انتخاب برگه

آموزش جوشکاری ساختمان

اردیبهشت ۱۶, ۱۴۰۰ | آموزشی | ۰ دیدگاه

جوشکاری چیست؟

جوشکاری روشی برای اتصال دو فلز و آلیاژ های فلزی به هم است. برای این کار در روش‌های مدرن از دستگاه‌هایی که برق را به الکترود تبدیل می‌کنند استفاده می‌شود که به آنها در زبان فارسی موتور جوش می گویند. لازم است بدانید که جوشکاری یک مهارت آموختنی است و می توان در بخش‌های زیادی از این تخصص بهره برد که چند نمونه را در زیر آورده ایم:

  • هوافضا
  • پتروشیمی
  • تولید برق
  • کشتی سازی
  • ساخت پل
  • حمل و نقل
  • نفت و گاز

آموزش جوشکاری ساختمان

تدریس در کارگاه های کاملاً مجهز و تحت نظارت دقیق مربیان مجرب صورت می گیرد. از طریق تمرینات شبیه سازی شده کار- محصول، یاد می گیرید که چگونه کارهای جوشکاری را بطور شایسته و بر اساس استاندارد مورد انتظار انجام دهید. جدا از یادگیری نحوه کار بر روی لوله ها، مواد ورق و اتصالات ، به متقاضیان آموزش داده می شود که چگونه طیف گسترده ای از فلزات مانند فولاد، آلومینیوم، مس و چدن را جوش بزنند.

دوره‌های آموزش جوشکاری ساختمان

مربیان دارای سابقه بالا در آموزش، دانش تخصصی در مورد ابزار و تجهیزات را به شما یاد خواهند داد و مهارتهای لازم را بصورت عملی به شما آموزش می دهند. موضوع مهمی که باید به آن اشاره شود این است؛ شما دقیقا به چه شاخه ای از جوشکاری علاقه دارید؟ پاسخ به این سوال شما را در یک دوره زمانی کوتاه، برای رسیدن به تخصص و تجربه عملی مورد نیاز آماده می کند تا با یافتن شغل در صنعت، در مسیر موفقیت قرار بگیرید.

روش معمول جوشکاری ساختمان

قبل از بیان این روش ها لازم است بدانید که جوشکاری توسط اکثر شرکت های صنعتی مانند تولید کنندگان خودرو ، سیستم های ریلی ، هوافضا و به ویژه جوشکاری ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. ناگفته پیداست که با بخشی پولساز در صنعت روبرو هستیم. اما دو مورد مهم وجود دارند که در این تخصص نقص ایجاد می کنند:

  • بسیاری از مشاغل مرتبط با جوشکاری به دلیل جوشکاری های بی کیفیت، نمی توانند در بازار رقابتی وارد شوند.
  • کمبود نیروی کار در این زمینه که نیاز به تعلیم و تربیت را بیشتر می کند.

مهارت های کلی ارائه شده در آموزش جوشکاری ساختمان

برای جوشکاری ساختمان که از این روش های جوشکاری زیادی استفاده می کنند، نظریه و تمرین عملی ضروری است. مانند یادگیری روش های مختلف جوشکاری یا دانستن اندازه های مختلف میله جوش که دانش فردی را افزایش می دهد.

برخلاف جوشکاری که مورد علاقه هر صاحب خانه است، این تخصص نیاز به مهارت دارد. آشنایی با نحوه جوش و اتصال فلزات به گونه ای که زیر بار دوام و قوام کافی را داشته باشند از ویژه گی های مهم در جوشکاری است.

منبع انرژی در جوشکاری ساختمان

جوشکاری به یک منبع انرژی جریان ثابت نیاز دارد. این منبع انرژی از آسیب رسیدن به دستگاه جوشکاری جلوگیری می کند و قدرت جوشکاری را افزایش می دهد. قطع شدن مکرر برق باعث عدم اتصال درست و کامل جوش شده که در نهایت کیفیت کار را پایین می آورد.

