انتخاب برگه

اطلاعیه در خصوص آزمون کارشناسی رسمی ۲۰ شهریور ۹۹، مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه

شهریور ۱۵, ۱۳۹۹ | کارشناسی رسمی | ۰ دیدگاه

همراه داشتن ماسک شرط ورود به جلسه آزمون؛

با توجه به اعلام ستادکرونا و الزامات سازمانسنجش به عنوان برگزار کننده آزمون، داوطلبان برای صیانت از سلامتشان وسایل لازم را به همراه داشته باشند. همراه داشتن ماسک شرط ورود به آزمون است. ماسک ذخیره هم بیاورید؛ داشتن حداقل دو ماسک لازم است. به همراه داشتن دستکش و الکل را هم توصیه میکنم.

داوطلبان به “کارشناسی” به عنوان “شغل” نگاه نکنند.
کارشناس رسمی به مثابه قاضی تخصصی است. اگر هدفتان کسب درآمد و اختیار کردن شغل است توصیه میکنم آزمون ندهید، اما اگر خواهان کمک به عدالت و استیفای حق هستید و هدفتان خدمت رسانی است از شما خواهش میکنم در آزمون شرکت کنید.

آزمون به تعویق نمی افتد / دو دقیقه زمان برای هر تست؛

آزمون کارشناسی رسمی که قرار است ۲۰ شهریور برگزار شود، مربوط به سال ۹۸ است و بخاطر کرونا به تعویق افتاده است. “آزمون در موعد مقرر برگزار خواهد شد و دیگر به تعویق نمی افتد
۶۶ هزار نفر در آزمون ثبت نام کرده اند.
کم جمعیت ترین استان حدود ۵۰۰ نفر شرکت کرده اند و در تهران به عنوان پرجمعیت ترین حوزه، حدود ۱۷ هزار داوطلب شرکت کرده اند.
آزمون به صورت سراسری در تمام مراکز استان ها برگزار می شود.
مدت زمان آزمون برای همه رشته ها ۱۱۰ دقیقه است. فنی مهندسی ها به ۵۵ تست پاسخ خواهند گفت و غیرفنی مهندسی ها به ۶۵ تست. فرصت پاسخگویی برای هر تست فنی مهندسی با توجه به محاسبات، دو دقیقه است و برای سایر رشته ها کمتر از دو دقیقه.

به همراه داشتن جزوه و ماشین حساب مجاز نیست؛

همه رشته ها در آزمون، ابتدا به ۱۰ سوال عمومی(حقوقی) پاسخ خواهند گفت و سپس فنی مهندسی ها ۴۵ تست را پاسخ میگویند و غیرفنی مهندسی ها به ۵۵ تست جواب خواهند داد. سوالات عمومی، اطلاعاتی است که هر کارشناس باید آن ها را بداند؛ از جمله قوانین و مقررات ناظر به کارشناسی که در قانون کارشناسان، آیین نامه اجرایی مرکز و آیین دادرسی آمده است. پیش از این کتابی را در مرکز با عنوان «برگزیده قوانین و مقررات کارشناسی» منتشر کرده‌ایم که داوطلبان میتوانند آن را تهیه کنند.
به همراه داشتن کتاب و جزوه برای هیچ یک از رشته ها مجاز نیست. به همراه داشتن ماشین حساب هم مجاز نیست.

دوشنبه و سه شنبه کارت های ورود به جلسه در سایت سازمان سنجش منتشر خواهد شد.

امکان داشتن همزمان پروانه وکالت و کارشناسی وجود ندارد؛

با توجه به مقررات هیئت نظارت مرکز، امکان داشتن همزمان پروانه وکالت و پروانه کارشناسی ممکن نیست. البته چه وکلایی که از مرکز پروانه دارند و چه وکلایی که از کانون پروانه دارند، می توانند در آزمون کارشناسی شرکت کنند، اما هنگام دریافت پروانه کارشناسی باید از اشتغال به وکالت انصراف دهد. داشتن همزمان دو پروانه کارشناسی در دو رشته مختلف هم ممکن نیست.
متقاضیان نقل و انتقال نیز می‌توانند صورت کسب نمره لازم برای حوزه مورد تقاضا، به آن حوزه منتقل شوند. همچنین در صورت کسب نمره لازم در رشته مورد تقاضا، یک کارشناس میتواند با شرکت در آزمون رشته کارشناسی خود را عوض کند.

برای قبولی، موفقیت در دو مرحله تستی و شفاهی شرط است؛

آزمون علمی دو مرحله ای است؛ تستی و شفاهی. برای قبولی در آزمون، موفقیت در هر دو مرحله شرط است. در صورت قبولی در مرحله تستی و دعوت به مصاحبه، حقی برای کسی ایجاد نمی شود. پس از قبولی در مرحله دوم آزمون و مثبت بودن استعلامات و طی سایر مراحل، پروانه کارآموزی کارشناسی صادر می شود. مطابق آیین نامه اصلاحی دوره کارآموزی کارشناسی یک ساله است.

ظرفیت حوزه ها مشخص شده است. با توجه به مصوبه هیئت نظارت، امکان افزایش ظرفیت نیست. تکمیل ظرفیت هم به کسب نمره و امتیاز لازم منوط است. حد نصاب ۱۲ از ۲۰ است با احتساب ترازگیری.

نتایج مرحله اول دو ماه دیگر اعلام می شود؛

نتایج مرحله تستی آزمون حدودا ۲ ماه بعد از آزمون اعلام خواهد شد. کل فرآیند آزمون کارشناسی رسمی حدود یک سال به طول می انجامد. به داوطلبانی که مدارکشان ناقص است، در صورت پذیرش در آزمون فرصت مجدد برای تکمیل مدرک داده می شود.

سهمیه ایثارگران مطابق قانون در نظر گرفته می شود: ۳۰ درصد ظرفیت در هر آزمون البته به شرط کسب حداقل ۷۰ درصد حدنصاب آزمون.

زمان برگزاری آزمون کارشناسی رسمی دادگستری، ۲۰ شهریور ۱۳۹۹ میباشد

روابط عمومی مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه 


محصولات مرتبط:

۰ دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *