنگ‌زدگی شده است. در این حالت برای باز کردن آن‌ها باید از روش‌های حرفه‌ای که در کمترین زمان ممکن آن را باز کند، اقدام کرد. آچار بکس یکی از انواع آچار است که به این منظور مورد استفاده قرار می‌گیرد و در انواع مختلف دستی، بادی، هیدرولیک، برقی و شارژی در بازار موجود است.

بازکردن پیچ زنگ زده با دم باریک

این روش یکی از متداول‌ترین روش‌ها جهت باز کردن پیچ است و در مواقعی که قسمت کلگی پیچ برآمده باشد، کارایی دارد؛ به‌طوری‌که با این روش در کمترین زمان ممکن پیچ آسیب‌دیده باز می‌شود‌.

باز کردن پیچ با آچار تخت و رینگی

گاهی میزان زنگ‌زدگی و آسیب به پیچ بسیار بالاست، در این حالت باید چگونه پیچ زنگ زده را باز کنیم؟ با استفاده از فشار و نیروی بسیار زیاد می‌توان اقدام به باز کردن آن کرد. لازم به ذکر است که حین باز کردن پیچی که درصد زنگ زدگی آن بسیار بالاست، نهایت دقت را اعمال کنید؛ چراکه احتمال خرد شدن یا شکستن آن بسیار بالاست. برای تسهیل در این کار می‌توان از آچار رینگی یا تخت استفاده کرد و با کمک چند ضربه پیچ قفل شده را به راحتی باز کرد.

انبر قفلی برای باز کردن پیچ‌های آسیب‌دیده و زنگ زده

چنانچه در اثر شدت بالای ساییدگی، قسمتی از پیچ مانند گوشه‌های آن دچار ساییدگی شود، کار بسیار سخت می‌شود. برای باز کردن چنین پیچی می‌توان از انبرقفلی مخصوص استفاده کرد. انبرقفلی با گیرش و قفل شدگی بسیار بالایی که دارد، بر پیچ قفل شده و به راحتی پیچ ساییده شده را باز می‌کند.

صاف کردن پیچ زنگ زده با سوهان

گاهی با مشاهده دقیق پیچ به این نتیجه می‌رسید که میزان آسیب و زنگ زدگی آن به حدی است که اصلا اثری از پیچ باقی نمانده است. در این حالت در پاسخ به سوال اینکه چگونه پیچ زنگ زده رو باز کنیم؟ باید گفت که با استفاده از یک سوهان ابتدا به خوبی تمامی زنگ‌زدگی اطراف آن را از بین برده تا کامالا صاف شود. سپس به‌وسیله یک آچار مخصوص آن را باز کنید.

استفاده از آچار شلاقی برای باز کردن پیچ زنگ زده

بهترین روش برای باز کردن پیچ‌های بزرگی که دچار زنگ زدگی شده‌اند، استفاده از آچار شلاقی است. این آچار دارای یک دسته بزرگ است که به راحتی دسترسی به پیچ را در هر مکانی که باشد، آسان می‌کند. همچنین میزان انتقال نیروی فک‌های آن بسیار بالاست و به شما کمک می‌کند که بتوانید به راحتی پیچ زنگ زده را باز کنید.

باز کردن پیچ با اسپری ضد زنگ

با پیشرفت علم و تکنولوژی، مواد مختلفی در صنعت خلق شده که بسیاری از کارها را به آسانی انجام می‌دهد. یکی از این اقدامات استفاده از اسپری ضدزنگ برای باز کردن پیچ زنگ زده است. برای این کار مقداری از این اسپری که درواقع نوعی حلال زنگ محسوب می‌شود را روی قسمت آسیب‌دیده بپاشید و بعد از گذشت اندکی، اقدام به باز کردن آن کنید.

با استفاده از ضربات چکش اقدام به باز کردن پیچ کنید

برای باز کردن پیچ‌هایی که شیارهای سالمی دارند، می‌توان از طریق ضربه با پتک یا چکش، آن را باز کرد.

پیچ‌های هرز شده

علاوه‌بر مشکل زنگ زدگی مشکل دیگری که بسیار برای پیچ‌ها مشاهده شده است، هرزشدگی است. هرز شدن عبارت‌است از عدم سفت شدن پیچ هنگام اتصالات که عملیات را با اختلال مواجه می‌سازد. برای رفع این مشکل باید اقدامات زیر را در پیش گرفت:

  • استفاده از کش پول
  • استفاده از چسب قوی
  • استفاده از لاتکس
  • استفاده از سوهان
  • گرم و سرد کردن پیچ

پیچ‌های مختلف و رفع مشکلات آن‌ها

پیچ‌ها از انواع ابزارهای مهمی هستند که با ظاهری متفاوت، کاربردهای فراوان در بخش‌های مختلف مانند صنایع و ساخت‌وسازها دارد و به همین دلیل بسیار مورد توجه واقع شده است. از این ابزار، در تعمیر و ساخت‌وساز به‌صورت گسترده استفاده می‌شود که نوع آن‌ها، بسته به کاربردی که خریدار انتظار دارد، انتخاب می‌شوند. در حقیقت این پیچ‌ها به دلیل طرز تهیه و استحکام بالایی که دارند، در کلیه اتصالات سنگین مانند تولید انواع ماشین‌آلات، سازه‌های مختلف دریایی و جاده‌ای، نجاری‌ها، زیرساخت‌ها و دستگاه‌های پزشکی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این محصولات گاهی دچار آسیب‌هایی مانند زنگ‌زدگی می‌شوند که باید با روش‌های مختلف اقدام به رفع آن و باز کردن آن‌ها کرد. در این مقاله سعی بر آن بود که به معرفی روش‌های مختلف در ارتباط با اینکه چگونه پیچ زنگ زده زده باز کنیم، بپردازیم تا در مواقع ضروری از این مطالب بهره بگیرید.

توجه: این مطلب یک رپورتاژ آگهی (تبلیغات) بوده و سایت سازه پلاس هیچگونه نظر و مسئولیتی ندارد. در صورت نیاز به لینک‌های داخل متن مراجعه فرمایید.

۰ دیدگاه