در کار با دستگاه جوش معمولاً بر اساس فضایی که قرار است در آن اتصال ایجاد شود، از درجات مختلف استفاده می کنند. انجام این کار به بهترین شکل ممکن با دانش کاربر اتفاق می افتد. همچنین جوشکاری ساختمان برای این موضوع نیاز به ماشین های قوی با چنین قابلیتی دارد.

جوشکار ساختمان هنگام کار

باید این چهار عامل را در نظر بگیرد:

  1. اولین مورد بدیهی است و آن منبع تغذیه برای ایجاد گرما از برق است.
  2. سیستم تغذیه سیم، شامل یک قرقره ای است که سیم را بر روی اتصالات جوش تغذیه می کند.
  3. توجه به دسته کنترل، این دسته فیدر سیم را دستکاری می کند.
  4. محافظ گاز، برای محافظت از هوا از جوش است.

توصیه برای جوشکاری ساختمان

در هر کاری نکاتی هستند که نیاز به توجه ویژه دارند. در کار جوشکاری ساختمان نیز باید نکاتی را مورد توجه و بررسی قرار داد که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.

  1. ماشین آلات جوشکاری را تنظیم کنید.
  2. اتصالات جوش داده شده را با کیفیت بالا تولید کنید.
  3. مواد مصرفی درست را برای جوشکاری ساختمان انتخاب کنید.
  4. خطاهای مرتبط با جوش را شناسایی کنید.
  5. نقطه مناسب برای جوشکاری گاز را انتخاب کنید.
  6. تست اتصالات جوش را انجام دهید.
  7. نشریات چاپ شده در مورد جوش را بخوانید.
  8. ایستگاه های کاری را در شرایط تمیز و ایمن نگه دارید.
  9. کار را از روی طرح های مهندسی، نقشه ها، نمودارها یا دستور کار انجام دهید.
  10. برای به دست آوردن شعله مطلوب ، مشعل ها، سوپاپ ها، برق و ولتاژ را تنظیم کنید.
  11. در فضاهای محدود کار کنید.
  12. اجزاء جوشکاری شده در موقعیتهای صاف، عمودی و سربار قرار گیرند.
  13. روند اتصالات، سوزاندن و جوشکاری را کنترل کنید.
  14. با ابزار دستی و با قدرت کار کنید.

معایبی که ممکن است حین جوشکاری رخ دهند

اگر جوشکاری به دقت و توسط افراد ماهر انجام نشود ممکن است دچار معایبی گردد. اگر سرعت حرکت کمتر از حالت نرمال باشد، زاویه ی الکترود نامناسب بوده یا از الکترود با قطر بیشتر استفاده گردد و یا اگر آمپراژ خیلی پایین باشد منجر به انباشتگی جوش در کناره ها می شود که اصطلاحا به آن روی هم افتادگی گفته می شود.

یکی دیگر از معایب جوش بریدگی کناره هاست. این اتفاق زمانی رخ می دهد که آمپر زیاد باشد، سرعت جوشکاری بالا بوده و زاویه ی الکترود بیش از حد به سطح اتصال متمایل باشد. ممکن است در حین جوشکاری مقداری از مواد زائد وارد محل جوش شوند که به آن حبس سرباره گفته می شود. عواملی چون پاک نشدن درست سرباره، آمپراژ ناکافی و زاویه یا اندازه ی نادرست الکترود می تواند از دلایل این اتفاق باشد.

یکی دیگر از نواقص جوشکاری ذوب ناقص است که می تواند در پی اتفاقاتی چون استفاده از الکترودهای کوچک برای فولاد ضخیم و سرد، آمپراژ ناکافی، زاویه ی نامناسب الکترود، سرعت حرکت بسیار بالا و سطح کثیف جوشکاری اتفاق افتد. تخلخل، نفوذ ناقص و همراستا نبودن اتصال جوش از دیگر معایب جوشکاری است که با توجه به دلایل وقوع آن ها باید سعی شود تا مانع از بروزشان شد.

ترک گرم و سرد که به علت انقباض جوش می باشد یکی از عیوب اصلی جوشکاری است.منظور از ترک گرم ، ترکی است که در حین انجماد جوش و بلافاصله بعد از قطع قوس الکتریکی اتفاق می افتد. با رعایت نکاتی می توان مانع از وقوع ترک گرم شد. با استفاده از فلز پایه یا الکترودی که عناصر ناخالصی کمتری داشته باشند، پیشگرم کردن به منظور کاهش تنش های انقباضی، افزایش سطح مقطع جوش و استفاده از گاز محافظ تمیز می توان از بروز این نوع ترک جلوگیری کرد. ترک سرد ترکی است که پس از گذشت مدتی از زمان جوشکاری رخ می دهد. با استفاده از الکترود مناسب و کم هیدروژن، تمیز کردن سطح جوشکاری و پیشگرم و پسگرم کردن و کنترل دما می توان مانع بروز این نوع ترک شد.

به طور کلی برای جلوگیری از بروز معایب در جوشکاری باید به مواردی چون ترتیب جوشکاری، پیشگرم کردن، دمای بین پاسی، عملیات حرارتی پس از جوشکاری، طراحی اتصال، روش جوشکاری و  مواد پر کننده دقت نمود.

بازرسی جوشکاری

جوشکاری می بایست توسط بازرس چک و بازرسی شود.بازرسی که این مسئولیت را بر عهده می گیرد می بایست با نقشه های مهندسی آشنایی داشته باشد و از روی علائم جوش، محل اتصالات جوش و نوع جوش را شناسایی کند. هم چنین آشنا به استانداردهای جوش سازه های فلزی بوده و از فرایند جوشکاری و مواد مصرفی جوش آگاهی کامل داشته باشد. بازرس جوش باید در جوشکاری تجربه داشته و عیوب جوش را بشناسد و روش‌های پیشگیری و رفع آن ها را بداند. هم چنین بایستی گزارشات کنترل کیفیت را در مراحل مختلف ساخت، تهیه و ثبت نماید.

بازرسی جوش در سه مرحله ی قبل از جوشکاری، حین جوشکاری و بعد از جوشکاری انجام می شود.

  • بازرسی قبل از جوش شامل مطالعه ی دقیق پلان، نقشه ها و مشخصات فنی، اطلاع از کیفیت مورد انتظار و میزان حساسیت سازه، مطالعه ی استانداردهای مربوطه ، اطمینان از مناسب بودن شرایط کاری و محیطی چون وجود دمای مناسب و عدم وزش باد و باران، شناسایی فلز پایه، بازرسی تجهیزات جوشکاری و مواردی از این دست می شود.
  • در حین جوشکاری نیز لازم است تا بازرس جوش  مواردی مثل قطعات متصل شونده و درزهای جوشکاری، محل های جوش و سطوح مجاور آن را جهت اطمینان از تمیزی آن قسمت بررسی نماید. هم چنین بازرسی ترتیب و توالی جوشکاری، وضعیت جوشکاران و اپراتورهای جوشکاری از نظر مهارت، کنترل آمپراژ دستگاه جوش با نوع الکترود مصرفی و بازرسی نحوه ی استفاده از مواد مصرفی جوشکاری از لحاظ داشتن شرایط مطلوب نیز از جمله وظایف بازرس جوش در حین اجرای جوشکاری می باشند.
  • در مرحله ی آخر و بعد از جوشکاری نیز می بایست سطح ظاهری جوش ها بازرسی شوند.

رعایت نکات ایمنی از دیگر مواردی است که باید در حین جوشکاری رعایت شود تا هیچ گونه آسیبی به کسی وارد نشود. بدین منظور توصیه می شود در اجرای جوشکاری ضمن توجه به نکات ایمنی، مواردی چون استفاده از ماسک جوشکاری با لنز تیره، دستکش ساق بلند نسوز، تن پوش چرمی، عینک دور دار، پاپوش چرمی و انبر دست رعایت شود.


محصولات مرتبط:

۰ دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *